رپرتاژ آگهی: اگر جزء نیروهای تعدیل شده‌ی یک کسب‌وکار باشید، احتمالاً به دریافت حق بیمه بیکاری فکر کرده‌اید. بیمه بیکاری، برنامه‌ای برای کمک به افرادی است که به‌صورت غیر ارادی بیکار شده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید بیمه بیکاری چقدر است و آیا شامل حال بیمه بیکاری می‌شوید یا نه، این یادداشت را تا انتها بخوانید. در این مطلب شرایط دریافت بیمه بیکاری برای متقاضیان را توضیح داده‌ایم.

بیمه بیکاری چقدر است؟

بر اساس تعریف سازمان تامین اجتماعی، بیمه بیکاری در ایران برابر با 55% میانگین حقوق 3 ماه آخر فرد است. اگر فرد متقاضی دریافت حق بیمه صاحب همسر و فرزند باشد، به ازای هر فردی که تحت تکفل او باشد، 10% به حق بیمه اضافه می‌شود. اما مجموع پرداختی این طرح از 80% حقوق سه ماه آخر بیشتر نمی‌شود.

بیمه بیکاری

در ادامه مثالی زده‌ایم که به کمک آن بتوانید دریافتی خود را محاسبه کنید. ابتدا باید میانگین حقوق 3 ماه آخری که شاغل به کار بوده‌اید و برای شما بیمه رد شده است را محاسبه کنید:

فرض کنید فردی تا پایان شهریور ماه 1403 شاغل به کار بوده است و حقوق دریافتی او در 3 ماه آخر (تیر، مرداد و شهریور) بدین ترتیب بوده است:

   

تیر

8.000.000 تومان

مرداد

9.000.000 تومان

شهریور

8.000.000 تومان

بنابراین میانگین حقوق 3 ماه پایانی کارکرد او برابر است با 8 میلیون و 333 هزار تومان. اگر این فرد مجرد باشد و هیچ فردی تحت تکفل او نباشد، مبلغ بیمه بیکاری که به او تعلق می‌گیرد برابر با 4 میلیون و 583 هزار تومان خواهد بود. نحوه محاسبه بدین شرح است:

8.333.333 × 55% = 4.583.333  تومان

در صورتی که فرد بیمه شده 1 نفر تحت تکفل خود داشته باشد:

8.333.333 × 65% = 5.416.666  تومان

در صورتی که فرد بیمه شده 2 نفر تحت تکفل خود داشته باشد:

8.333.333 × 75% = 6.250.000 تومان

در صورتی که فرد بیمه شده 3 نفر تحت تکفل خود داشته باشد (حداکثر):

8.333.333 × 80% = 6.666.666 تومان

بیمه بیکاری چقدر است؟ برای افراد مجرد 55% و برای افراد متاهل دارای فرزند نهایتاً 80% میانگین حقوق 3 ماه آخر آن‌ها است.

تا چند وقت می‌توانیم بیمه بیکاری بگیریم؟

مدت زمانی که می‌توانید از فرصت دریافت کمک هزینه تامین اجتماعی استفاده کنید، بستگی به سوابق بیمه شما دارد. به جدول زیر دقت کنید:

بیمه بیکاری

اگر افرادی را تحت تکفل خود داشته باشید، نهایتاً تا 50 ماه می‌توانید بیمه بیکاری دریافت کنید. بعد از آن باید به کمک آگهی های استخدام در تهران و سایر شهرها، به دنبال حرفه خود بگردید. اگر می‌پرسید بعد از بیکار شدن چطور استخدام شویم؟ توصیه می‌کنیم که یک رزومه از سوابق کاری‌تان جمع‌آوری کنید و یا در صورت کمبود تجربه از فرصت‌های کارآموزی شروع کنید.

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟

اکنون که متوجه شدید بیمه بیکاری چقدر است، باید بدانید آیا شامل حال این طرح می‌شوید یا خیر. 4 شرط زیر را به‌طور همزمان باهم داشته باشید، شامل می‌شوید:

1. بیکار شدن غیر ارادی

بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که بدون میل و اراده خود بیکار شده‌اند. منظور از بیکاری غیر ارادی این است که فرد نامه استعفا ننوشته باشد و به خواست خود محل کار را ترک نکرده باشد. بیکاران غیر ارادی 4 دسته هستند:

  1. افرادی که توسط کارفرما و به دلایل اقتصادی تعدیل باشند.

  2. افرادی که کارفرما از تمدید قراداد آن‌ها خودداری کرده است

  3. افرادی که پیش از اتمام قرارداد (خواه قرارداد کتبی باشد یا شفاهی) توسط کارفرما اخراج شده باشند.

  4. افرادی که به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و جنگ کار خود را از دست داده باشند.

تشخیص اینکه شما به شکل ارادی بیکار شده‌اید یا خیر برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و اداره کار، رفاه و امور اجتماعی محل اشتغال شما است.

2. دارای سابقه پرداخت حق بیمه

افرادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند (گروه 1 تا 3) باید حداقل 6  ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. قانون کار، گروه 4 از افرادی که در بالا نام‌بردیم را از این بند مستثنی کرده است. بنابراین افرادی که در اثر بلایای طبیعی بیکار شده‌اند، نیازی به داشتن سابقه 6 ماهه حق بیمه ندارند و حتی اگر در اولین روز کاری در اثر سانحه بیکار شوند، می‌توانند حق بیمه دریافت کنند.

3. ثبت‌نام موفق در واحد کاریابی تامین اجتماعی

اگر شرایط فوق را دارید، باید حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری‌تان به سامانه جامع روابط کار مراجعه کرده و بیکاری خود را ثبت کنید.

4. آمادگی برای کار

شما باید در زمان دریافت بیمه بیکاری، آماده به کار باشید و اگر اداره کاریابی برای شما شغلی پیدا کرد، باید آن را بپذیرید.

چه افرادی شامل حال بیمه بیکاری نمی‌شوند؟

در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید، شامل بیمه بیکاری نیستید:

  • اگر مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نباشید (کارمندان دولت)

  • اگر تبعه کشورهای خارجی باشید

  • اگر مستمری‌بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی باشید

  • اگر در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری باشید

بعد از دریافت بیمه بیکاری در صورتی که یکی از شرایط فوق برقرار شود، از دریافت حق بیمه محروم می‌شوید. همچنین در صورت پیدا کردن شغل مورد نظر، سرباز زدن از شرکت در دوره‌های کارآموزی درنظر گرفته شده توسط اداره کار یا فوت بیمه شده اصلی، بیمه شما قطع می‌شود.

جمع‌بندی

سازمان تامین اجتماعی برای آن دسته از افرادی که به صورت غیر ارادی کار خود را از دست داده‌اند، یک طرح مالی حمایتی درنظر گرفته است. این طرح بیمه بیکاری نام دارد. حتماً می‌پرسید بیمه بیکاری چقدر است؟ مبلغ دریافتی افرادی که شامل حال حق بیمه بیکاری می‌شوند، بسته به سوابق بیمه قبلی آن‌ها، مجرد بودن و تعداد افراد تحت تکفل آن‌ها متفاوت است. اما مبنای اصلی پرداخت این مبلغ، میانگین 3 حقوق آخر فرد است. حداقل و حداکثر مبلغ دریافتی به ترتیب 55% و 80% میانگین 3 حقوق آخر فرد است. در این یادداشت شرایط دریافت بیمه بیکاری را بررسی کردیم. آیا شما هم جزو 4 گروهی که شامل بیمه بیکاری می‌شوند هستید؟