رپرتاژ آگهی: هدف از این مشوق، ایجاد و تدوین ساز و کار اجرایی لازم به منظور تعیین نحوه انتفاع از مازاد تولیدی برق تجدیدپذیر از برق مصرفی مشمول، مطابق ماده 4 "آیین نامه" میباشد. این دستورالعمل به منظور ایجاد هماهنگی لازم در سطح سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و شرکت توانیر در راستای شیوه انتفاع "واحدهای صنعتی مشمول" از "برق تولیدی مازاد" تنظیم شده و با توجه به ناترازی موجود برق شبکه اهمیت فراوانی خواهد داشت.

به گفته اسفندیار زارعی مدیرعامل شرکت نیرو نویان قشم طبق بند ۵ ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایعی که نیروگاه تجدید پذیر احداث کنند برای صنایع تحت مالکیت خود تا ۱.۳ برابر برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از قطعی برق و برنامه‌های مدیریت بار معاف می‌شوند.

دستورالعملی از سوی وزارت نیرو به صنایع بزرگ ابلاغ شده است که در آن مشوق‌هایی باهدف ترغیب صنایع برای احداث و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص شده است. در تبصره دوم بند ۵ این قانون آمده است که در صورت احداث و بهره‌برداری نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع مشمول و تزریق برق به شبکه سراسری، مصارف تحت مالکیت سرمایه‌گذار احداث‌کننده نیروگاه، متناسب با ۱.۳ برق معادل تحویلی به شبکه سراسری برق، از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی تولید و مصرف معاف می‌شوند.

همچنین وزارت نیرو در این نوع از تبادل خود پولی بابت برق تحویلی به صنایع دریافت نمی‌کند. حال آنکه طبق تبصره بند ۷، واحدهای صنعتی و معدنی تحت مالکیت سرمایه‌گذار نیروگاه، تا ۵ سال مشمول تخفیف صد درصدی هزینه ترانزیت به ازای دریافتی از نیروگاه مزبور، خواهند بود. بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع بزرگ موظف هستند تا نسبت به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق اقدام کنند که یک‌هزار مگاوات این میزان باید انرژی تجدیدپذیر باشد.

انرژی تجدیدپذیر

انرژی تجدیدپذیر 1