اغلب سرمایه گذاران و معامله گران تازه وارد برای الهام گرفتن به افسانه‌ها نگاه می‌کنند. اسطوره‌هایی مانند «وارن بافت» که به دلیل سود مداوم از سرمایه گذاری‌های خود در دراز مدت مشهور هستند و معامله‌گرانی حرفه‌ای نظیر جردن بلفورت (گرگ وال استریت) که بر استراتژی‌ خرید و فروش مکرر تکیه می‌کنند. این متخصصان از طریق بازارهای سهام سنتی امرار معاش کرده‌ و استانداردهایی را تعیین کرده‌اند که سرمایه‌گذاران در بازارهای جدیدتر مانند ارزهای دیجیتال، امیدوارند با تقلید از آنها به موفقیت‌ برسند.

هدف مشترک سرمایه گذاران بلند مدت (هولدرها) و معامله گران کوتاه مدت و میان مدت (تریدرها) افزایش ارزش سرمایه‌ است. با این حال، سرمایه‌گذاری و ترید، علی‌رغم برخی درهم‌تنیدگی‌ها، از استراتژی‌های بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند. به‌طور کلی سرمایه‌گذاران، ارزهای دیجیتال با بنیاد قوی را خریداری می‌کنند و معتقدند که قیمت در بلندمدت افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، معامله‌گران (تریدره)، ارزهای دیجیتال را برای مدت کوتاهی نگه می‌دارند و از نوسانات بازار برای ایجاد سود استفاده می‌کنند.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال که در این بازار به عنوان «هولد» شناخته می‌شود یک استراتژی برای کسب سود از طریق خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن در یک افق زمانی چند ساله است به این امید که ارزش سرمایه گذاری افزایش یابد. این مشابه روش سرمایه گذاری است که وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد جهان از آن استفاده می‌کند و به موجب آن سرمایه گذاران به دنبال ارزهای دیجیتال با بنیان قوی و ارزان قیمت هستند تا بدون توجه به نوسانات قیمت آن‌ها در کوتاه مدت، دید بلند مدت داشته باشند.

معاملات در ارزهای دیجیتال

معاملات ارز دیجیتال که «ترید» نیز نامیده می‌شود، به خرید و فروش کوتاه مدت یا میان مدت یک ارز دیجیتال براساس پیش بینی بهترین نقطه برای ورود و خروج از معامله اشاره دارد. در این روش که نیاز به آموزش‌های خاص خود که به «تحلیل تکنیکال» معروف است دارد، به دانشی دست خواهید یافت که تا حدودی می‌تواند به شما بگوید بازار به کدام سمت می‌رود. بنابراین، در این روش می‌توانید خرید ارز دیجیتال را در قیمت‌های پایین‌تر انجام دهید و سپس آن‌ها را با قیمت‌های بیشتری به‌فروش برسانید.

تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و معاملات آنها

سرمایه گذاری و معاملات در هم تنیده هستند. گاهی اوقات، حتی این دو اصطلاح به طور تصادفی و به جای هم استفاده می‌شوند. از این گذشته، معامله گران می‌توانند سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاران نیز می‌توانند به معامله بپردازند. سرمایه گذاری و ترید نکات ظریفی دارد. برای کمک به تصمیم‌گیری در اینکه کدام استراتژی برای شما مناسب‌تر است، ما تفاوت‌های بین سرمایه گذاری و ترید را بررسی و به چند عامل کلیدی اشاره می‌کنیم.

  • چارچوب زمانی

یک تفاوت اساسی بین سرمایه گذاری و معاملات ارز دیجیتال در چارچوب زمانی است.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یک استراتژی بلند مدت است. سرمایه گذاران یا هلدرها به پتانسیل ارزهای دیجیتال خریداری شده و افزایش قیمت آتی آنها، حتی در دوره‌هایی که می‌تواند تا سال‌ها ادامه داشته باشد اعتقاد دارند و صبر می‌کنند.

در مقابل معاملات ارزهای دیجیتال یک استراتژی کوتاه مدت است. در این روش، معامله‌گران از نوسانات کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و با خرید و فروش روی قیمت‌ها سود می‌برند. بازه‌های زمانی متفاوتی برای معامله وجود دارد که از ثانیه تا ساعت تا هفته متغیر است.

  • نوع تحلیل

تحلیل به روش‌ها و ابزارهایی اشاره دارد که به سرمایه گذاران برای ارزیابی سرمایه گذاری‌ها و به معامله گران برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی سودآور کمک می‌کنند. با توجه به اینکه سرمایه گذاران و معامله گران به افق‌های زمانی مختلفی نگاه می‌کنند و عوامل متفاوتی را ارزیابی می‌کنند، نوع تجزیه و تحلیل به کار گرفته شده توسط هر گروه نیز به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. این دو چارچوب اصلی «تحلیل فاندامنتال» و «تحلیل تکنیکال» هستند.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال معمولاً از «تحلیل‌ فاندامنتال» استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از معیارهایی که یک سرمایه گذار بلندمدت می‌تواند برای تعیین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال هنگام انجام تحلیل فاندامنتال استفاده کند آمده است:

  • تکنولوژی زیربنایی

  • توکنومیکس: انتشار توکن‌ها، پاداش‌ها، مشوق‌های امنیتی

  • توسعه دهندگان

  • تعداد کاربران

  • نرخ پذیرش بازار

در مقابل، معامله گران ارزهای دیجیتال به طور گسترده از «تحلیل تکنیکال» بهره می‌برند. هدف تحلیل تکنیکال پیش بینی قیمت در آینده با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل قیمت در گذشته است که با شاخص‌های فنی مختلف و ابزارهای نموداری به دست می‌آید.

  • میزان ریسک

ارزهای دیجیتال ذاتاً پرنوسان هستند و بنابراین ریسک بالایی دارند. برای سرمایه گذاری یا معاملات در ارزهای دیجیتال، درک این ریسک ضروری است. اصطلاح "تحمل ریسک" به معنای درجه ریسکی است که سرمایه گذار مایل به پذیرش آن است. به خاطر داشته باشید که ریسک بالاتر به طور بالقوه با پاداش‌های بیشتر مرتبط است که به عنوان مبادله ریسک به پاداش شناخته می‌شود.

در حالی که ارزهای دیجیتال (چه برای معامله و چه برای سرمایه‌گذاری) به دلیل نوسانات بالا بسیار خطرناک هستند، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران هنوز می‌توانند بر اساس ریسک‌پذیری‌شان متمایز شوند.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال معمولاً تحمل ریسک کمتری دارند و بنابراین راحت‌تر سرمایه‌گذاری‌های خود را به حال خود رها می‌کنند. ایده اصلی سرمایه گذاری این است که در درازمدت، نوسانات یک ارز دیجیتال هموار شود و قیمت رمزارز همچنان روند صعودی را دنبال کند.

در مقابل، معامله گران ارزهای دیجیتال ریسک بیشتری می‌پذیرند که البته نیاز به درک خوبی از نوسانات و شرایط بازار دارند. آن‌ها در نهایت پس از مطالعه شاخص‌ها و سیگنال‌ها معامله را انجام می‌دهند و می‌توانند کسب درآمد کنند.

جایگزین‌های سرمایه گذاری و معاملات

معاملات و سرمایه گذاری تنها راه‌های کسب درآمد با ارزهای دیجیتال نیست. در ادامه برخی از جایگزین‌ها معرفی شده است.

  • ماینینگ ارز دیجیتال

  • استخراج ابری

  • استیکینگ

  • لندینگ

شما یک سرمایه‌گذار هستید یا یک معامله‌گر؟

تصمیم گیری اینکه کدام یک برای شما بهتر است بستگی به ریسک پذیری و زمان در دسترس شما دارد. اگر با ریسک‌های مکرر راحت هستید و توانایی نظارت دائمی بر بازارها را دارید، معاملات ممکن است استراتژی مناسبی برای شما باشد. اگر رویکرد آرام‌تری را ترجیح می‌دهید، سرمایه‌گذاری بلندمدت را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

  • کدام روش درآمدی برای من مناسب‌تر است؟

دنیای ارزهای دیجیتال شامل انواع استراتژی‌های درآمدی است. از معاملات روزانه تا سرمایه گذاری‌ بلند مدت، از ماینینگ تا استیکینگ، از فارمینگ تا لندینگ و چندین روش درآمدی گوناگون دیگر. در نهایت این شما هستید که با توجه به شرایط خود از جمله دانش، سرمایه و ... باید تصمیم بگیرید کدام برای شما مناسب‌ترین است.

  • برای ترید به چه ابزاری نیاز داریم؟

مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای معاملات ارزهای دیجیتال در قدم اول کسب دانش «تحلیل تکنیکال»، سپس کمی سرمایه اولیه و در آخر یک سیستم کامپیوتری یا تبلت است.

  • برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنیم؟

اولین قدم برای شروع هر فعالیتی از جمله سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، کسب دانش مربوطه است. برای این منظور، در ابتدا بهتر است با مفاهیم پایه شروع کنید. سپس با مطالعه و تحقیق روزانه به دانش خود بیفزاید و با فعالیت‌های کوچک عملیاتی مانند نصب کیف پول دیجیتال، خرید ارز دیجیتال، انتقال آن و معاملات اندک تجربه خود را بهبود دهید. دوره‌های آموزشی ارز دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی فعال در این حوزه نیز کمک کننده است.

  • از کجا می‌توانم آموزش رایگان ارز دیجیتال را دنبال کنم؟

دنیای اینترنت، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر است از آموزش رایگان ارز دیجیتال. همچنین بخش وبلاگ آموزشی خبری صرافی آنلاین ارز دیجیتال بیتشال نیز حاوی منابع عالی و آموزش ارز دیجیتال رایگان برای علاقه‌مندان به این حوزه است.