مزیت اصلی یک درخت گیلاس – به غیر از میوه خوشمزه – شکوفه‌های زیبا در فصل بهار و برگ‌های رنگارنگ در فصل پاییزه. بر اساس نظر کارشناسان نهالستان پالیز به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان ایران، مهم‌ترین نکته قبل از کاشت نهال گیلاس داشتن آگاهی درباره شرایط نگهداری و پرورش درخت گیلاسه.

درباره گیلاس

گیلاس میوه آبدار کوچکیه که اواسط تا اواخر تابستان به رنگ قرمز براق، سیاه یا زرد میرسه. بسیاری از گونه‌های مدرن این میوه خودبارور هستند، اما بعضی از آن‌ها هم برای اطمینان از محصول خوب، به یک "شریک گرده‌افشانی" (درخت گیلاس دیگه‌ای که هم‌زمان گل می‌ده) نیاز دارند.

همه گیلاس‌های اسیدی خودبارور هستند؛ یعنی شما برای محصول گرفتن فقط به یک درخت نیاز دارید. اما بعضی از گیلاس‌های شیرین، این ویژگی رو ندارن. اگر یک شریک گرده‌افشانی سازگار در نزدیکی درخت وجود داشته باشه، حتی درخت‌های خود بارور هم معمولاً محصول بیشتری می دن.

پالیز نهال یکی از مراکز معتبریه که می‌تونید علاوه بر دریافت اطلاعات مربوط به کاشت میوه‌ها، برای خرید نهال گیلاس و انواع دیگه نهال‌ها به اون مراجعه کنید. از طریق لینک زیر می‌تونید به این وب‌سایت دسترسی داشته باشین:

https://paliznahal.ir/product/نهال-گیلاس/

چطور باید یک نهال گیلاس رو کاشت؛ گلدانی یا ریشه برهنه؟

چطور باید یک نهال گیلاس رو کاشت؛ گلدانی یا ریشه برهنه؟

نهال‌های گیلاس با مدل‌های گلدانی یا ریشه برهنه فروخته می‌شن. نوع گلدانی معمولا توی گلخونه‌ها کاشته می‌شه و در تمام طول سال در دسترس‌ هست. درخت‌های ریشه برهنه معمولاً در اوایل بهار یا پاییز عرضه می‌شن. هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، یادتون نره که درخت‌های ریشه برهنه به دلیل کشت در فضای باز نسبتا مقاوم هستند. از طرفی، نهال گیلاس نوع گلدانی سرعت رشد بالاتری داره و در همون سال اول، به‌خوبی رشد می‌کنه.

دستورالعمل کاشت نهال گیلاس

در مرحله اول قبل از کاشت نهال، باید خاک رو آماده کنید. توجه داشته باشید که خاک نباید خیس و سنگین باشه. گیلاس جزء میوه‌هایی نیست که بتونه غرقابی رو تحمل کنه. خاک باید علاوه بر هوادهی مناسب، ترکیبی از کمپوست، شن و کود هم داشته باشه. اگر خاک اسیدیته زیادی داشت، یک کم آهک اضافه کنید و اگر خاصیت قلیایی خاک بالا بود، بهتره از خزه اسفاگنوم استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید اطلاعات و مهارت شما برای کاشت گیلاس کافی نیست، بهتره به منابع آنلاین مثل ویکی‌پدیا، ، پالیز نهال، ویکی چگونه (WikiHow) و ... سر بزنید. یادتون نره برای استعلام قیمت نهال گردو و انواع دیگه نهال‌ها هم می تونید از وب‌سایت پالیز نهال کمک بگیرید.

آماده کردن نهال قبل از کاشت

برای حمایت از سلامت طولانی‌مدت ریشه‌ها، بهتره قبل از کاشت نهال گیلاس، توپ ریشه رو با قیچی کمی خلوت کنید. بعد از اینکه ریشه‌ها رو باز کردید، توپ ریشه رو با دست کمی شل کنید، این کار به ریشه‌ها کمک می‌کنه تا دیرتر منشعب بشن.

نکته: اگر گلوله ریشه خشک به نظر می‌رسه، درخت گیلاس رو قبل از کاشتن در یک سطل آب قرار بدید.

آبیاری درخت گیلاس

آبیاری درخت گیلاس

جاهایی که زمستان‌های پربارشی دارند، بهترین مکان کاشت درخت گیلاس محسوب می‌شن. برای رسیدن به یک محصول خوب، توجه به آبیاری این درخت در سال اول که ریشه چندان رشد نکرده، اهمیت زیادی داره. برای آبیاری درخت گیلاس نکات زیر رو فراموش نکنید: 

  • در هفته اول بعد از کاشت، بهتره هر روز درخت رو آبیاری کنید.

  • در هفته دوم می‌تونید دو یا سه بار در هفته این کار رو انجام بدید.

  • از هفته دوم به بعد، درخت گیلاس رو به صورت هفتگی آبیاری کنید.

نکته: در مناطق پربارش، نیازی به آبیاری زیاد نیست.

با مراجعه به پالیز نهال می‌تونید اطلاعات مربوط به نگهداری و پرورش محصول مورد نظر و همین طور استعلام قیمت انواع نهال‌ها مثل قیمت نهال گیلاس، قیمت نهال گردو و ... رو دریافت کنید.

مراقبت پس از کاشت گیلاس

بعد از کاشت نهال گیلاس برای تامین مواد مغذی گیاه، باید به صورت سالیانه کوددهی انجام بشه. برای این کار بهتره از کمپوست یا کودهای آلی کم رهش استفاده کنید. به کار بردن کودهای نیتروژن بالا امکان داره به محصول آسیب بزنه.

هرس کردن درخت گیلاس رو فراموش نکنید. این کار باعث می‌شه درخت بتونه نور کافی جذب کنه. طبق بررسی‌های کارشناسان پالیز نهال، فصل زمستان بهترین زمان برای هرس کردن درخت گیلاس به‌حساب می‌آد. درخت گیلاس رو در سال اول هرس کنید. در سال‌های بعد، فقط باید شاخه‌های بیمار یا قدیمی رو جدا کنید.

انواع گیلاس

برخی از مهم‌ترین انواع نهال گیلاس

گیلاس انواع بسیار متنوعی داره که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها رو می‌تونید از پالیز نهال تهیه کنید. البته محصولات این نهالستان تنها به یک مورد خلاصه نمی شن و می‌تونید برای تهیه و استعلام قیمت انواع نهال‌ها  مثل قیمت نهال گردو، سیب، بادام، پسته، انگور و ... از این مرکز کمک بگیرید.

بخشی از انواع نهال‌های گیلاس عرضه شده در نهالستان پالیز رو در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

Capture1

باکیفیت‌ترین نهال‌های گیلاس در ایران در کجا پرورش داده می‌شوند؟

بزرگ‌ترین نهالستان‌های کشور، نهال‌هاشون رو از نهالستان پالیز تهیه می‌کنن. این مرکز، قدیمی و عظیم بهترین محصولاتی که قابلیت پرورش در آب‌وهوای مختلف ایران دارن رو در اختیار باغداران و پرورش‌دهندگان قرار می‌ده. به همین دلیل، با خیال راحت می‌تونید برای خرید نهال گیلاس، خرید نهال گردو و نهال‌های دیگه، از این مرکز اقدام کنید.

پالیز نهال با تکیه به دانش اصولی و برگرفته از تجربه ی سالیان سال تجربه و با جدید ترین متد و امکانات علمی، ماکاتبات با اساتید دانشگاه و مشارکت با تولید کنندگان برتر داخل کشور عزیزمان ایران سعی دارد تا بخشی بزرگ و مفید در بخش کشاورزی و بهبودی صنعت کشاورزی در کشورمان را داشته باشد.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 - 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir