کوروش+نیکنام

اکوایران: نماینده زرتشتیان در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. برای مجلس هشتم اما صلاحیتش تایید نشد. پژوهشگر فرهنگ ایران باستان بود و نوشته‌های متعددی درباره تاریخ ایران و دین زرتشتی داشت. «از نوروز تا نوروز»،‌ «آیین اختیار»،‌«یادگار دیرین» و «گات‌ها،‌ نغمه‌های ایران باستان» مهمترین آثار او به حساب می‌آیند. 

چهارشنبه نهم خرداد 1386 در درومین سخنرانی پیش از دستور نسبت به ساخت و نمایش فیلم 300 بیانیه‌ای اعتراضی داشت :«‌ ساخت و نمایش فیلم 300 با تمام بی‌مهری‌ها و ناسزاهایی که نسبت به فرهنگ و تمدنِ کهنِ این سرزمین داشت از طرفی هشدار دهنده و اثرگذار نیز بود، زیرا بعضی از هنرمندان و مسئولان را از خواب غفلت بیدار کرد تا بیشتر به هویت فرهنگی خود، به ویژه در داستان‌ها و حماسه‌های افتخار آفرینِ شاهنامه فردوسی بپردازند و به شناسنامه خود افتخار کنند.»

در همان نطق پیشنهاد کرد تا برای پاسداشت هویت فرهنگی و تاریخی نیاکان خود، نشان شیر و خورشید سرخ ایرانی را به جای هلال احمر عثمانی، در نشان سازمان‌های امداد ایرانی قرار دهند. پیشنهادی که البته برخی آنرا به عنوان طرفداری از نظام پادشاهی تعبیر کردند. به نظر می‌رسد این اعتراض در کنار نامه اعتراضی‌اش به سخنرانی آیت‌الله جنتی در مورد «بشر غیر اسلام» باعث شد تا در فهرست سیاه شورای نگهبان برای مجلس هشتم قرار بگیرد و رد صلاحیت شود. 

آنطور که در وبسایت شخصی کوروش نیکنام آمده، او در بیستمین روز از تیرماه 1333 خورشیدی در یزد متولد شد. نیاکانش اهل خرمشاه بودند که از جنوب خراسان به یزد کوچ کرده بودند. دوران دبستان را مدرسه دینیاری و متوسطه در دبیرستان مارکار گذارند و در سال 1351 از دبیرستان ایرانشهر یزد فارغ‌التحصیل شد. بعد از گذراندن خدمت نظام وظیفه در سال 1357 به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد. جنگ که شد به جبهه رفت و 10 ماه در سال 1360 نبرد با عراق حضور داشت. یکسال بعد دوره آموزش موبدی را گذراند و گواهینامه آن را از انجمن موبدان ایران دریافت کرد. بهار سال 1400 خورشیدی، انجمن میراث فرهنگی زرتشتیان در فرانسه را با آرمان پاسداشت از میراث فرهنگی نیاکان بنیاد گذاشت.

مرحوم نیکنام جمله‌ای از زرتشت را در بالای وبسایت خود نوشته بود که عمیقا به دنبال تحقق آن در زندگی خود بود :‌« خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران باشد»

کوروش نیکنام در شامگاه پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 بعد از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان،‌ در فرانسه درگذشت.