یو پی اس ها - یا منابع تغذیه اضطراری - بخش های حیاتی زیرساختی هستند که بدون توجه به وضعیت منبع تغذیه، تجهیزات الکتریکی شما را در حالت پایدار و بدون قطعی نگه می دارند. با این حال، آنها همچنان به فناوری باتری متکی هستند. و به این ترتیب، در صورت قطع برق نمی توانند به طور نامحدود برق را تامین کنند.

دلایل کوتاه شدن عمر باطری یو پی اس

دلایل زیادی برای کوتاه شدن عمر باتری یو پی اس وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • ذخیره سازی ضعیف دستگاه های یو پی اس به گونه ای که توانایی نگهداری شارژ را کاهش می دهد

  • نگهداری آنها در دمای بالا

  • آنها را با استفاده از ولتاژ نادرست شارژ کنید

  • استفاده از نوع نامناسب باتری: اکثر سیستم‌های UPS فقط برای استارت اولیه نیاز به تامین برق از باطری دارند که بر نوع شیمی سلولی که استفاده می‌کنند تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل، بسیاری از افراد و سازمان ها علاقه دارند بدانند چگونه می توانند عمر باتری های یو پی اس خود را افزایش دهند.

باتری های خود را به طور منظم تست کنید

بیشتر محصولات تجاری UPS از باتری‌های لیتیوم یون، نیکل کادمیوم یا سرب اسید استفاده می‌کنند. هر کدام دارای مزایا و معایبی است. اما در نهایت، عمر همه آنها محدود است و پس از مدتی عملکرد باتری نسبت به روز اول کاهش می یابد.

بنابراین، انجام آزمایش منظم باتری بسیار مهم است. با بررسی باتری ها از نظر شارژ و سایر پارامترها، می توانید اطمینان حاصل کنید که آنها تا زمانی که پیش بینی شده است است کار می کنند. برخی از دستگاههای یو پی اس نمایشگری را ارائه می دهند که وضعیت UPS را به شما نشان می دهد.

تست امپدانس باتری

بهترین تست باتری برای سیستم های UPS تست امپدانس است.

این کار را با اعمال یک سیگنال AC و سپس اندازه گیری افت ولتاژ AC در طول باتری انجام می دهید. انجام این کار به شما امکان می دهد امپدانس - درجه اتلاف ولتاژ در باتری - را با استفاده از قانون اهم محاسبه کنید. هر چه باتری امپدانس بیشتری نمایش دهد، ظرفیت آن کمتر است و احتمال بیشتری وجود دارد که نیاز به تعویض داشته باشد.

 

باتری های خود را در محدوده دمایی مناسب نگه دارید

باتری ها برای انتقال یون ها از یک ماده به ماده دیگر به بسترهای شیمیایی متکی هستند و در نتیجه الکترون ها را برای تشکیل مدار آزاد می کنند. به همین دلیل، بیشتر سلول‌ها دارای محدوده دمایی بهینه هستند - نقطه‌ای در امتداد منحنی که در آن واکنش‌ها به آرامی انجام می‌شوند. خارج شدن از این محدوده می تواند منجر به عملکرد ضعیف، کمبود ولتاژ و حتی آسیب زودهنگام به ساختار داخلی سلول شود.

در اینجا برخی از محدوده های بهینه دمایی برای هر نوع باتری آورده شده است:

لیتیوم یون: 15 تا 30 درجه سانتیگراد

نیکل کادمیوم: 0 - 30 درجه سانتیگراد

سرب-اسید: 20 - 25 درجه سانتیگراد

برخی از مواد شیمیایی باتری دارای برد عملیاتی بیشتری نسبت به سایرین هستند. به عنوان مثال، یون لیتیوم بین 0 تا 45 درجه سانتیگراد به خوبی کار می کند. و نیکل-کادمیم می تواند در دمای 60- درجه سانتیگراد کار کند.

با این حال، باتری های سرب اسیدی نسبت به تغییرات دما حساس تر هستند. برآوردها نشان می دهد که هر 8 درجه سانتیگراد بالاتر از 25 درجه سانتیگراد، عمر باتری سرب اسیدی را نصف می کند.

تعداد چرخه های تخلیه را کاهش دهید

تولید کنندگان عمر چرخه باتری را بیان می کنند و به شما می گویند که چند بار می توانید محصولات آنها را قبل از تحلیل رفتن شارژ و دشارژ کنید. تمام سلول‌های موجود در حال حاضر یک عمر ثابت دارند - مثلاً 500 چرخه - زیرا فرآیند شارژ و تخلیه آنها منجر به تغییرات فیزیکی در خود سلول می‌شود.

دندریت های میکروسکوپی - بازوهای سوزنی مانند - از آند بیرون می آیند و به الکترود مایع می روند. با گذشت زمان، اینها باعث اتصال کوتاه می شوند و ظرفیت باتری را حتی در صورت شارژ کامل کاهش می دهند.

اگر متوجه شدید که باتری یو پی اس خود به خود بخش عمده ای از ظرفیتش را از دست داده، ممکن است لازم باشد مهندسان برق را استخدام کنید تا منبع مشکل را آزمایش کرده و آن را برطرف کنند.

باتری ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید

بسیاری از سازمان‌ها و افراد دوست دارند واحدهای UPS و سلول‌های یدکی را در محل خود نگه دارند تا در صورت نیاز، ظرفیت برق پشتیبان را فراهم کنند. با این حال، اگر باتری ها را در دمای مناسب ذخیره نکنید، ممکن است ظرفیت باتری خود به خود تخلیه شود.

همانطور که اشاره شد، باتری های سرب اسیدی بسیار مستعد کاهش ظرفیت در صورت افزایش دمای بیش از 25 درجه سانتیگراد هستند و هر 8 درجه سانتیگراد افزایش حرارت، بقای سلولهای باتری را به نصف کاهش می دهد. بنابراین نگهداری باتری سرب اسیدی در یک اتاق گرم می تواند به عمر چرخه آن آسیب برساند.

جریان هوا در هنگام نگهداری باتری UPS نیز مهم است. هرگز آنها را محکم در جعبه ها قرار ندهید. در عوض، حدود دو اینچ را از هر طرف بگذارید تا هوا آزادانه جریان یابد. دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد را امتحان کنید.

در نهایت، مطمئن شوید که آنها را در یک محیط خشک نگه دارید. آب و رطوبت می تواند به سلول ها نفوذ کند، باعث خوردگی شود و منجر به کاهش طول عمر باتری یو پی اس شود.

دستگاه های ذخیره انرژی را نصب کنید

هنگامی که خاموشی رخ می دهد UPS شما را برای تامین برق تمام تجهیزات شما فعال می شود. اگر از وسایل برقی و روشنایی استفاده می‌کنید، ذخیره انرژی باتری یو پی اس به سرعت تمام می‌شود و برای کارکردن تجهیزات خود باید برق اصلی را بازیابی کنید.

با این حال، اگر تجهیزات صرفه جویی در مصرف انرژی نصب کنید، میزان مصرف UPS خود را کاهش می دهید (و همزمان صورتحساب انرژی خود را). گزینه های روشنایی LED می توانند تا 75 درصد در مصرف انرژی در مقایسه با لامپ های رشته ای معمولی صرفه جویی کنند و بار باتری را به طور چشمگیری کاهش دهند. علاوه بر این، برخی از UPS ها دارای حالت ECO برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستند.

چگونه استفاده از یو پی اس می تواند پیری زودرس باتری را کاهش دهد؟

واحدهای یو پی اس می توانند با ارائه اطلاعاتی در مورد وضعیت باتری ها از پیری زودرس آنها جلوگیری کنند. دما و فرکانس چرخش دو ویژگی اصلی هستند که طول عمر سلول را تعیین می کنند. سیستم‌های UPS که اطلاعات خواندنی ارائه می‌کنند می‌توانند کاربران را در مورد بار فعلی باتری‌ها و اینکه آیا باید شرایط عملکرد خود را تغییر دهند، به‌روزرسانی کنند.