-1x-1 (4)

با شمارش 99 درصد از آرا، میلی با کسب 56 درصد از آرا بر سرجیو ماسا وزیر اقتصاد این کشور و نامزد ائتلاف جناح چپ پرونیست حاکم پیروز شد. ابعاد این پیروزی غیرمنتظره بود و ماسا قبل از اعلام قطعی نتایج، شکست خود را پذیرفت: «واضح است که نتیجه آرا چیزی نیست که به آن امید داشتیم. من با خاویر میلی صحبت کردم و به او تبریک گفتم و برایش آرزوی موفقیت کردم، چرا که او رئیس جمهوری است که اکثریت مردم آرژانتین برای چهار سال آینده برگزیده‌اند.»

میلی در میان جمعیت پرشور حاضر در ستاد انتخاباتی‌اش در بوینوس آیرس گفت:« امروز آغاز بازسازی آرژانتین است. دیگر وقت اصلاحات تدریجی نیست. »

حالا وقت آن رسیده که میلی به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند، از جمله کنار گذاشتن پزو و دلاریزه کردن اقتصاد و تعطیلی بانک مرکزی. این در حالی است که کاهش شدید هزینه‌های عمومی را در تلاش برای خارج کردن این کشور 46 میلیونی از وضعیت ناخوشایندش انجام می‌دهد.  

البته میلی به عنوان رئیس جمهور آرژانتین با چالش‌های بسیار زیادی مواجه است. خزانه‌های خالی دولت و بانک مرکزی، بدهی ۴۴ میلیارد دلاری به صندوق بین‌المللی پول و تورم نزدیک به ۱۵۰ درصدی بخشی از چالش‌های رئیس‌جمهور جدید آرژانتین است. 

_methode_times_prod_web_bin_6ef7b0ec-6d94-11ee-9296-6cf683906956

میلی کیست؟

خاویر گراردو میلی (Javier Gerardo Milei)، اقتصاددان، نویسنده، و سیاستمدار 53 ساله آرژانتینی است که به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آرژانتین شناخته شده است. او در ابتدا به عنوان اقتصاددان و نویسنده کتاب‌های متعدد در زمینه اقتصاد و سیاست شناخته می‌شد و سپس وارد عرصه سیاست شد. پیروزی او در انتخابات ابتدایی در ماه اوت، ارتعاشاتی را در سیاست کشور ایجاد کرد و آینده انتخابات ریاست‌جمهوری در اکتبر را پیش‌بینی کرد.

میلی به عنوان یک اقتصاددان، حامی و مروج مکتب اتریش (Austrian School) شناخته می‌شود و از سیاست‌های مالی اقتصادی دولت‌های مختلف آرژانتین نقد کرده و بر کاهش هزینه‌های دولتی تأکید دارد. وی در زمینه تدریس در دانشگاه و نگارش کتب فعالیت داشته  است .ورود او به سیاست در سال 2021 و با انتخابش به عنوان نماینده ملی شهر بوئنوس آیرس رخ داد. 

او پیشنهاد لغو بانک مرکزی آرژانتین را داده است، که منجر به دلاریزه شدن واقعی اقتصاد و بازنگری جامع سیاست‌های مالی و ساختاری این کشور می شود.

میلی در حوزه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، و اجتماعی با عنوان‌های مختلفی همچون پوپولیست، لیبرتارین راست، محافظه‌کار افراطی، راست افراطی و لیبرال افراطی شناخته شده و خود را لیبرتارین لیبرال معرفی می‌کند. او اقداماتی چون تعطیلی بانک مرکزی آرژانتین و اصلاح جامعه‌نگری و سیاست‌های سازمانی کشور را پیشنهاد داده است. همچنین او در موضوعاتی نظیر حق انتخاب در مورد مسائلی همچون مواد مخدر، فحشا، ازدواج، ترجیح جنسیتی، و هویت جنسی نظرات متفاوتی دارد.

رئیس جمهور جدید آرژانتین همچنین شدیداً مخالف سقط جنین است و از پاپ فرانسیس آرژانتینی انتقاد کرده است. حامیانش او را ستاره راک اقتصاد می‌دانند و می‌گویند تنها او می‌تواند وضعیت موجود سیاسی و ضعف اقتصادی را که سال‌ها دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است، ریشه‌کن کند. منتقدان اما نظر متفاوتی دارند و می‌گویند انتخاب او تنها گزینه موجود برای فرار از فاجعه اقتصادی فعلی بوده است.