حسابداری شرکتی یکی از اقدامات مهم است؛ که در چنین شرایطی می‌تواند کمک کننده باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با فرایند حسابداری شرکتی و نحوه انجام آن آشنا کنیم.

حسابداری شرکت

حسابداری شرکت یکی از موارد مهمی است که امور مالی شرکت را به طور کامل در نظر می‌گیرد. ثبت تمامی اطلاعات مالی شرکت اعم از دارایی‌ها و بدهی و همچنین محاسبات مالیاتی، بر عهده فردی است که حسابدار شرکتی می‌باشد. با توجه به نوع عملکرد شرکت که برای مثال در زیر مجموعه خدماتی، بازرگانی، تولیدی و غیره می‌باشد؛ نحوه حسابداری شرکتی می‌تواند متفاوت باشد.

از موارد مشترک در حسابداری شرکت‌های مختلف می‌توان به هزینه حقوق و دستمزد کارکنان، خرید و فروش‌ها، ترازنامه‌های مالی، تفسیر و محاسبات اطلاعات مالی اشاره کرد.

اجزای حسابداری شرکت

انجام حسابداری شرکت شامل 5 مرحله کلی است. فردی که مسئولیت حسابداری یک شرکت را بر عهده می‌گیرد این مراحل را باید در آغاز کار خود انجام دهد:

·جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات اولین کاری است که یک حسابدار شرکتی باید به دقت آن را انجام دهد. در این مرحله تمامی داده‌ها اعم از معاملات، هزینه‌های ورودی و خروجی، اطلاعات مربوط به بودجه و انبار گرد آوری می‌شود. فاکتور‌های خرید و فروش دوره‌های مختلف و همچنین دفاتر ثبت و اسناد در این مرحله از ابزار‌های اصلی به شمار می‌آیند.

جمع آوری داده‌ها در این مرحله، فرایند تفسیر و تحلیل را امکان پذیر می‌سازد؛ همچنین برای بررسی‌ها در آینده و عارضه یابی، ثبت و نگهداری این اسناد ضروری است.

·تجزیه و تحلیل داده‌ها

بعد از اینکه همه داده‌های مورد نیاز جمع آوری شدند؛ مرحله دوم تجزیه و تحلیل اطلاعات است. این مرحله مهارت بالایی از حسابدار شرکت می‌طلبد. این فرد باید به دقت و با توجه به دانسته‌های خود تمامی داده‌های گرد آوری شده را مورد بررسی قرار دهد. در نهایت تحلیل داده‌ها صورت می‌گیرد و بدهکاری و بستانکاری داخلی و خارجی شرکت مشخص می‌شود. اطلاع از حساب‌های بانکی و صورت حساب‌های آن در دوره زمانی مد نظر می‌تواند دید خوبی برای انجام این مرحله به حسابدار شرکت بدهد.

نرم افزار حسابداری شرکتی می‌تواند در این مرحله کار حسابداری شرکت را با سرعت و دقت بالاتری انجام دهد. این نرم افزار با یکپارچه سازی اطلاعات مالی و انجام فرایند‌های حسابداری در تمامی کسب و کارها به منظور تحلیل و تجزیه داده‌ها کاربرد دارد.

ثبت اطلاعات در دفتر روزنامه

·ثبت اطلاعات در دفتر روزنامه

دفتر روزنامه اولین جایی است که اطلاعات معاملات در آن به ترتیب وقوع و با ذکر میزان بار مالی، ثبت می‌شود. بعد از مرحله تحلیل، باید اطلاعات حاصل از بررسی بر روی داده‌ها همراه با اسناد و مدارک موجود در دفتر روزنامه وارد شود.

·انتقال اطلاعات به دفتر کل

دفتر کل یکی از ملزومات در هر حسابداری شرکتی است. در هر نوع واحد شرکتی ممکن است از دفاتر گوناگون به منظور ثبت داده‌ها استفاده شود؛ ولی وجود دفترکل در همه شرکت‌ها الزامی است. ثبت تمامی حساب‌ها در دفتر کل صورت می‌گیرد و باقی مانده حساب و تغییرات آن در این دفتر به وضوح مشخص می‌شود. بررسی این دفتر در پایان دوره از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

اگر حسابداری شرکت برای شرکتی با فعالیت تولیدی مد نظر باشد؛ می‌توان از نرم افزار مدیریت تولید استفاده کرد. نرم افزار مدیریت تولید با در نظر گرفتن شرایط، چالش‌ها و دغدغه‌های یک کسب و کار تولیدی را واضح و مشخص می‌کند. با این کار، فرایند رفع چالش‌ها و بهبود بهره وری در واحد‌های تولیدی امکان پذیر می‌شود.

·تهیه ترازنامه آزمایشی

مرحله نهایی حسابداری شرکت، تهیه کردن ترازنامه آزمایشی است.  ترازنامه در پایان هر دوره مالی تهیه می‌شود. اهمیت آن در حسابداری شرکت به این دلیل است که خلاصه ای واضح از اطلاعات موجود در دفتر کل ارائه می‌دهد.

در واقع تفاوتی که بین دفتر کل و ترازنامه آزمایشی به این صورت است که در دفتر کل تمامی فرایند‌ها و ریز انجام معاملات مختلف به طور دقیق ذکر می‌شود ولی در ترازنامه مالی نتیجه پایانی و اعداد و ارقام نهایی مشخص می‌شود. در ترازنامه آزمایشی حسابداری دو طرفه و اثبات تساوی بدهکاری و بستانکاری صورت می‌گیرد.

سیستم حسابداری صدگان

سیستم حسابداری صدگان

نرم افزار حسابداری صدگان، می‌تواند مراحل فوق را با دقت هرچه بالاتر و در مدت زمانی سریع‌تر انجام دهد. در این نرم افزار امکانات فراوانی به منظور ثبت و تحلیل داده‌ها وجود دارد. محیط کاربری ساده و کاربر پسند این نرم افزار، امکان ثبت اسناد و داده ها را به سادگی برای افراد فراهم می‌کند.

در نهایت گزارشات پایان دوره در پایان سال و ماه تهیه شده توسط این نرم افزار به تصمیمات کلان در شرکت‌ها، کمک شایانی می کند. خروجی گرفتن از اطلاعات و اسناد از این سیستم به صورت اکسل وجود دارد. نرم افزار صدگان، توسط شرکت صدگان سامانه هوشمند طراحی شده است. این شرکت با سابقه بیش از 8 سال در این زمینه به صورت تخصصی، نرم افزا های کاربردی برای کسب و کار های گوناگون تهیه می کند.

دقت بالا به جزئیات هر یک از معاملات صورت گرفته در این شرکت، این نرم افزار حسابداری را از سایرین متمایز می سازد. در بررسی های پایان دوره تحلیل های دقیق این نرم افزار در پیشبرد اهداف شرکت کاربرد دارد.

سخن پایانی

اهمیت پول و مسائل مالی بر کسی پوشیده نیست. محاسبات مالی در ابعاد بزرگ‌تر، در شرکت‌ها اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهند. به منظور تداوم یافتن کسب و کار داشتن اطلاعات از تمامی فرایند‌های مالی از الزامات است. برای انجام حسابداری شرکت مراحل مختلفی وجود دارد که در نهایت با ثبت اسناد و داده‌ها، می‌توان تحلیل و بررسی مالی انجام داد.

امروزه از سیستم و نرم افزار‌های حسابداری مختلفی می‌توان به منظور سرعت بخشیدن به این اقدامات استفاده کرد. نرم افزار حسابداری صدگان یکی از بهترین نرم افزارهای موجود به منظور انجام فرایندهای حسابداری شرکتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم می‌توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید.