در دنیای امروز کسب و کارهای نوپا و سازمان های بسیار زیادی وجود دارند که در حال فعالیت و پیاده‌کردن ایده‌های مختلفی هستند. این موضوع باعث شده است تا یک رقابت بسیار شدید بین این استارتاپ‌ها ایجاد شود؛ بنابراین کسب و کاری موفق‌تر خواهد بود که از یک مشاوره مدیریتی خوب بهره ببرد.

مشاوره مدیریت چیست؟

حال سؤال اینجا است که مشاوره مدیریت چیست؟

مسائل مدیریتی و شناختن فرصت‌های پیش‌رو در کسب و کارهای نوپا مسئله بسیار مهمی است که با مشاوره مدیریت می‌توان به آن‌ها رسید. در واقع مشاوره مدیریت یک خدمت و روش است که با استفاده از راهکارهای مختلف، توسط یک فرد متخصص، روش‌های کاربردی ارائه داده می‌شود تا کسب و کار نوپا با بهره‌گیری از آن‌ها بتواند روزبه‌روز پیشرفت نماید.

مشاوره مدیریت که توسط متخصص انجام می‌شود به کارآفرینان و سازمان‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از استراتژی‌های مختلف، کسب سود و درآمد بیشتر کنند. این کار با ارائه مشاوره و تجزیه‌وتحلیل‌های مختلف انجام می‌شود. مشاوره مدیریت در واقع یک شغل است که از طریق آن به نهادها و افراد مختلف مشاوره داده می‌شود.

حوزه‌های مشاوره مدیریت کسب و کار

یک سازمان یا استارتاپ نوپا نیاز به پرورش در حوزه‌های مختلف دارد. متأسفانه بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا به دلیل آگاهی نداشتن از شرایط محیطی و عدم تجزیه‌وتحلیل مناسب با شکست روبه‌رو می‌شوند.

متأسفانه بسیاری از کسب و کارها ایده‌های خوبی در ذهن دارند؛ اما قدرت پرورش آن‌ها را ندارند. این ایده‌ها باید به‌خوبی ارزیابی شوند و تمامی جوانب آن‌ها سنجیده شود. با حمایت و پرورش آن‌ها، یک کسب و کار می‌تواند به‌خوبی پیشرفت کند؛ بنابراین در این حوزه نیاز به مشاوره مدیریت دارد. بر عکس این موضوع هم وجود دارد. برخی از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا اقدام به پیاده‌سازی ایده‌هایی می‌کنند که قابلیت‌های خوبی ندارند. برخی از این ایده‌ها از لحاظ عملیاتی و تجاری‌سازی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که از طریق مشاوره مدیریت می‌توان به این موضوعات پی برد.

بسیاری از استارتاپ‌های نوپا نمی‌توانند به‌خوبی محصولات خود را طراحی و توسعه دهند و قادر نیستند مدیریت محصول تولیدی خود را انجام دهند. این کسب و کارهای نوپا نیاز به مشاوره دررابطه‌با مدیریت پروژه دارند تا بتوانند محصولات خود را تولید و عرضه کنند.

از دیگر حوزه‌های مشاوره مدیریت کسب و کار می‌توان به بازاریابی و فروش محصولات تولید شده اشاره کرد. با وجود این که برخی از کسب و کارهای نوپا محصولات خوبی تولید می‌کنند؛ اما به دلیل نداشتن تخصص دررابطه‌با بازاریابی نمی‌توانند از خدمات خود کسب درآمد کنند؛ 

یک استارت‌آپ نوپا باید به‌خوبی تمامی منابع نیروی انسانی و ساختارهای سازمانی خود را مدیریت کند. ضرورت مشاوره مدیریت برای سازمان‌ها و کسب و کارهای نوپا در این حوزه نیز اهمیت دارد. متخصصان و مشاوران قادر هستند یک مشاوره خوب در این زمینه به مدیر کسب و کارها ارائه دهند.

در حوزه بیزینس کوچینگ نیز نیاز به یک مشاور حرفه‌ای است تا بتواند با مشاوره مدیریتی خود، مسیر یک کسب و کار را مشخص کند.

 ویژگی‌های مشاور مدیریت کسب و کار نوپا

یک مشاور مدیریت شخصی است که ممکن است در حوزه‌های مختلف تحصیل کرده باشد. البته صرفاً مدرک تحصیلی برای این فرد ملاک نیست؛ بلکه او باید در حوزه‌های مختلف مدیریتی کسب و کارهای نوپا تخصص کافی داشته باشد.

 البته یک مشاور نمی‌تواند در کار یک مدیر استارتاپ دخالت کند؛ بلکه وی تنها راهکارهایی در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد و مدیر کسب‌وکار می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. در واقع مدیر به طور مستقیم می‌تواند بر روی مجموعه خود تغییراتی اعمال و نظر خود را غالب کند؛ اما مشاور تنها می‌تواند به مدیر شرکت مشاوره دهد و توانایی پیاده‌کردن ایده‌های خود در مجموعه موردنظر را نخواهد داشت.

بااین‌حال یک مشاور کسب و کار نوپا باید خصوصیات و ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

·  تجربه کافی

·  مهارت لازم

· اعتماد و رویکرد مناسب

مشاور مدیریت کسب و کار نوپا که تجربه کافی ندارد به‌خوبی قادر به مشاوره مدیریت تعامل با مشتریان هدف و ارائه مشاوره‌ها لازم دیگر به مدیر نیست. حتماً دقت داشته باشید که باید فردی را به‌عنوان مشاور انتخاب کنید که در حوزه مربوط به کسب و کار شما فعالیت داشته باشد. فردی که در رابطه به حوزه موردنظر شما تجربه کافی داشته باشد به‌خوبی می‌تواند با بیان مثال‌ها و نمونه‌ها، راهنمایی و مشاوره بهتری ارائه دهد.

حتماً می‌دانید که کسب و کار نوپا شما نیاز به مشاورانی دارد که مهارت و تخصص لازم را داشته باشند. قبل از انتخاب مشاور باید مهارت‌ها و نیازهای کسب و کار خود را مشخص کنید و سپس به جست‌وجوی مشاور بپردازید. راه‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آنها، تخصص و مهارت مشاور را بسنجید؛ از جمله این راهکارها مراجعه به صفحه لینکدین وی، بررسی رزومه، بررسی آخرین فعالیت‌ها، پروژه‌های انجام شده توسط وی و ... است.

مشاور کسب و کار نوپا باید به‌گونه‌ای رفتار کند که حس اعتماد در بین دو طرف ایجاد شود؛ در غیر این صورت به‌هیچ‌وجه مشاوره مدیریتی وی مثمرثمر نخواهد بود. رویکرد این مشاور باید به‌گونه‌ای باشد که دررابطه‌با فعالیت‌های اجرایی شرکت هم مشاوره ارائه کند.

اهمیت مشاوره مدیریت برای سازمان ها و کسب و کارهای نوپا

اما سؤال اینجا است که چرا مشاوره مدیریت برای سازمان ها و کسب و کارهای نوپا دارای اهمیت است؟ یک مشاوره مدیریت کسب و کار برای بیزینس نوپای شما چه خواهد کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که متأسفانه بسیاری از کسب و کارهای نوپا با روش‌های قدیمی مسیر خود را دنبال می‌کنند. رسیدن به موفقیت بیشتر زمانی میسر خواهد شد که یک تغییر کلی در چشم‌انداز کسب و کار صورت بگیرد. همان گونه که بیان شد در این بازار رقابتی اگر یک کسب و کار نوپا بتواند با یک مسیر و چشم‌انداز جدیدتر مسیر خود را دنبال کند قطعاً موفق‌تر خواهد بود؛ به همین دلیل مشاوره مدیریت سازمان و کسب و کار دارای اهمیت ویژه‌ای برای ایجاد این چشم‌انداز است.

اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم باید به کسب و کارهای اینترنتی اشاره کنیم. اگر در سال‌های دورتر به یک فرد گفته می‌شد که می‌تواند خریدهای خود را با روش آنلاین و از طریق اینترنت به‌صورت غیرحضوری انجام دهد؛ قطعاً او چنین چیزی را باور نمی‌کرد؛ اما برخی از شرکت‌های بزرگ مانند آمازون با تغییر در استراتژی کسب و کارهای قدیمی توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیار زیاد برسند؛ زیرا در این راه از مشاوره مدیریت کسب و کار به‌خوبی استفاده کرده‌اند و با شناخت نیازهای آینده توانسته‌اند به این ایده‌ها برسند. شما نیز باید آینده را بشناسید و مطابق با نیازهای آینده گام بردارید.

قطعاً یک استارتاپ در مسیر آینده خود دچار چالش‌ها و مشکلات بسیار زیادی خواهد شد. با کمک گرفتن از بهترین مشاوران با تجربه می‌توان از این چالش‌ها به‌خوبی عبور کرد؛ بنابراین انجام این مشاوره‌ها ضرورت بسیار زیادی دارد. بسیاری از کسب و کارها به دلیل اشتباهات در انجام فعالیت‌های مختلف با مشکلات روبه‌رو می‌شوند؛ با وجود مشاوره می‌توان از بروز این اشتباهات جلوگیری کرد.

با مشاوره مدیریت کسب و کار می‌توان از نظرات داده‌محور استفاده کرد. هر چیزی به‌غیراز این می‌تواند برای استارتاپ شما بسیار خطرناک باشد. یک مشاور به‌خوبی می‌تواند با استفاده از داده‌ها و انجام مشاوره‌ها، در ایجاد و مدیریت یک سایت برای کسب و کار شما نقش مهمی داشته باشد.

به یاد داشته باشید هر چه از روز اول استراتژی‌ اصولی و مناسب‌تری داشته باشید؛ موفق‌تر خواهید بود. همه این استراتژی‌ها از طریق یک مشاوره مدیریت مناسب به دست خواهند آمد.