اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما زمانی را به بازدید از این شهر هم اختصاص دهید تا از جاذبه‌هایی مانند کادیفه قلعه دیدن کنید. این قلعه تاریخی که یکی از آثار باستانی و ارزشمند ترکیه است، در یکی از بهترین نقاط ازمیر قرار دارد. در نزدیکی این قلعه، هتل های زیادی مانند هتل مادی ازمیر وجود دارند که در طول سفر خود به ازمیر، امکان اقامت در آن‌ها را دارید. این قلعه تاریخی که طی سال‌ها توسط سلسله‌های مختلف به تصرف درآمده، امروزه یکی از نمادهای شهر ازمیر هم محسوب می‌شود. در ادامه، با این قلعه بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه قلعه کادیفه ازمیر

قلعه کادیفه یا قلعه کادیف ازمیر، یکی از آثار تاریخی و قدیمی این شهر است که طبق اسناد به‌جامانده، قدمت آن به 300 سال پیش از میلاد می‌رسد. اولین دیوارهای این قلعه توسط اسکندر مقدونی ساخته شد و در ابتدا قلعه پاگوس نام داشت. باوجود این‌که پس از اسکندر مقدونی، بسیاری از بناهای ساخته‌شده توسط او تخریب شدند؛ اما این قلعه باقی ماند تا به‌عنوان مرکز حکومت سلسله‌های بعدی استفاده شود.

در هر سلسله، بخش‌ها یا جزییاتی به این قلعه اضافه شد؛ همچنین، متناسب با دین و آیین هر سلسله، تغییراتی اساسی در قلعه داده شد. برای مثال، بنای اولیه شامل کلیسا، انبار و آشپزخانه بود که بعد از حکمرانی مسلمانان در ترکیه، کلیسای این قلعه به مسجد تبدیل شد.

بخش‌های مختلف کادیفه‌قلعه

کادیفه‌قلعه چیزی حدود 186 متر ارتفاع دارد و مرکز شهر ازمیر و روی تپه‌ای بزرگ به نام کوه کادیفه کاله بنا شده است. علت ایجاد این قلعه در مرکز شهر، دسترسی خوب به تمام نقاط بود و امروزه نیز این موضوع یک مزیت محسوب می‌شود؛ زیرا این قلعه نزدیک به بسیاری از هتل های شهر مانند هتل مادی ازمیر است و مسافرانی که به ازمیر سفر کرده و هتل های مرکزی را برای اقامت انتخاب می‌کنند، دید خوبی به این قلعه دارند.

ازطرفی، موقعیت قرارگیری این قلعه در بالای تپه موجب می‌شد که دیده‌بانان به‌خوبی شهر را رویت کرده و از وضعیت آن آگاهی داشته باشند. با ایستادن بر فراز قلعه، می‌توانید شهر ازمیر را از نمایی دیگر مشاهده کنید؛ اما برای رسیدن به آن باید از سربالایی عبور کرده و پله‌های زیادی را بالا بروید. باوجود این‌که طبق آثار به‌جامانده، وجود سه بخش آشپزخانه، مسجد و انبار در این مسجد قطعی است؛ اما امروزه نشانی واضح از این بخش‌ها و تفکیک آن‌ها وجود ندارد.

محوطه اطراف قلعه

بخش زیادی از کادیفه‌قلعه امروزه ویران شده و تنها دیواری بلند و سردر ورودی آن سالم باقی مانده است. امروزه محوطه قلعه فضاسازی شده و در آن دکه‌هایی قرار دارد که محصولاتی مانند صنایع‌دستی، زیورآلات و ... را به‌فروش می‌رسانند. باوجود نابودی بخش زیادی از قلعه، هنوز هم این مکان ازنظر بصری زیبا است و ارزش دیدن دارد.

در اطراف این قلعه تاریخی، باغ‌های سرسبز زیادی وجود دارند و درختان زیتون، محوطه اطراف را احاطه کرده‌اند که منظره‌ای دیدنی برای این قلعه ایجاد می‌کنند و سرسبزی و طراوت آن‌ها شما را به‌وجد می‌آورد؛ ازطرفی، با ایستادن بر فراز این قلعه می‌توانید تمام شهر ازمیر و زیبایی‌های آن را از نمایی دیگر تماشا کنید.

بهترین فصل برای بازدید از کادیفه‌قلعه

باتوجه‌به موقعیت قرارگیری کادیفه‌قلعه، باید زمانی را برای بازدید از آن اختصاص دهید که برای گردش در فضای باز و صعود از تپه، آب‌وهوا مناسب باشد. ازمیر آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارد؛ به این معنی که زمستان‌ها نسبتا معتدل و تابستان‌ها به‌شدت گرم است. پاییز و زمستان ازمیر اغلب بارانی است که این موضوع صعود از تپه را سخت می‌کند؛ همچنین در فصل‌های سرد سال، احتمال مه‌آلود‌بودن هوا هم وجود دارد که در این صورت بازدید از محوطه اطراف قلعه و تماشای شهر از فراز قلعه با مشکل مواجه می‌شود.

فصل تابستان، فصل گرم سال است و بعد از گرمای نیم‌روزی می‌توانید از این قلعه دیدن کنید؛ ازطرفی، ازمیر آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای در بهار دارد و بهترین زمان برای گردش در شهر است. باتوجه‌به این موضوع می‌توان گفت که اگر قصد سفر به ازمیر و بازدید از کادیفه‌قلعه را دارید، بهتر است بهار را برای این کار انتخاب کنید تا علاوه‌بر بازدید از قلعه کادیفه، امکان بازدید از جاذبه‌های دیگر هم برای شما فراهم باشد.

همچنین اگر با گرمای تابستان مشکلی ندارید و میانه شما با شرایط آب‌وهوایی گرم خوب است، می‌توانید این فصل را برای بازدید از قلعه انتخاب کنید تا علاوه‌بر انجام این کار، امکان شرکت در تفریحات تابستانی ازمیر را نیز داشته باشید.

شکوه تاریخ ترکیه در اثر باستانی کادیفه‌قلعه

قدمت و عظمت تاریخ هر کشور را می‌توان در آثار به‌جامانده از گذشته‌های دور مشاهده کرد و کادیفه یا کادیف‌قلعه نیز یکی از بناهایی است که در این مورد عملکرد خوبی دارد. باوجود این‌که بخش زیادی از این قلعه امروزه به ویرانه تبدیل شده‌است، اما هنوز هم ارزش دیدن دارد. برای بازدید از این قلعه و دیگر جاذبه‌های ازمیر باید مدتی در این شهر اقامت کنید و در طول اقامت خود می‌توانید در هتل های ازمیر سکونت داشته باشید. جهت رزرو هتل ازمیر و انتخاب اقامتگاه کافی است به سایت یا اپلیکیشن فلای تودی مراجعه کنید. فلای تودی لیست کاملی از هتل های این شهر مانند هتل مادی ازمیر را به شما ارائه می‌کند تا براساس بودجه و سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. پس از رزرو هتل خارجی، می‌توانید بلیط هواپیما ازمیر را نیز از فلای تودی خریداری کنید تا از این بابت هم دغدغه‌ای نداشته باشید.