رپرتاژ آگهی: مطابق این قرارداد، نیروی کار و شرکت در برابر یکدیگر تعهدات و حقوقی خواهند داشت. این نمونه قرارداد، به‌ عنوان یکی از انواع قرارداد استخدام محسوب می‌شود. قانون ناظر بر این قرارداد، قانون کار است. مطابق این قرارداد، نیروی کار از حقوق و مزایای قانونی بهره‌مند خواهد شد.

تصور کنید برنامه‌نویسی که در حرفه خود، مهارت قابل‌توجهی دارد، در یک شرکت خصوصی استخدام می‌شود. برای این‌که تعهدات هر دو طرف به‌ صورت دقیق و شفاف مشخص شود، نیاز است که طرفین این قرارداد را امضا کنند.

نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی چه نوع قراردادی است؟

قرارداد کار شرکت خصوصی یکی از انواع قرارداد کار است. این قرارداد مطابق ماده ۱۰ قانون کار تهیه و تنظیم می‌شود و براساس آن حقوق و مزایای قانونی به نیروی کار شرکت خصوصی تعلق می‌گیرد.

در شرایطی که کارفرما نمونه قرارداد شرکت خصوصی را با نیروی کار امضا می‌کند، تعهداتی برای هر دو طرف ایجاد می‌شود که لازم است طرفین مطابق قانون و قرارداد تعهدات خودشان را اجرا کنند.

تصور کنید خانمی به‌ عنوان منشی در یک شرکت خصوصی استخدام می‌شود. در این حالت برای این‌که توافقات طرفین به ‌صورت مکتوب امضا شود، لازم است که کارفرما و منشی، نمونه قرارداد استخدامی شرکت‌ های خصوصی را امضا کنند. مطابق این قرارداد و بر اساس قانون کار، به منشی حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد. همچنین به ‌دلیل استخدامی بودن این رابطه کاری، کارفرما باید حق بیمه منشی را نیز بپردازد.

نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی چه زمانی کاربرد دارد؟

همان طور که گفتیم، رشد و رواج شرکت‌های خصوصی در جامعه، باعث شده تا استخدام نیروی کار نیز در این شرکت‌ها نسبت‌به گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. در شرایطی که توافقات اولیه بین نیروی کار و شرکت صورت می‌گیرد، نیاز به قراردادی کامل و شفاف که بر اساس قانون کار تنظیم شده باشد، به‌خوبی احساس می‌شود. قرارداد کار شرکت خصوصی در این شرایط کاربرد دارد. بنابراین استخدام نیروی کار در شرکت خصوصی با این قرارداد امکان‌پذیر است.

آیا امضای نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی ضرورت دارد؟

قانون کار توافق شفاهی طرفین را نیز پذیرفته است. بااین‌حال در خصوص استخدام نیروی کار در شرکت‌های خصوصی، وجود قرارداد کار موقت اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌جهت این‌که اثبات رابطه کاری استخدامی باوجود قرارداد کتبی راحت‌تر صورت می‌گیرد. امضای نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی به طرفین کمک می‌کند تا از زمان آغاز رابطه استخدامی، به‌ صورت شفاف در جریان حقوق و تعهدات خودشان قرار بگیرند. بنابراین اثبات ادعا یا دفاع از حقوق طرفین، با وجود این قرارداد، راحت‌تر صورت می‌گیرد.

تصور کنید یک مهندس نقشه کشی با یک شرکت راهسازی به توافق می‌رسد تا در این شرکت به‌ عنوان مهندس نقشه‌کش فعالیت داشته باشد. در این شرایط امضای قراردادی کامل موجب خواهد شد تا در صورت بروز اختلاف، کارفرما یا مهندس نقشه‌کشی، بتوانند با استناد به این قرارداد، ادعای خودشان را ثابت کنند یا این‌که از حقوق خودشان دفاع کنند.

نمونه قرارداد استخدام پرسنل چه زمانی امضا می‌شود؟

زمانی‌که شرکت ثبت و تاسیس می‌شود، برای انجام وظایف و سمت های مختلف در شرکت، اشخاصی استخدام خواهند شد. این اشخاص ممکن است در سمت‌های گوناگونی مانند منشی، انباردار، مدیر مالی، مدیر منابع انسانی، مدیر داخلی، مدیر فروش، حسابدار، نگهبان و آبدارچی استخدام شوند. در این شرایط نمونه قرارداد استخدام پرسنل کاربرد ویژه‌ای دارد. این قرارداد براساس قانون کار تنظیم می‌شود. در متن این قرارداد لازم است سمت نیروی کار و موضوع کاری که به او سپرده می‌شود به همراه مدت همکاری و سایر موارد به‌ صورت کامل مشخص شود.

چه نوع قراردادهایی در شرکت خصوصی امضا می‌شود؟

همان‌طورکه آگاه هستید، ممکن است ساعات و روزهای کار نیروهایی که در شرکت‌های خصوصی استخدام می‌شوند، با یکدیگر تفاوت داشته باشد. گاهی منشی یک شرکت در طول روز صرفا ۴ ساعت مشغول به کار است. در این صورت قرارداد کار ساعتی کاربرد دارد.

همچنین این احتمال وجود دارد که نیروی کار به‌ صورت کامل و تمام‌وقت در طول روزهای هفته در این شرکت حضور داشته باشد. مطابق قانون کار، اگر نیرویی که استخدام می‌شود، در طول هفته کمتر از ۴۴ ساعت کار کند، کارفرما می‌تواند با این شخص قرارداد کار ساعتی امضا کند. یعنی بر اساس ساعات کاری که این نیرو در شرکت مشغول به‌کار است، حقوق و مزایا به او تعلق می‌گیرد.

علاوه‌بر قرارداد کار ساعتی و کار موقت، قراردادهای دیگری در شرکت‌های خصوصی امضا می‌شود که همگی از انواع قراردادهای استخدامی هستند. قرارداد کار آزمایشی و قرارداد کار معین نیز از قراردادهای استخدامی محسوب می‌شوند که قانون ناظر بر آن‌ها قانون کار است.

نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی چگونه نوشته می‌شود؟

در این قرارداد مانند سایر قراردادهای استخدامی، لازم است که مشخصات کارفرما یعنی شرکت خصوصی و مشخصات نیروی کار به‌ صورت کامل و دقیق نوشته شود. علاوه‌بر این لازم است که موضوع کاری که به این شخص واگذار می‌شود، به ‌صورت شفاف و دقیق در قرارداد مشخص شود.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در قرارداد استخدام شرکت خصوصی نوشته شود، مدت همکاری است. این قرارداد، از قراردادهای کار موقت محسوب می‌شود، بنابراین طرفین باید مدت همکاری را به ‌صورت دقیق مشخص کنند. مدت این همکاری ممکن است از چند ماه تا چند سال نیز تعیین شود.

حق‌الزحمه و حقوق و مزایایی که به نیروی کار تعلق می‌گیرد، نیز باید در متن قرارداد نوشته شود.

علاوه ‌بر این موارد، تعهدات کارفرما و کارپذیری که در این شرکت استخدام می‌شود، در متن قرارداد، نوشته خواهد شد.

طرفین با امضای این قرارداد متعهد می‌شوند تا مطابق قرارداد، تعهدات خودشان را ایفا کنند.

تصور کنید شخصی در یک شرکت پخش مواد غذایی استخدام می‌شود. در این حالت در قسمت مشخصات کارفرما باید مشخصات شرکت، آدرس و شماره تلفن به‌ همراه مشخصات ثبتی شرکت نوشته شود. همچنین مشخصات نماینده‌ شرکت که این قرارداد را با نیروی کار امضا می‌کند، باید در این قرارداد نوشته شود.

در قسمت مشخصات کارپذیر نیز لازم است مشخصات هویتی نیروی کار به‌ همراه شماره تماس و آدرس او نوشته شود.

موضوع کاری که کارپذیر برای انجام آن استخدام شده، نیز مسئله مهمی است که باید در قرارداد مطرح شود. به ‌عنوان مثال، اگر نیروی کار به‌ عنوان منشی، آبدارچی یا انباردار و مواردی از این قبیل استخدام ‌شده، باید سمت او به‌ صورت دقیق در قرارداد نوشته شود.

ممکن است همکاری طرفین به مدت چند هفته، چند ماه یا چند سال باشد. براساس آن‌چه طرفین توافق می‌کنند، باید مدت همکاری به ‌صورت دقیق در متن قرارداد نوشته شود.

میزان حق‌الزحمه و حق‌السعی نیروی کار براساس تعداد روزهایی که درطول هفته مشغول به‌کار است و ساعات کار او تعیین می‌شود. مبنای این حق‌الزحمه مبلغی است که شورای عالی کار هر ساله به ‌عنوان پایه حقوق اداره کار تعیین می‌کند. یعنی پایه حقوق نیروی کار شرکت، نباید کم‌تر از آن مبلغی باشد، که شورای عالی کار تعیین کرده است.

در این قرارداد تعهدات کارپذیر در خصوص ساعات حضور در کار و مسئولیت او در مورد ترک کار و سایر مواردی از این قبیل نوشته می‌شود. همچنین تعهدات کارفرما در رابطه با ایفای تعهدات قانونی و قراردادی او و پرداخت حق بیمه نیز در این قرارداد مشخص می‌شود.