به گزارش اکوایران، اخیراً فاطمه قاسم پور - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی -  از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مشاغل خانگی خبر داده و گفته: یکی از مشکلات این کسب و کار‌ها دسترسی آسان به تسهیلات است. در بند (پ) ماده (۶) این لایحه مصوب شد که تسهیلات اعطایی به این کسب و کار‌ها به صورت قرض‌الحسنه و در مورد کارگاه‌های کوچک به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت باشد.

وی با اشاره به مصوبات مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، گفت: در جریان بررسی ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه، چند موضوع مورد توجه قرار گرفت که برخی از آن‌ها بر حوزه اشتغال زنان اثر قابل توجهی دارد.

وی افزود: طبق یکی از مصوبات، وزارت تعاون موظف شده است با همکاری مرکز آمار ایران و سایر مراجع اطلاعاتی، سامانه ملی اطلاعات بازار کار را مستقر کند که این سامانه براساس برش جنسیتی می‌تواند وضعیت اشتغال زنان را در بخش‌های مختلف، به تفکیک مهارت، تخصص، تحصیل و توزیع منطقه‌ای در اختیار برنامه‌ریزان قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل جدی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فقدان آمار دقیق است گفت: دستیابی به اطلاعات و آمار دقیق از وضعیت موجود اشتغال زنان، می‌تواند در مسیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بهتر کمک‌کننده باشد.

قاسم پور ادامه داد: مشاغل خانگی از دسته مشاغلی هستند که مورد اقبال زنان قرار دارد و رشد شبکه‌های اجتماعی نیز به توسعه این مشاغل و افزایش حضور زنان در این بخش افزوده است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه زنان فعالین اصلی کسب و کار‌های خرد خانگی هستند، گفت: یکی از مشکلات این کسب و کار‌ها دسترسی آسان به تسهیلات است. در بند (پ) ماده (۶) لایحه برنامه هفتم مصوب شد که تسهیلات اعطایی به این کسب و کار‌ها به صورت قرض‌الحسنه و در مورد کارگاه‌های کوچک به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت باشد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار تسهیلات، تأمین تضامین و وثایق مورد نیاز نیز یکی از چالش‌های توسعه کسب و کار‌های خانگی برای زنان است که طبق مصوبه دیروز، براساس تبصره این بند، بانک مرکزی مکلف شد وثیقه مربوط به این تسهیلات را متنوع کند و اشکال مختلفی را در نظر گیرد تا افراد با سهولت بیشتری قادر به تأمین آن باشند. امیدواریم این مصوبات بتواند تسهیل‌گر مسیر رشد و شکوفایی زنان و توسعه مشاغل خانگی باشد.