در واقع عوامل زیادی دست‌به‌دست هم داده‌اند که تا بر قیمت یک محصول اثر بگذارند. فرش‌ها که عضو ثابت و دوست‌داشتنی هر منزلی به شمار می‌رود، از جمله کالاهایی هستند که قیمت آن به‌دلیل عواملی ثابت و متغیر دستخوش تغییر می‌شود. مقاله امروز با هدف بررسی مشخصه‌هایی نگارش شده که تعیین‌کننده نرخ قالی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر، همراه ما بمانید.

تاثیر قدرتمند سبک فرش در ارزش و قیمت فرش

فرش‌های ماشینی به‌سبب قیمت مناسب و تنوع در طرح، به‌شدت در بازار محبوب هستند. خانواده‌های ایرانی مطابق با معیارهایی که در ذهن دارند، گزینه مناسب را انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین معیارها با توجه به نوسانات بازار امروز، قیمت فرش است که نقش بسزایی در تصمیم‌گیری افراد دارد.

ما در ادامه، مدل‌هایی از سبک فرش را معرفی کرده‌ایم تا ضمن درک انواع قالی‌های ماشینی و شناخت نیاز و شرایط خود، خریدی هوشمندانه داشته باشید.

  • فرش کلاسیک: این فرش‌ها بر پایه طرح‌های قدیمی استوار است. الگوهایی که روی این قالی‌ها وجود دارد، الگوهای هندسی، نقشه‌های گل و حیوانات، طبیعت، بناهای تاریخی و مذهبی است.

  • فرش وینتیج: سبک جدیدی از فرش‌ها، تلفیقی از سنت و مدرنیته هستند. یعنی بافت جدیدی دارند اما طرح آنها پاخورده و قدیمی است. به آنها قالی‌های کهنه‌نما نیز گفته می‌شود.

  • فرش فانتزی و مدرن: این قالی‌ها با نام‌ها و طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. فرش‌های شگی، شنل و فریز زیرمجموعه سبک مدرن هستند. معمولا فرش آشپزخانه و اتاق کودک از سبک فانتزی و امروزی پیروی می‌کنند. این قالی‌ها طرح و خطوط نامنظم، ساده و رنگ‌های خنثی دارند.

3 سبک اصلی فرش‌هایی که در موارد فوق معرفی کردیم، در طرح و رنگ‌بندی‌های مختلف، نمای جذابی به منزل می‌بخشند. حالا اگر موافق باشید، در ادامه به بررسی عواملی بپردازیم که به‌شکلی ثابت در قیمت‌گذاری این کالاها تاثیرگذارند.

ابعاد، عاملی که نرخ فرش را تعین می‌کند

همه قالی‌های ماشینی در ابعاد استاندارد 6،‌ 9 و 12 متری بافته می‌شوند و خریداران با توجه به نیاز خود، به خرید ابعاد مد نظر اقدام می‌کنند. طبیعی است که هرچقدر اندازه قالی‌ها بزرگتر باشد، با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسند. به‌عنوان مثال قیمت فرش کاشان 9 متری، پایین‌تر از فرش‌های 12 متری است‌‌ چون بافت سبک‌تری دارند و مواد کمتری برای تولید آنها به‌کار رفته است.

قیمت‌گذاری فرش براساس تراکم و شانه فرش

تراکم نشان از فشردگی و سفتی بافت فرش و شانه با ظرافت آن تناسب دارد. این 2 عامل، نقش پررنگی در تعیین قیمت قالی‌ها ایفا می‌کنند. به‌طور مثال، قیمت فرش 12 متری 1200 شانه تراکم 3600، به نسبت فرش 700 شانه و 1000 شانه گران‌تر است. ناگفته نماند که هرچقدر تراکم و شانه در فرش‌ها افزایش یابد، ظرافت و زیبایی آنها بیشتر می‌شود. همچنین به‌دلیل وزن بالای خود، ضخامت اندکی دارند. ازاین‌رو معمولا آن را برای بخش‌هایی از منزل می‌خرند که با پاخوردگی زیاد دچار خرابی نشوند.

ارتباط مواد اولیه و جنس با قیمت فرش

مواد اولیه فرش، کیفیت آن را تعیین می‌کند و کیفیت با قیمت کالا ارتباط مستقیم دارد. به‌طور کلی مواد قابل استفاده در فرش‌ها شامل نخ آکریلیک، بی.سی.اف، پلی استر، پلی‌پروپین و ویسکوز است که هرکدام از لحاظ مرغوبیت، در رده‌های مختلفی جای می‌گیرند‌.

باکیفیت‌ترین الیاف قابل استفاده در فرش‌های ماشینی، الیاف آکریلیک هیت‌سیت‌شده با ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون مقاومت بالا دربرابر گرما و پوسیدگی، عدم پرزدهی و عدم ایجاد حساسیت و آلرژی است. مابقی الیاف نیز خاصیت مفید خود را دارند اما کیفیت آنها با اکریلیک برابری نمی‌کند. طبیعتا فرش‌هایی که درصد آکریلیک آنها بالاست، قیمت بیشتری هم دارند.

طرح فرش و قیمت فرش، تناسب زیبایی و ارزش

هر روز شاهد روی کارآمدن طرح و‌ رنگ‌های جدید در بازار هستیم. زمانی که سبک خاصی از یک کالا مد می‌شود، سیل زیادی از متقاضیان برای خرید آن اقدام می‌کنند. این موضوع سبب افزایش نرخ کالا خواهد شد. اگر افزایش قیمت، ناشی از مد باشد، دوام ندارد و زمانی که محصول از مرکز توجه افراد کمی کنار برود، قیمت کاهش می‌یابد اما برخی فرش‌ها به‌طور ذاتی با هزینه بیشتری عرضه می‌شوند.

مثلا فرش‌های وینتیج بعد از بافته‌شدن نیاز به مراحل سنگ‌شوری دارد. ازآنجایی‌که این کار، تخصص و صرف زمان بیشتری می‌طلبد، قالی وینتیج نسبت به قالی‌های فانتزی و مدرن گران‌تر است.

رنگ، عاملی که بر قیمت فرش بی‌تاثیر نیست

تاثیر این شاخصه را در فرش‌هایی با طرح‌های یکسان و رنگ‌بندی‌ متفاوت بهتر درک می‌کنید. این شما هستید که مطابق با سلیقه خود، قالی‌هایی با رنگ دلخواه انتخاب می‌کنید اما بهتر است یادآور شویم که هرچقدر فرش‌ها رنگ‌ تیره‌تری داشته باشند، به سبک سلطنتی نزدیک‌تر می‌شوند. ازاین‌رو قیمت آنها افزایش می‌یابد.

برند و شرکت تولیدکننده، هماهنگی اعتبار و ارزش

اعتبار و سابقه یک برند یا شرکت تولیدکننده، عاملی موثر در قیمت‌گذاری کالاست. در دنیای تجارت امروز، محصولات با پشتوانه برندی معتبر، نسبت به محصولات هم‌رده خود از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

حالا انتخاب با شماست؛ فرشی از برند معتبر اما قیمت بیشتر؟ یا فرشی مشابه از برندی کم‌‌نام‌ونشان اما با قیمت مناسب؟

آیا فروشگاه بر قیمت فرش اثر می‌گذارد؟

اگر فروشگاهی که از آن فرش را خریداری می‌کنید، معتبر باشد و کالا را به‌صورت مستقیم از کارخانه تهیه کند، واسطه‌ها حذف شده و فرش‌ها قیمت تمام شده پایین‌تری عرضه می‌شوند. این مسئله تا حد زیادی در صرفه‌جویی بودجه شما تاثیر گذار است‌.

افتخار تولید فرش‌های ماشینی در کارخانه فرش کوروش کاشان

افتخار تولید فرش‌های ماشینی در کارخانه فرش کوروش کاشان

تولیدات کاشان در زمینه فرش‌های اصیل ایرانی، زبانزد خاص و عام است. به‌دلیل تولید فراوان فرش‌های ماشینی در کاشان، طرح‌های متنوع و به‌روزی بافته می‌شود که مورد ستایش افراد قرار گرفته است. همچنین فرش‌های تولیدی این شهر به‌دلیل قیمت‌های متنوع و ارزان، خیلی از افراد را ترغیب کرده تا از کارخانه‌های شهرک صنعتی کاشان این کالا را تهیه کنند. در این راستا کارخانه کوروش کاشان با تیم حرفه‌ای خود، طراحی بیشترین کلکسیون از فرش‌های ماشینی را با رنگ‌بندی‌های متنوع داراست. این کارخانه با راه‌اندازی فروشگاه بزرگی در شرق تهران، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

جمع‌بندی

با بررسی قیمت فرش در بازار، شاید مدل‌های مختلفی توجه شما را به خود جلب کند. دلایل بسیاری برای قیمت‌گذاری این کالا به‌عنوان عضو مهمی از منزل و حتی اداره‌ها و اماکن عمومی وجود دارد. بسته به ویژگی‌هایی نظیر ابعاد، تراکم و شانه، سبک فرش، طرح و رنگ آن، نرخ فرش‌ها در بازه‌های متغیری قرار می‌گیرد.