تولید و کارآفرینی آن هم در شرایط دشوار اقتصادی امروز شاید به مثابه روبرو شدن با غول مرحله آخر بازی های دوران بچگی‌مان باشد. در واقع همین قدر سخت و دشوار، اما پیروزی در این مرحله نیز شیرینی و حلاوتی دارد که شاید با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

اطلاق واژه «کارآفرین» شاید تنها سزاوار شخصی است که در حرفه و کسب‌وکار خود به دنبال آفرینش ایده های نوین است و اگر جز این باشد، به‌طور قطع نمی توان او را یک کارآفرین نامید.

پذیرش خطر و ریسک، دیگر خصیصه یک کارآفرین موفق است که او را به مسیر رشد هدایت می کند. هر چند یک ایده در قالب تئوری ذهنی قابل توجیه باشد، اما اگر ریسک پذیری وجود نداشته باشد، نمی توان خالق ایده های جدید شد.

کارآفرینی علاوه بر سودآوری برای صاحب کسب و کار، لذت های فراوان دیگری را هم به همراه دارد؛ به نظر شما چه سعادت و کامیابی بهتر از این وجود دارد که بهبود شرایط زندگی کسانی که با تو همنشین هستند و به نوعی با کسب و کار شما رشد کرده اند را نظاره گر باشید.

«محمد گرگیج جاسکی» از جمله کارآفرینان خلاق، آفرینشگر و مبتکری است که توانسته با کسب و کار خود هم به توسعه جامعه محلی کمک کند و هم بخشی از بار تولید و رشد اقتصادی کشور را به دوش بکشد.

گروه صنعتی گرگیج  فعالیت خود را با مدیریت او از دهه 80 در زمینه تولید و فرآوری آبزیان در استان هرمزگان آغاز کرده است. این مجموعه نقش بسزایی در زمینه خودکفایی در تولید برخی شاخه های آبزی پروری داشته و از سوی دیگر با انجام فعالیت های تحقیقاتی، چند اختراع مهم در حوزه شیلات نیز به نام این گروه ثبت شده است.

سرمایه گذاری برای خودکفایی در تولید تجهیزات مرتبط با شیلات و تربیت نیروی انسانی توانمند بومی و متخصص از دیگر مزیت های این مجموعه است که سبب شده گروه صنعتی گرگیج به یکی از بزرگترین مجموعه های آبزی‌پروری کشور بدل شود.

گرگیج رشته کارشناسی منابع طبیعی با گرایش شیلات را گذرانده و دوره کارشناسی ارشد مدیریت تولید آبزیان را در دانشگاه یو پی ام مالزی و همچنین کارشناسی ارشد تکثیر و پرورش آبزیان را در ایران گذراند و پس از آن در مقطع دکتری در رشته تکثیر و پرورش آبزیان فارغ التحصیل شد. او هم اکنون 27 سال است که در کنار بخش تولید در حوزه تحقیقاتی  نیز با شناسایی گلوگاه‌های صنعت آبزی پروری، برخی از مشکلات و نیازهای این بخش را هم رفع کرده است. وی در همین راستا با موسسات تحقیقاتی تایلند و مالزی و در داخل با موسسه تحقیقات شیلات همکاری بسیار نزدیک و تنگاتنگی دارد.

سازگاری و هم‌خوانی محیط کاری با علائق، می تواند سبب افزایش رضایت‌مندی و همچنین ارتقاء ظرفیت‌ها برای دست یافتن به موفقیت درهر شغلی شود، او در همین رابطه می گوید: کار پدرم ساختمان سازی بود اما علاقه شخصی خودم به حوزه شیلات بود، از همین رو به‌واسطه تحصیلات دانشگاهی مرتبط، مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد برای ما از کسی که فقط به‌صورت تجربی کار می کند، قابل لمس تر است و می توانیم تولید بسیار بهتری داشته باشیم.

90درصد کارکنان گروه صنعتی گرگیج بومی استان هستند

«گرگیج» عمده ترین مشکلاتی که برای ورود به این عرصه وجود داشت را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: اوایل که وارد این صنعت شدیم، فعالیت آبزی‌پروری رونق امروز را نداشت و برای خیلی‌ها یک صنعت غریب بود. حتی نیروی متخصص چندانی وجود نداشت و به‌طور عمده از نیروهایی تجربی استفاده می کردیم و برای جبران کمبود نیروی متخصص، مجبور بودیم از هند، فیلیپین، تایلند، تایوان و برخی کشورهای دیگر نیرو و کارشناس جذب کنیم اما خدا کمک کرد و با جذب و آموزش نیروهای بومی، توانستیم حضور کارشناسان خارجی را به حداقل یا نزدیک به صفر برسانیم.

او می افزاید: کارخانه های اختصاصی تولید غذای آبریان نبود، بیمه‌ها آشنایی چندانی با این صنعت نداشتند، اما بسیاری از مشکلات رفع شده و از طریق ارتباطی که با برخی سازمان ها مانند نظام مهندسی منابع طبیعی برقرار کردیم، افراد را آموزش دادیم و گواهینامه‌های لازم را دریافت کردند و افرادی بیکار پس از آموزش به سمت مشاغل آبزی پروری هدایت شدند که این طرح برای نخستین بار به همت مجموعه ما در سطح استان هرمزگان و کشورعملیاتی شد.

این استاد دانشگاه همچنین یکی از مشکلات سال های اخیر را بیماری‌های آبزیان عنوان کرد و گفت: موجود زنده در هر شرایطی با بیماری سر وکار دارد، به‌ویژه اینکه همجواری با پهنه وسیع آبی و دریا خطر ابتلا به انواع بیماری آبزیان را افزایش می دهد و به نوعی تهدیدکننده این صنعت محسوب می شوند و می بایست با ارتقاء امنیت زیستی، در راستای کنترل بیماری ها اقدام کرد.

بانک ها باید کنار تولیدکننده باشند

او نوسان نرخ ارز و تحریم ها را هم یکی دیگر از تهدیدهای این صنعت و عوامل مهم کاهش حاشیه سود برشمرد و ضمن قدردانی از نگاه ویژه دولت و دوستی استاندار هرمزگان به بخش تولید، خاطرنشان کرد: لازم است در برخی مسائل، دولت نگاه ویژه‌تری داشته باشد و یکی از این موارد مهم تسهیلات بانکی است که متاسفانه سیستم بانکی در بخش تولید در همه صنایع می توان گفت عملکرد قابل دفاعی نداشته است.

بیمه ها به دنبال روزنه فرار از پرداخت خسارت هستند

او گفت: صنایعی مثل پرورش میگو و ماهی که با موجود زنده سر وکار دارد و هر لحظه یک بیماری ممکن است تمام تولید شما را به مخاطره بیندازد، اما این موضوع برای بانک ها مهم نیست و اصل، سود و جرائم تسهیلات را از تولیدکننده دریافت می کنند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که 90درصد محصولات ما صادراتی است و باید بتوانیم با کشورهایی مانند اکوادور، تایلند، هند، چین و ... در فضای بازار بین المللی رقابت کنیم که این روش حمایتی اصلا کارساز و راهگشا نیست.

از سوی دیگر صنعت بیمه که در سایر کشورها به‌عنوان یک اهرم قدرت برای تولیدکننده محسوب می شود، در کشور ما برخی شرکت های بیمه نه تنها حامی بخش تولید نیستند بلکه از پرداخت خسارت امتناع کند. این درحالی است که اگر بیمه گران خسارت را در سریعترین زمان ممکن پرداخت کنند، تولیدکننده می تواند دوباره به چرخه تولید برگردد و از طرفی شرکت بیمه گر از عواید آتی آن نیز بهره مند می شود.

صادرات لارو به ارمنستان، ترکیه و امارات

گرگیج همچنین از رسیدن به مرز خودکفایی در زمینه تولید لارو میگو خبر داد  و گفت: در سال جاری لارو تولیدی خود را به‌صورت آزمایشی و با درخواست کشور ارمنستان صادر می کنیم که اگر این فرآیند مثبت ارزیابی شد، صادرات به ارمنستان ادامه پیدا می کند و لارو میگو را به چند کشور متقاضی دیگر از جمله ترکیه و امارات هم صادر می کنیم.

ثبت چند اختراع کاربردی

این فعال تحقیقاتی شیلات و آبزیان، اختراعاتی را هم درحوزه فعالیت خود به ثبت رسانده است که دستگاه اعلام قطع هوا در مزارع تکثیر ماهی و میگو یکی از این اختراعات است؛ قطع هوا ممکن است موجب تلفات جبران ناپذیر در مزارع تکثیر شود از اینرو دستگاه اعلام هشدار قطع هوا بسیار کاربردی است و خطای انسانی را در این حوزه تقریبا به صفر می رساند.

اختراع دستگاه پرتابل جمع آوری، جداسازی و خشک کن جلبک و  دستگاه استخراج فیکوسیانین از ریزجلبک اسپیرولینا از دیگر دستاوردهای گروه صنعتی گرگیج است، دستگاهی که پیش از این با ارزبری فراوان به کشور وارد می شد.

دستگاه استخراج فیکوسیانسین در واقع کار جداسازی رنگ دانه ها را از سلول انجام می دهد که ماده پایه بسیاری از داروهای گران قیمت است که در سطح بین المللی با قیمت بسیار بالا عرضه می شود و تمام قطعات دستگاه اختراعی داخلی است و خلوص جداسازی رنگ دانه ها در این نوع دستگاه نسبت به نمونه مشابه خارجی حدود 15 تا20درصد بیشتر است. هم اکنون این اختراع به مرحله تولید آزمایشی رسیده است.

مدیرگروه صنعتی گرگیج، اشتغال زایی حداکثری، تربیت نیروی انسانی متخصص، تلاش برای دستیابی به خودکفایی و صادرات محصولات، ورود به بخش تکنولوژی تولید و فرآوری جلبک از جمله تولید مکمل های دارویی، مواد شوینده  و بهداشتی و آرایشی را اهداف مهم این گروه تولیدی عنوان می کند و می افزاید: این مجموعه بیش از 250 نیروی متخصص و با تجربه دارد که هر ساله به منظور بروزرسانی دانش کاربردی  و انتقال فناوری های جدید حوزه شیلات، دوره های متعدد آموزشی و بر اساس نیاز کارکنان به آنان ارائه می شود.

جوانان از ورود به آبزی پروری هراس نداشته باشند

وی با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب در خصوص تولید و اشتغال، همجواری با دریا را یکی از مزیت های بالقوه استان برای جوانان جویای کار نام برد و تصریح کرد: جوانان ما خودشان را دست کم نگیرند و فکر نکنند ورود به حوزه پرورش آبزیان کار سختی است؛ وقتی وارد کار شوند در کنار سختی لذت هایی دارد که تا به این حوزه ورود نکنند قابل درک نیست. به‌ویژه جوانان هرمزگانی که با دریا و این اقلیم بزرگ شده‌اند، به طور قطع می توانند در این حوزه موفق شوند.

گرگیج همچنین نقش خداوند و پس از آن دعای خیر پدر و مادر و همراهی خانواده را در موفقیت های کنونی خود بسیار پررنگ می داند و می گوید: اگر دعای خیر پدر و مادر و همراهی همسرم نبود، بسیاری از فعالیت های تحقیقاتی و اختراعاتی که طی سالیان اخیر ثبت شد ، قطعا" به مرحله اجرا نمی رسید و یا نتایج کنونی حاصل نمی شد.