رپرتاژ آگهی: ارسال صورتحساب الکترونیک به سازمان امور مالیاتی کشور یکی از ضرورت‌ها برای هر کسب و کار است. افرادی که کسب و کار خود را دارند و به‌عنوان اشخاص حقیقی شناخته می‌شوند مانند شرکت‌هایی که با عنوان اشخاص حقوقی شناخته می‌شوند، باید صورتحساب الکترونیک خود را به سامانه مودیان ارسال کنند.

  • صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی

صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی، صورتحساب انجام معاملات با شخص ثالث است؛ در صورتحساب مالیاتی، شخص حقیقی باید مشخصات خریدار و فروشنده شامل نام و نام خانوادگی، کدملی، آدرس و کدپستی محل فعالیت، تاریخ صورتحساب، نوع کالا یا خدمات، مبلغ واحد، مبلغ کل و مالیات ارزش افزوده را درج کند.

  • مشمولین قانون سامانه مودیان

براساس قانون تسهیل سامانه مودیان، اشخاص حقوقی از ابتدای دی ماه سال گذشته مکلف به انجام تکالیف مقرر در سامانه مودیان شدند و قانون‌گذار برای اشخاص حقیقی که به عنوان فعال اقتصادی در حال فعالیت هستند سقف فروش ۱۸ میلیارد تومانی را گذاشت. لازم به توضیح است که براساس اطلاعیه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، اشخاص حقیقی زمانی که سقف فروش تعیین شده را رد کردند از دو دوره مالیاتی بعد از عبور از سقف تعیین شده، ملزم به انجام تکالیف سامانه مودیان خواهند بود.

به عنوان مثال چنانچه مودی حقیقی تا پایان سال ۱۴۰۲ سقف فروش ۱۸ میلیارد تومانی را رد کرده باشد، از ابتدای تیرماه سال ۱۴۰۳ مکلف به ثبت‌نام در سامانه مودیان می‌باشد و بایستی صورتحساب‌های فروش خود را به صورت الکترونیکی در سامانه مذکور به ثبت برساند در غیر این صورت مشمول جرایم مقرر شده در قانون خواهد بود.

  • سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی

سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir سامانه‌­ای است که اشخاص حقیقی و حقوقی ضمن ثبت‌نام در سامانه، باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی مربوط به کالای یا خدمات فروخته شده و اتصال پایانه‌های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند.

در سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به هر مودی مالیاتی یک کارپوشه اختصاص داده شده و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان امور مالیاتی فقط از طریق آن کارپوشه صورت می­‌گیرد.

 مشاغل حقیقی در این سامانه مالیاتی به موارد زیر دسترسی خواهند داشت:

  • ثبت‌نام و پیش‌ثبت‌نام الکترونیک

  • اظهارنامه الکترونیک

  • گواهی موضوع ماده 186 ق.م.م

  • فهرست مالیات حقوق الکترونیکی

  • سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

  • ثبت الکتررونیکی اعتراضات و شکایات

  • سامانه اطلاع‌رسانی مالیاتی

  • مهلت ارسال فاکتور فروش اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

ارسال صورت‌حساب برای اشخاص حقیقی از ابتدای دی‌ماه اجباری شده است اما برای ارسال هر صورت‌حساب جدید، مشمولین این قانون تا 7 روز زمان دارند که آن را در کارپوشه مالیاتی خود ثبت کنند.

  • تدبیر مودیان ابری برای اشخاص حقیقی و حقوقی

«تدبیر مودیان ابری» تولید شده توسط شرکت پردازش موازی سامان (که در بازار نرم‌افزارهای مالی و اداری با برند «تدبیر» شناخته می‌شود) یکی از راهکارهای اخیراً ارائه‌شده برای ارسال اطلاعات به سامانه مودیان است که امکان ورود دستی اطلاعات را فراهم می‌آورد و علاوه بر آن امکان ورود اطلاعات از طریق اکسل در آن وجود دارد و امید می‌رود بتواند خلأ ایجاد شده در اثر عدم ارائه نرم‌افزار برای مودی نهایی توسط سازمان امور مالیاتی را پر کند.

این نرم‌افزار که به لحاظ ابری بودنش نیازی به کامپیوتر و سرور و امکانات اینچنینی ندارد در قالب یک نرم‌افزار تحت وب و یک نرم‌افزار اندرویدی مشابه برای گوشی‌های موبایل امکان ارسال صورتحساب به سامانه را با استفاده از حداقل امکانات ممکن (یک گوشی موبایل یا یک مرورگر وب) فراهم می‌آورد.

کاربران می‌توانند پس از ثبت‌نام اولیه در کارپوشه مالیاتی و با داشتن کد اقتصادی در این نرم‌افزار نام‌نویسی کنند و برای شروع رایگان اقدام به ورود اطلاعات صورتحساب‌های خود و ارسال آنها به سامانه مالیاتی کنند.

جهت آشنایی بیشتر با تدبیر مودیان ابری به سایت تدبیر مودیان مراجعه کنید. در آنجا به نرم‌افزار تحت وب ارسال صورتحساب به سامانه مودیان دسترسی دارید و می‌توانید نرم‌افزار اندرویدی ارسال صورتحساب به سامانه مالیاتی از طریق گوشی را از همانجا دریافت و نصب کنید.

  • در پایان

سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌­ای نوپا است که با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه اندازی شده است. با توجه به الزام ثبت‌نام تمامی مودیان مالیاتی از جمله صاحبان کسب و کار و اشخاص حقیقی در این سامانه، آشنایی مودیان مالیاتی با قوانین سامانه مودیان و نرم‌افزارهای طراحی شده برای این امر الزامی است. همچنین نرم‌افزار تدبیر مودیان ابری با امکانات بی‌نظیر و توانایی تولید کلیدهای عمومی و خصوصی مورد نیاز برای ارسال صورتحساب، فرآیند پیچیده ارسال صورتحساب به سامانه مودیان مالیاتی را به یک گام ساده تبدیل کرده است.