دروازه هادریان یا اوچ کاپیلار در منطقه کالیچی، یکی از آثار باشکوه بازمانده از دوره روم باستان است که طرفداران بسیاری در دنیا دارد. آنتالیا سالانه میزبان گردشگران متعددی از سراسر دنیا است و یکی از قطب‌های توریستی ترکیه به شمار می‌رود. در بازدید از این شهر حتما از دروازه هادریان نیز بازدید کنید.

پیش از سفر بهتر است کمی درباره مقصد موردنظر تحقیق کنید. در این مقاله به معرفی کامل دروازه هادریان، تاریخچه و نحوه دسترسی به آن خواهیم پرداخت. اگر چند دقیقه از وقت گرانبهایتان را صرف مطالعه مطلب پیش‌رو کنید، قطعا اطلاعاتی مفید و کاربردی درباره این بنای تاریخی آنتالیا به دست خواهید آورد.

نمایی از دروازه هادریان آنتالیا

نمایی از دروازه هادریان آنتالیا

آشنایی با دروازه باستانی هادریان

دروازه هادریان یا اوچ کاپیلار، دورازه ورودی شهر قدیمی کالیچی است و در اصل آنتالیای قدیم و جدید را از یکدیگر جدا می‌کند. این دروازه بخشی از یک دیوار بزرگ است که در گذشته دورتادور شهر کشیده شده بود. هادریان تنها دروازه باقی‌مانده از دوران امپراتوری روم در شهر آنتالیا است که به مناسبت ورود هادریانوس در سال 13 پس از میلاد مسیح ساخته شد.

طبق تحقیقات انجام شده این امکان وجود دارد که دروازه هادریان در گذشته دو طبقه بوده و طبقه دوم آن در قرن 19 از بین رفته است. در اطراف دروازه دو برج وجود دارند که سال ساخت آن‌ها به دو دوره متفاوت برمی‌گردد. برج اول که جولیا سالکتا نام دارد متعلق به امپراتوری بیزانس و برج دوم، که شمال دو بخش می‌شود، متعلق به دوره‌های روم باستان و سجلوقیان است. در قسمت بالایی برج دوم کتیبه‌ای به زبان ترکی به چشم می‌خورد.

برخی افسانه‌ها حاکی از آن است که ملکه سبا برای دیدار با حضرت سلیمان وارد این دروازه شده و برای چند روزی در کاخ آسپندوس اقامت داشته است. این اثر تاریخی در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری آنتالیا تبدیل شده و سالانه تعداد قابل‌توجهی از گردشگران به بازدید آن می‌روند. در تور آنتالیا بازدید از این بنای شکوهمند را در برنامه‌های خود قرار دهید.

آشنایی با دروازه باستانی هادریان

آشنایی با دروازه باستانی هادریان

سبک معماری دروازه هادریان

دروازه هادریان سه طاق مرمری دارد و به همین دلیل با نام اوچ کاپیلار در میان شهروندان ترکیه به شهرت رسیده است. این طاق‌های قوسی شکل 6متر ارتفاع و 4متر عرض دارند و روی 8 ستون استوار هستند. در قسمت زیرین این طاق‌ها که از بهترین نمونه‌های کلاسیک طاق نصرت‌های رومی به شمار می‌روند، حکاکی‌های متعددی به چشم می‌خورند که زیبایی دروازه را دوچندان کرده‌اند.

3 قوس، 4 دکل، 2 نمای ستونی و 2 برج در کنار یکدیگر این بنای باستانی را تشکیل می‌دهند. ارتفاع دروازه هادریان از سطح زمین تا بالای سرستون‌ها حدود 8متر است؛ به همین دلیل عظمت و شکوه این بنا چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. دروازه هادریان تنها دروازه باقی‌مانده از دوره روم باستان در آنتالیا است؛ ازاین‌رو توجه بسیاری به آن می‌شود و سازمان میراث فرهنگی ترکیه در حفظ آن تلاش فراوانی می‌کند.

معماری دروازه هادریان

معماری دروازه هادریان

چگونه به دروازه هادریان برویم؟

دروازه هادریان در شهر آنتالیا، ناحیه مورات پاشا، محله باباروس و منطقه باستانی کالیچی قرار گرفته است. برای دسترسی به این دروازه که تقریبا در مرکز شهر قرار دارد باید از اتوبوس، تاکسی یا تراموا استفاده کنید. ترامواها از منطقه تاریخی کالیچی عبور کرده و در ایستگاه فیتینگلی توقف می‌کنند.

اگر می‌خواهید بک سفر اقتصادی داشته باشید، تراموا و اتوبوس بهترین گزینه هستند؛ اما در صورتی که هزینه سفر برایتان مهم نیست و به راحتی اهمیت بشتری می‌دهید، تاکسی های شهری بسیار راحت و سریع هستند. با قدم زدن در کالیچی نیز می‌توانید خود را به دروازه هادریان برسانید. منطقه تاریخی کالیچی بسیار تماشایی است؛ در نتیجه متوجه گذر زمان نخواهید شد.

ساعات و هزینه بازدید از دروازه هادریان در آنتالیا

دروازه هادریان همه روزه به صورت 24ساعته باز است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. هزینه ورود به این بنای تاریخی نیز برای عموم رایگان است. شما می‌توانید در کمتر از یک ساعت از کلیه بخش‌های دروازه هادریان دیدن کنید.

دروازه هادریان در کلیه فصل‌های سال زیبا و باشکوه است؛ اما اغلب مردم می‌خواهند در تور آنتالیا تابستان 1402 به این شهر سفر کنند تا در کنار بازدید از آثار باستانی، از تفریحات آبی نیز لذت ببرند. اگر از شلوغی و هیاهو فراری هستید، فصل‌های پاییز و زمستان را برای بازدید از این بنای کهن به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آشنایی با جاذبه‌های اطراف دروازه هادریان

آنتالیا سواحل بسیار جذاب و مراکز خرید متعددی دارد. در اصل شما می‌توانید در سفر به این شهر، آثار تاریخی را در کنار بناهای لوکس و مدرن مشاهده کنید. اگر برای بازدید از دروازه هادریان به شهر باستانی کالیچی مراجعه کردید، حتما سایر جاذبه‌های اطراف را نیز در نظر بگیرید. برج ساعت، مناره شفاف و استحکامات بندر رومی از جاهای دیدنی کالیچی به شمار می‌روند.

این شهر کهن مملو از خانه‌های چوبی و گلی قدیمی و مغازه‌ها و رستوران‌های دنج است. پس از بازدید از شهر، می‌توانید چند ساعتی را در رستوران‌ها و کافه‌های کالیچی بگذرانید و از هیاهوی شهر دور باشید. مرکز خرید میگروس، آبشارهای دودن و آمفی تئاتر آسپندوس، یکی دیگر از بناهای تاریخی آنتالیا، در فاصله‌های 50 تا 100 کیلومتری دروازه آدریان قرار گرفته‌اند.

تورهای گردشگری مقرون به صرفه با الفبای سفر

در این مقاله دروازه هادریان، این بنای باستانی به جا مانده از دوره روم باستان را به شما عزیزان معرفی کردیم. آثار تاریخی هویت هر ملت هستند و داستان‌های بسیاری در دل دارند. اگر عاشق تاریخ و معماری هستید، در سفر به آنتالیا حتما از این اثر ارزشمند و باشکوه دیدن کنید.

همین حالا بهترین زمان برای خرید تور آنتالیا است. وقت را تلف نکنید و فقط با چند کلیک، باکیفیت‌ترین تورها را با قیمت مناسب از الفبای سفر خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تورها و نحوه رزرو هتل‌ها وارد صفحه اصلی سایت شوید یا با کارشناسان حاضر در الفبای سفر تماس بگیرید. به شما قول می‌دهیم که بعد از اولین خرید، به مشتری دائمی این مجموعه تبدیل خواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با کارشناسان حاضر در مجموعه در تماس باشید. همچنین برای رزرو تور های ترکیه و دیگر انواع تور خارجی به سایت آژانس هواپیمایی الفبای سفر (alefbatour) مراجعه کنید. الفبای سفر عرضه کننده انواع تور داخلی و خارجی است. همچنین امکان رزرو بلیط هواپیما و هتل به صورت کاملا آنلاین از طریق سامانه الفبای سفر میسر است.

منبع: الفبای سفر| alefbatour