با وجود بسیاری از زبان های موجود برای انتخاب، مهم است که بدانید کدام زبان ها در این زمینه مفیدتر هستند. اگر علاقه مند به استفاده از زبان های برنامه نویسی در حرفه خود هستید، بهتر است انتخاب خود را از میان پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی انجام دهید.

در این مقاله به تعریف زبان های برنامه نویسی می پردازیم، 9 زبان برنامه نویسی پردرآمد را توضیح می دهیم، در مورد مزایای یادگیری یک زبان بحث می کنیم و نکاتی را ارائه می دهیم که می توانید در حین یادگیری از آنها استفاده کنید. به صورت خلاصه اگر به دنبال پولساز ترین حوزه های برنامه نویسی هستید، بهتر است تا این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

چندین زبان برنامه نویسی وجود دارد که توسعه دهندگان، مهندسان و برنامه نویسان در کار خود از آنها استفاده می کنند. یادگیری زبانی متناسب با سطح مهارت، تخصص و تجربه شما می تواند به شما کمک کند زبانی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. در حالی که یادگیری برخی از زبان ها می تواند منجر به افزایش حقوق شود، کارفرما، نوع کار، محل کار و تجربه نیز ممکن است بر حقوق شما تاثیر بگذارد. در اینجا لیستی از 9 زبان برنامه نویسی پردرآمد که می توانید یاد بگیرید آمده است:

1. جاوا (Java)

جاوا یک زبان بسیار محبوب برای توسعه دهندگان است. شما می توانید از این زبان برای برنامه های کاربردی وب، رابط های برنامه نویسی، برنامه های کاربردی خدمات عمومی (API) و توسعه بک اند استفاده کنید. اگرچه جاوا نامی مشابه با جاوا اسکریپت دارد، اما این زبان ها اشتراکات بسیار کمی دارند. جاوا یک زبان با تایپ قوی است، بنابراین ممکن است با یادگیری چالش بیشتری برای شما ایجاد کند. جاوا از کیفیت عملکرد بالایی برخوردار است و هنگام ایجاد کد از چندین رشته استفاده می کند. شما می توانید کار خود را چند رشته کنید یا تصمیم بگیرید کارهای کوچکتری ایجاد کنید که همزمان اجرا شوند.

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی کدامند

توازن عملکرد و پیچیدگی آن، جاوا را به گزینه‌ای عالی برای برنامه‌های کاربردی تحت وب تبدیل می‌کند، به‌خصوص اگر می‌خواهید کد برای دستکاری داده‌های سنگین یا ریاضیات پیچیده انجام شود. بسیاری از توسعه دهندگان از جاوا برای ایجاد برنامه های کاربردی برای دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند.

2. سی شارپ (C#)

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی مدرن در خانواده زبان های برنامه نویسی C است. سی شارپ با شباهت های فراوان به C، C++ و جاوا، زبانی آسان برای یادگیری می باشد و جزو پولساز ترین زبان های برنامه نویسی نیز می باشد. این یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که خواندن آن برای توسعه دهندگان آسان است. سی شارپ شی گرا (OOP) است، بنابراین برای ایجاد برنامه های کاربردی، وب سایت ها، نرم افزارها و بازی های مبتنی بر ابر مفید است. این زبان بیشتر برای ایجاد بازی ها و طراحی سایت استفاده می شود، بنابراین اگر آن نوع توسعه ای است که می خواهید دنبال کنید، زبان مفیدی برای یادگیری است.

3. جاوا اسکریپت (Javascript)

برنامه نویسی در جاوا اسکریپت با ابزارهای استاندارد صنعتی آسان تر شده است. HTML و CSS پایه و اساس بسیاری از سیستم های تکنولوژیکی موجود هستند، اما زبان اصلی، مسئول بسیاری از این رابط های کاربری جاوا اسکریپت است. بسیاری از توسعه دهندگانی که بر تجربه کاربری تمرکز می کنند یا توسعه فرانت اند انجام می دهند ممکن است از جاوا اسکریپت استفاده کنند. همچنین برای توسعه دهندگان Back-end برای ایجاد برنامه های کاربردی وب، برنامه های تلفن همراه یا API به خوبی عمل می کند. جاوا اسکریپت انتخاب خوبی برای توسعه دهندگانی است که به دنبال گسترش پتانسیل شغلی خود هستند، زیرا این یک زبان همه کاره است. با مشاهده دوره جاوا اسکریپت، می توانید در مدت زمان کوتاهی این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید.

پولسازترین حوزه های برنامه نویسی

4. پایتون (Python)

پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب است که از کدهای تمیزی استفاده می کند که خواندن و نوشتن آن آسان است. تطبیق پذیری پایتون، آن را به ابزاری موثر برای پروژه های مختلف از توسعه برنامه های کاربردی وب تا بازی های ویدیویی تبدیل می کند. اخیراً این زبان در زمینه علم داده و یادگیری ماشینی محبوب شده است. به طور قطع بازار کار پایتون بسیار خوب است و جزو پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی می باشد. همچنین برای یادگیری پایتون، پیشنهاد می شود تا دوره پایتون را مشاهده کنید.

5. C++

C++ یک نسخه پیشرفته و بهبود یافته از C است. به عنوان یک زبان سطح پایین، این زبان برنامه نویسی به دانش سخت افزار کامپیوتری نیاز دارد. با این دانش اضافی، یادگیری زبان های C++ یادگیری زبان های دیگر را آسان تر می کند و این یک انتخاب خوب برای مبتدیان است. برای برنامه ها، بازی ها، جلوه های ویژه فیلم یا سیستم عامل ها استفاده می شود. اگر از قبل نحوه استفاده از C را می‌دانید، می‌توانید به راحتی یادگیری C++ مرا انجام دهید.

6. SQL

برخلاف سایر زبان‌های موجود در این فهرست که برای نوشتن برنامه‌ها طراحی شده‌اند، SQL (زبان پرس و جوی ساختاریافته) برای جستجوی داده‌ها ساخته شده. برنامه نویسان درخواست های داده SQL را به سروری ارسال می کنند که اطلاعات درخواستی را برمی گرداند. 

7. راست (Rust)

Rust یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که ایمنی حافظه را در کد برجسته می کند. توسعه دهندگان از این زبان چند پارادایم، برای برنامه نویسی سیستمی و برنامه نویسی تابعی استفاده می کنند. Rust به توسعه دهندگان توانایی تمرکز بر جزئیات سطح پایین را می دهد که می تواند عملکرد کد را بهبود بخشد. معمولاً برای توسعه نرم‌افزار داخلی استفاده می‌شود و جایگزینی برای C یا C++ در نظر گرفته می‌شود. Rust برای یادگیری چالش برانگیز است، زیرا نحو پیچیده ای دارد، بنابراین این زبان برای توسعه دهندگان با تجربه ای که به دنبال گسترش حرفه خود هستند، مناسب تر است.

8. اسکالا (Scala)

توسعه دهندگان از اسکالا، یک زبان همه منظوره، برای برنامه ها و سیستم هایی با حجم بالای داده استفاده می کنند. این برای ساخت سرویس های وب یا نوشتن کدهای پشتیبان برای پروژه های مختلف مفید است. اسکالا OOP و برنامه نویسی تابعی را ترکیب می کند و آن را به یک زبان سطح بالا و پیچیده تبدیل می کند. این زبان مقیاس پذیر است، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند کد را برای افزایش ترافیک کاربر گسترش دهند. Scala بر روی JVM اجرا می شود، بنابراین ممکن است پس از توسعه مهارت های خود در جاوا، این زبان را یاد بگیرید. 

پولسازترین حوزه های برنامه نویسی

از حوزه های پولساز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • امنیت

  • توسعه دهنده فول استک

  • توسعه دهنده ابر

  • توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل 

برای یادگیری هر کدام از این تخصص ها می توانید از زبان های برنامه نویسی مختلف از جمله پایتون، جاوا اسکریپت و جاوا استفاده کنید. جاوا اسکریپت انتخاب بسیار خوبی در میان پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی است که با حل چند پروژه جاوا اسکریپت، می توانید یادگیری این زبان را تکمیل کنید و به درآمد برسید.