بازار سکه و طلا در دنیا یکی از بازارهای مهم دنیا است . کارشناسان معتقدند باید  به جای تعطیلی و اخلال ، این بازار را در ایران به رسمیت بشناسیم و آن را درست سازماندهی کنیم. تعطیلی آسانترین راه است اما بهترین نیست.

این در حالی است که مدیران بورسی این بازار را سازمان یافته می دانند و بر استفاده از ابزارهای نظارتی و کنترلی مانند افزایش عرضه تاکید دارند . ولی مشخص نیست که آیا وضعیت موجود نشاندهنده این است که این ابزارها ناکارآمد است؟!  یا استفاده کنندگان از این ابزارها کارایی کافی ندارند. ! 

زمانی که در گذشته معاملات آتی سکه را بستند تا سیگنالی به بازار نباشد نتیجه  و تاثیری در بازار نداشت و همچنان روند صعودی قیمتها مشاهده شد . 

حالا هم قیمتها تقریبا بدون ترمز رو به جلو است . گاهی سرعت کم می شود اما توقفی در کار نیست.

گر فرآیند تحویل سکه در بورس تسهیل و تسریع شود ، نقطه تاریخی برای فروش دارایی ها در قالب سکه است . بانک مرکزی  می تواند به راحتی به عنوان بازارگردان عمل کند . عملکردها شفاف ، و به راحتی قابل شناسایی است. 

اعلام تصمیم وزارت صمت در احتکار دانستن خودرو حتی در پارکینگ منازل و کاهش یا ابطال گارانتی خودروها، که البته  که از تعهدات بدیهی خودروسازهاست ، از طرف کارشناسان ، نقض حقوق مصرف کننده تلقی می شود . تجاوز به حقوق حداقلی  آنها،  که با انبوهی از اعتراضات مواجه شده . سوال اساسی اینجاست که کارایی این گونه سیاستها در بازار پیچیده و بعضا مافیایی خودرو چقدر است؟ برنده این بازی در زمین مردم چه کسی است؟