مودیان مالیاتی موظف هستند که در مهلت مقرر نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. درصورتی‌که ارسال اظهارنامه خارج از موعد انجام شود، متخلفین مشمول جریمه‌های سنگینی خواهند شد. برخی از مودیان به دلیل عدم آگاهی از مهلت ارسال اظهارنامه و جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و مالیات عملکرد، در انجام این وظیفه کوتاهی می‌کنند.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات، در ادامه این مطلب شما را با جریمه‌های مربوط به عدم ارسال اظهارنامه در موعد مقرر، جریمه عدم پرداخت مالیات و مهلت ارسال اظهارنامه آشنا خواهیم کرد. اگر مودی مالیاتی یا حسابدار یک واحد اقتصادی هستید، به‌هیچ‌عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بررسی جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد

جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد، مشمول مودیان مالیاتی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) می‌شود که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقررشده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمی‌کنند. این جریمه شامل جریمه‌های نقدی غیرقابل‌بخشش، جریمه‌های اعتباری عدم استفاده از تسهیلات و محاسبه و مطالبه مالیات فقط بر اساس درآمدها خواهد بود. در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

جریمه‌های نقدی غیرقابل‌بخشش مربوط به ارسال اظهارنامه خارج از موعد

بر اساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، در همه مواردی که مودی مالیاتی یا نماینده او، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل‌بخشش معادل با ۳۰ درصد مالیات برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع همین قانون و ۱۰ درصد مالیات برای سایر مودیان خواهند شد. اگر بخواهیم این قانون را به صورت تفکیک‌شده بررسی کنیم، باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  • اشخاص حقوقی: ۳۰ درصد مالیات متعلق

  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل - گروه اول: ۳۰ درصد مالیات متعلق

  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل - گروه دوم: ۳۰ درصد مالیات متعلق

  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل - گروه سوم: ۱۰ درصد مالیات متعلق

به عنوان جمع‌بندی در پاسخ به افرادی که می‌پرسند «جریمه عدم ارائه اظهارنامه چند درصد مالیات است؟» باید گفت که: جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد برای اشخاص حقیقی و حقوقی معادل ۳۰ درصد مالیات متعلق بوده و برای سایر مودیان ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. صاحبان مشاغل و مدیران سازمان‌ها علاوه‌بر ضرورت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد، باید نسبت به ارسال لیست بیمه نیز اقدام کنند.

جریمه‌های اعتباری عدم استفاده از تسهیلات مالیاتی

بر اساس تبصره ماده ۱۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد در دوره معافیت، عدم امکان استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط را در پی خواهد داشت. به بیان دیگر، مودیانی که مشمول معافیت مالیاتی دوره‌ای یا نرخ صفر هستند، در صورت عدم ارسال اظهارنامه عملکرد در موعد مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی، مشمول محرومیت از معافیت در سال مربوطه خواهند شد.

نکته‌ای که باید حتما به خاطر داشته باشید، این است که در صورت تکرار ارسال اظهارنامه خارج از موعد برای ۳ سال متوالی، مودی مشمول جریمه‌ها و مجازات‌های مقرر و همچنین محرومیت از همه معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی در مدت زمان مشخص خواهد شد. بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها با خرید نرم افزار حسابداری مانند نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم و محاسبه مالیات عملکرد پیش از موعد مقرر، از ایجاد جریمه‌های سنگین برای کسب‌وکار خود جلوگیری می‌کنند.

جریمه مطالبه و محاسبه مالیات فقط بر اساس درآمد مودی

یکی از سنگین‌ترین جریمه‌های ارسال اظهارنامه خارج از موعد مقرر، تهیه اظهارنامه برآوردی برای مودیان است. مطابق با این موضوع، بر اساس ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم، جریمه عدم تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی و حقیقی در موعد مقررشده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور این است که سازمان امور مالیاتی بر اساس فعالیت و سایر اطلاعات اقتصادی مودی مالیاتی، فقط بر اساس درآمد و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های یک مجموعه نسبت به تهیه اظهارنامه برآوردی اقدام خواهد کرد.

جریمه عدم پرداخت مالیات عملکرد شامل چه مواردی می‌شود؟

جریمه عدم پرداخت مالیات عملکرد شامل چه مواردی می‌شود؟

علاوه‌بر جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد، قوانینی برای جریمه عدم پرداخت مالیات عملکرد در نظر گرفته شده است. تاخیر در پرداخت مالیات یا تنظیم اسناد برای پرداخت مالیات کمتر، جریمه‌های نقدی و توقیف اموال، جرایم اعتباری و ممنو‌ع‌الخروجی و ابطال اسناد انتقال صوری اموال را برای فرد متخلف به همراه خواهد داشت. در ادامه این جریمه‌ها را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

جرائم نقدی و توقیف اموال به دلیل پرداخت نکردن مالیات عملکرد

شکل نقدی جریمه عدم پرداخت مالیات عملکرد برای مودیان مالیاتی که در موعد مقرر نسبت به پرداخت مالیات بر عملکرد اقدام نمی‌کنند، بر اساس ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول ۲.۵ درصد مالیات متعلق به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مالیات متعلق و بر اساس ماده ۲۱۱ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول توقیف اموال منقول و غیرمنقول مودی به اندازه بدهی مالیاتی (اعم از اصل و جرائم متعلق)‌ به اضافه ۱۰ درصد بدهی مالیاتی خواهند بود.

جرائم اعتباری ممنوع‌الخروجی مودیان با بدهکاری مالیاتی

بر اساس ماده ۲۲۰ قانون مالیات‌های مستقیم، درصورتی‌که بدهی مالیاتی بدهکاران از میزان مشخصی بیشتر باشد، ممنوع‌الخروج خواهند بود.

ابطال اسناد انتقال صوری اموال بدهکاران مالیاتی

مطابق با تبصره ماده ۲۲۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر مودیان با هدف فرار از پرداخت مالیات اموال خود را به همسر یا فرزندان خود واگذار کنند، سازمان امور مالیاتی کشور اختیار ابطال اسناد مذکور از طریق مراجع قضایی را خواهد داشت.

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی

به‌طورمعمول، طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در هر سال، اشخاص حقیقی تا ۳۱ خردادماه هر سال مالیاتی و اشخاص حقوقی، در‌صورتی‌که پایان سال مالی آن‌ها اسفند باشد، تا پایان ۳۱ تیرماه برای ارسال اظهارنامه مالیاتی مهلت دارند. جریمه عدم تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی و حقوقی در موعد مقرر را نیز بررسی کردیم.

با نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم اظهارنامه عملکرد را در موعد مقرر ارسال کنید

با نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم اظهارنامه عملکرد را در موعد مقرر ارسال کنید

در این مطلب درباره جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد صحبت کردیم و توضیح دادیم که جریمه عدم ارائه اظهارنامه چند درصد مالیات است. همچنین، جریمه عدم پرداخت مالیات عملکرد و مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد را نیز بررسی کردیم.

با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری حرفه‌ای، مانند نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم، محاسبه مالیات و جمع‌آوری اسناد مربوطه به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. به این ترتیب می‌توانید از انواع جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد و سایر جریمه‌های مالیاتی جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران مالیاتی سپیدار سیستم به سایت این مجموعه سر بزنید.