رپرتاژ آگهی: در بیست و پنجمین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز هشتصد و سیزده میلیارد تومان پروژه،‌ کلنگ تقاطع غیرهمسطح میثم-کمربندی به زمین خورد و عملیات اجرایی دوربرگردان غیرهمسطح میلاد از پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی آغاز شد و فرهنگسرا و سرای مطالعه مرحوم رضا مسعودی شهردار فقید منطقه ۵، بازسازی و بهسازی بوستان شهدا و بازسازی میدان ۱۲ فروردین از پروژه‌های شهرداری منطقه ۵ افتتاح شد.

شهردار کلان‌شهر شیراز در آیین کلنگ‌زنی تقاطع غیرهمسطح میثم-کمربندی و آغاز عملیات اجرایی دوربرگردان غیرهمسطح زیرگذر میلاد از پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی، گفت: باوجودی‌که موضوع ساماندهی کمربندی در چند دوره مختلف شورای اسلامی شهر مطرح بود، اما در شورای ششم از سال گذشته ردیف بودجه‌های مختلف پیش‌بینی و ساماندهی کمربندی مدنظر مدیریت شهری قرار گرفت و مسیر ۱۸ کیلومتری از کمربندی تحویل شهرداری شد که این مسیر از پل امام حسن مجتبی(ع) تا سلطان‌آباد است.

محمدحسن اسدی افزود: اقدامات در خصوص اجرای پروژه‌های این محور درحیطه وظیفه وزارت راه و شهرسازی است، اما به‌دلیل تعدد پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور و مشکلات دولت، شهرداری  به دلیل امنیت جان مردم این مسئولیت را پذیرفت و در این خصوص ایمن‌سازی کمربندی از سال گذشته آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر کمربندی اقدامات بسیاری انجام شده که طی چند ماه آینده به اتمام می‌رسد، ابراز امیدواری کرد که دو پروژه دوربرگردان تقاطع غیرهمسطح میثم-کمربندی و دوربرگردان غیرهمسطح زیرگذر میلاد در بازه زمانی مشخص به اتمام برسد. 

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز همچنین در این آیین نوید داد که طی هفته‌های آتی بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی و تقاطع شهید امیرعبداللهیان به طول ۴ کیلومتر از حسینی الهاشمی تا بلوار آفرینش به بهره‌برداری می‌رسد و این اقدام به عنوان یک اتفاق بسیار شاخص در حوزه افتتاح بزرگراه در کلان‌شهر شیراز خواهد بود.

اسدی خطاب به پیمانکار اجرایی این پروژه اضافه کرد: با توجه به مطالبات شورای اسلامی شهر و شهرداری بتوان طی یک سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

شهردار شیراز در آیین افتتاح بهسازی و بازسازی بوستان شهدای منطقه ۵ با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان نیز خاطرنشان کرد: بخشی از پروژه‌های اجرایی در منطقه ۵ به همت مرحوم رضا مسعودی شهردار فقید این منطقه اجرایی و انجام شد.

وی افزود: وظیفه معاونت فرهنگی و شهرداری این منطقه است تا هرچه سریع‌تر فرهنگسرا و سرای مطالعه مرحوم مسعودی را راه‌اندازی کنند تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

این مقام ارشد شهری خاطرنشان کرد: با اهتمام شورای اسلامی شهر و کار شبانه‌روزی شهرداری شیراز، در جای‌جای این شهر به گواه آمار و مستندات کار و تلاش و فعالیت‌های عمرانی در حال اجراست و این موضوع به جهت توجه و اهمیت مسئولان استان همچون نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، استاندار فارس، دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و خدمات‌رسان و شهروندان همراه شهر شیراز است.

شهرداری شیراز

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی که شهرداری شیراز انجام می‌دهد مشکلات و سختی‌هایی به دنبال دارد و این در حالی است که در اجرای پروژه‌هایی همچون تقاطع‌های غیرهمسطح "قائم-رحمت-احمدی" و "اردیبهشت" که در حال اجرا هستند، هر اقدام عمرانی مسائل و مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما مردم شاهد کار خادمان خود در مدیریت شهری هستند.

شهردار کلان‌شهر شیراز خاطرنشان کرد: کلید شهری که به دست شهرداری سپرده شده است یک امانت است و مرحوم مسعودی به خوبی امانت‌دار بود و در کار عمرانی، خدماتی و حتی در برخورد با تمام تخلفات به ویژه ساخت‌وسازهای غیر مجاز بسیار پای کار بود. 

اسدی ابراز امیدواری کرد که با بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌های منطقه ۵ بتوان نام و یاد شهردار این منطقه مرحوم مسعودی در اذهان باقی بماند.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز در افتتاح فرهنگسرا و سالن مطالعه مرحوم مسعودی گفت: شهردار فقید منطقه ۵ یک جوان شایسته، با تجربه و زحمتکش بود که از پایین‌ترین پله شهرداری شروع کرد و به مدیریت ارشد در جایگاه شهرداری‌های مناطق ۷ و ۵ و سازمان‌های پشتیبانی ماشین‌آلات و مدیریت آرامستان‌ها رسید و وی همه عمر خود را در خدمت به مردم گذراند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم مسعودی کوله باری از تلاش و خدمت را با خود برد، افزود: افتتاحیه سرای مطالعه مرحوم مسعودی با حضور خانواده مرحوم انجام شد و شهردار فقید منطقه پنج، خدمات بسیاری را در این منطقه انجام داد که یکی از آنها عملیات احداث سرای مطالعه بود. همچنین چندین پروژه بزرگ شامل تقاطع غیرهمسطح قائم_رحمت- احمدی و همچنین تقاطع غیرهمسطح نواب-کمربندی-احمدبن موسی(ع) و پروژه بوستان مادر توسط مرحوم مسعودی شهردار منطقه ۵ انجام شد.

شورای اسلامی کلانشهر شیراز

رئیس کمیسیون حمل‌‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی کلانشهر شیراز نیز در آیین کلنگ‌زنی پروژه‌ تقاطع غیرهمسطح زیرگذر میثم-کمربندی و آغاز عملیات اجرایی دوربرگردان غیرهمسطح زیرگذر میلاد از پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز، گفت: بهسازی کمربندی جزو وظایف ذاتی شهرداری شیراز نبوده است و اداره راه و شهرسازی باید اقدامات لازم را انجام می داد، اما به علت ایمنی جان شهروندان و ترافیک این محور به‌دلیل  تعدد بسیار شهرک‌های ضلع جنوبی این محور، اقدامات بسیار زیادی از سال گذشته توسط شهرداری شیراز همچون بهسازی و احداث تقاطع نواب صفوی صورت گرفته است.

رضا محمدیان ابراز امیدواری کرد: شرکت پیمانکار پارس گستر با همکاری شهرداری منطقه ۴ برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند  تا این پروژه دوربرگردان ظرف یک سال اجرا شود.

وی بیان کرد: اجرای این پروژه اقدام مثبتی در جهت رفع معضلات ترافیکی کمربندی و رفع خطرهای منجر به بروز حوادث‌ است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های این منطقه شامل فرهنگسرا و سرای مطالعه مرحوم رضا مسعودی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، بازسازی و بهسازی بوستان شهدا با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان و بازسازی میدان ۱۲ فروردین با اعتبار ۳ میلیارد تومان اظهار کرد: این فرهنگسرا در ابتدا به صورت یک زمین خالی بود و حتی طرح اولیه آن توسط مرحوم مسعودی شهردار فقید منطقه ۵ انجام شد.

افسانه خواست‌خدایی افزود: مرحوم مسعودی یک مدیر تراز انقلابی بود و در اذهان باقی ماند، چراکه وی به جهت تخصص و تجربه و تعهد بسیار توانمند بود و جزو پنج مدیر برتر شهرداری بودند و نام ایشان در اذهان باقی خواهد ماند.

وی گفت: در سطح این منطقه به همت مرحوم مسعودی اجرای ۱۲۰ پروژه آغاز شد که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها بیش از ۶۰ درصد است.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۵ شیراز ادامه داد: خدمت صادقانه‌ای که مرحوم مسعودی به این شهر داشتند در اذهان باقی می‌ماند و اثری که وی در مجموعه شهرداری به یادگار گذاشت اثر فاخری است.

خواست‌خدایی خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه ۵ با درایت شهردار کلان‌شهر شیراز، شهردار آینده منطقه ۵ و کارکنان این منطقه به سوی یک پیشرفت عمرانی گام برخواهد داشت.

شهر شیراز

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: آنچه که در شهرداری منطقه ۵ اجرایی شده که به همت شهردار فقید منطقه و با همراهی و همکاری معاونین و کارکنان شهرداری منطقه بوده است.

وی به وجهه مبارزه با فساد مرحوم مسعودی نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از شاخصه‌های مرحوم مسعودی مبارزه با فساد بود، از گسترش تخلفات و روند ساخت‌وساز غیرمجاز در مناطق پرخطر جلوگیری شد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بیان کرد: پروژه‌هایی که به همت مرحوم مهندس مسعودی اجرایی شد، امروز با حضور شهردار شیراز و خانواده این مرحوم به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه منطقه ۵ یکی از مناطقی بود که در سال‌های گذشته در حوزه خدمات شهری و عمرانی کم لطفی‌های بسیاری به آن شد، افزود: طی سه سال گذشته با سیاست‌گذاری شهرداری و شورای ششم به ارزش افزوده املاک این منطقه افزوده شد و از منطقه کم‌برخوردار خارج شد.

خواست‌خدایی با بیان اینکه شهرداری شیراز در یک ریل و هدف گذاری روبه‌رشد و مطلوب در حال پیشرفت است، اظهار امیدواری کرد که اتفاقات بسیار خوبی در این کلان‌شهر رقم بخورد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در آیین کلنگ‌زنی پروژه‌ تقاطع غیرهمسطح میثم-کمربندی و آغاز عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیرهمسطح زیرگذر میلاد از پروژه‌های این معاونت اظهار کرد: در محل تلاقی پروژه میثم و بزرگراه امام خمینی(ره)، دو دور برگردان غیرهمسطح با هدف تسهیل در تردد شمالی و جنوبی و بالعکس و امکان ایجاد دور زدن خودروها در بزرگراه امام خمینی(ره) به صورت غیرهمسطح و حذف دوربرگردان‌های غیر ایمن مسیر، انجام می‌شود.

محمد امین افزود: در این پروژه اجرایی، مسیری برای عبور عابر پیاده دو پل هوایی تعریف شده است تا افزایش ایمنی در مسیر بزرگراه امام خمینی(ره) و کمربندی که یکی از معضلات این محور وقوع تصادفات و نبود ایمنی است، انجام شود.

وی گفت: طول عرشه پل ۱۱۰۰ متر و روش اجرای آن با تکیه بر سازه دروازه‌ای است که در زمان اجرا کمترین مزاحمت را برای ترافیک کمربندی و عبور و تردد خودرو داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هزینه اجرای پروژه را ۶۵۰ میلیارد تومان ذکر کرد که شامل هزینه تملک، اجرا و رفع معارض است و پیش‌بینی شده طی مدت ۱۸ ماه اجرا شود. 

امین با بیان اینکه همزمان با کلنگ‌زنی این پروژه، عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر همسطح زیرگذر میلاد در بلوار صنایع،  آغاز می‌شود، اضافه کرد: تصمیم بر آن شد تا تقاطع‌هایی که در گذشته احداث شده اما ناقص بود، تکمیل شود که در این راستا تقاطع شهید فرصتیان تکمیل شد و به زودی بهره‌برداری می‌رسد و امروز همزمان با کلنگ‌زنی این پروژه عملیات عمرانی دوربرگردان میلاد در صنایع آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه معارض، تملک و نواقص موجب می‌شود تا تقاطع‌ها ناقص اجرا شود، خاطرنشان کرد: اولویت ما بر این است تا تقاطعاتی که در محور کمربندی است در رینگ پیرامونی شهر شیراز تکمیل شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هزینه اجرایی دوربرگردان میلاد با تملک و رفع معارض را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.