رپرتاژ آگهی: خصوصا افرادی که به‌صورت مکرر باید چنین چک‌هایی را ثبت و استعلام بگیرند، بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا روش‌های مختلف را بررسی و در انتها بهترین روش را به شما معرفی کنیم.

چک صیادی چیست؟

چک صیادی نوع جدیدی از چک به‌شمار می‌رود که در قانون جدید چک، زیرنظر بانک مرکزی صادر می‌شود. این چک باید در سامانه صیاد ثبت شود و به همین دلیل هم چنین نامی دارد. استعلام چک صیادی ثبت شده کمک می‌کند تا پیش‌از صدور چک بتوان خوش‌حسابی صاحبان چک را بررسی کرد.

آمار‌ها نشان داده که این شیوه جدید به‌خوبی توانسته از حجم چک‌های برگشتی بکاهد و نگذارد که افراد بدحساب بتوانند چک بکشند. در سیستم جدید حتی احراز هویت صاحبان دسته چک دیگر در اختیار شعبه‌های مختلف نیست و تنها خود بانک مرکزی است که می‌تواند این فرایند را پیش ببرد.

به همین دلیل می‌توان گفت که با وجود چک صیادی و سامانه صیاد، امنیت نقدینگی همه افراد بالا رفته و کسانی که مدیریت مالی درستی ندارند، دیگر نمی‌توانند چک بی‌محل بکشند و با پول‌های نقد سایر افراد، به کسب‌وکار خود رسیدگی کنند.

صفر تا صد ثبت چک صیادی

چک صیاد اگر بخواهد نقد شود، پیش‌از هر چیزی نیاز دارد تا در سامانه صیاد به ثبت برسد. برای اطمینان از این موضوع تنها کافی‌است نگاهی به پایین و سمت چپ چک‌های صیادی بیندازید تا عبارت زیر را ببینید:

کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.

چک‌های صیادی بدون ثبت در سامانه هیچ ارزشی ندارند و نقد نخواهند شد. صادرکننده چک باید مبلغ، تاریخ چک و هویت گیرنده را در سامانه ثبت کند تا آن شخص بتواند وجه مورد نظر را از بانک دریافت کند.

البته دریافت وجه منحصر به افراد خاصی نیست و هم افراد حقوقی و هم حقیقی می‌توانند آن را نقد کنند. روش‌های مختلفی برای ثبت این چک وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به‌صورت کامل به‌ شما معرفی خواهیم کرد.

روش‌های مختلف ثبت چک صیادی

پیش‌از بررسی استعلام چک صیادی ثبت شده، باید بدانیم که چگونه می‌توان این چک را ثبت کرد. اولین روشی که وجود دارد، استفاده از سامانه صیاد بوده که به‌صورت رسمی و اینترنتی منتشر شده است. اپلیکیشنی اختصاصی نیز تنها برای این کار طراحی شده که شما می‌توانید از آن برای ثبت چک خود استفاده کنید.

بزرگ‌ترین مشکل استفاده از سامانه‌های رسمی، سرعت پایین آن‌ها و مشکلات مربوط به رابط کاربری است. با استفاده طولانی‌مدت از این سامانه‌ها، شما متوجه مشکلات زیادی خواهید شد که ممکن است شما را نسبت به این شیوه پرداخت دل‌سرد کند.

به همین دلیل بسیاری به‌سراغ روش‌های جایگزین خواهند رفت که در ادامه قصد داریم آن‌ها را معرفی کنیم.

چه روش‌هایی برای استعلام چک صیادی وجود دارد؟

شیوه‌های استعلام نیز تا حد زیادی شبیه به شیوه‌های ثبت هستند. همان سامانه‌هایی که برای ثبت چک استفاده می‌شوند، در استعلام نیز کاربرد خواهند داشت. یکی دیگر از معایب مهم آن‌ها این است که شما باید برای استعلام چک صیادی ثبت شده به یک سامانه خاص مراجعه یا یک اپلیکیشن به‌خصوص را تنها چون چنین کاری را برای شما انجام می‌دهد، بر روی گوشی خود نصب کنید.

بسیاری به‌دنبال روشی هستند که بتواند در کنار امور دیگری، این خدمت را نیز برای آن‌ها انجام دهد. در ادامه این روش را به شما معرفی خواهیم کرد.

کوتاه‌‌ترین روش برای استعلام و ثبت چک صیادی

همان‌طور که گفتیم، روش‌ها و شیوه‌های زیادی وجود دارد اما استعلام چک صیادی ثبت شده به‌صورت آنی تنها از پس سوپر اپلیکیشنی به‌نام تاپ برخواهد آمد. با استفاده از تاپ شما می‌توانید در کمتر از یک دقیقه ثبت و استعلام چک صیادی هر بانکی را انجام دهید.

استفاده از سایت‌ها و روش‌های قدیمی ممکن است شما را دچار سردرگمی‌های زیادی کند. اما تاپ خیلی سریع این استعلام را برای شما انجام خواهد داد.

چطور چک صیادی را رفع سوء اثر کنیم؟

اگر به هر دلیلی نتوانید چک خود را در زمان مقرر پاس کنید، چک شما برگشت خواهد خورد و نام‌تان در لیست افراد بدحساب بانک قرار خواهد گرفت. حالا باید با سوءاثرکردن آن، نام‌تان را از لیست افراد بدحساب بانک خارج کنید.

اگر لاشه چک را در اختیار دارید، می‌توانید با تامین موجودی چک برگشتی یا توافق خارج از چارچوب بانکی با فردی که به آن چک داده‌اید، این مشکل را حل کنید. در روش دوم لاشه چک به بانک تحویل داده شود. درصورتی‌که لاشه وجود نداشته باشد، با ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک، می‌توان این مشکل را حل کرد.

تاپ بهترین روش برای ثبت و استعلام چک صیادی

فرایند ثبت و استعلام در تاپ در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد. ابتدا سوپر اپلیکیشن تاپ را روی موبایل خود نصب کنید (از طریق مراجعه به سایت تاپ به آدرس top.ir). حالا وارد اپلیکیشن تاپ شوید و روی گزینه سامانه صیاد ضربه بزنید. برای احراز هویت، باید کارت بانکی متعلق به مالک شماره تلفن همراه را ثبت کنید.

در مرحله بعدی باید اطلاعات شماره صیاد برگه چک را وارد کنید و سپس دکمه تایید را بزنید. در پنجره استعلام کارت بانکی، باید مشخصات کارت ثبت‌شده را وارد کنید و سپس به‌سراغ دکمه تایید بروید. اگر چک به صاحب کارت تعلق داشته باشد، اطلاعات آن برای شما به‌نمایش در خواهد آمد.

از برگشت چک پیشگیری کنید!

روش‌های زیادی وجود دارد برای اینکه شما استعلام چک صیادی ثبت شده را انجام دهید یا از ابتدا چکی را در سامانه صیاد ثبت کنید. چک صیادی روشی است که بانک مرکزی آن را برای کاهش چک‌های برگشتی در نظر گرفته و این روش تا به امروز هم موفق عمل کرده و توانسته از این آمار تا حد زیادی بکاهد.

بهترین روش برای استعلام و ثبت این چک، استفاده از سوپراپلیکیشن تاپ است. تاپ می‌تواند به شما امکانات بسیار زیادی علاوه‌‌بر چیزی که گفتیم ارائه دهد. از شما ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.