به گزارش اکوایران؛ مشکل کمبود معلم برای امسال بارها از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و حتی مسئولان آموزش و پرورش هم آن را تایید کرده‌اند.

دیروز (30 آبان 1402) تعدادی از نمایندگان مجلس به کمبود معلم اشاره کردند.

یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرده که با وجود به پایان رسیدن ماه آبان و گذشت 2 ماه از شروع سال تحصیلی، گزارش‌ها حاکی از این است که همچنان با کلاس درس خالی از معلم مواجه هستیم.

به گفته شیوا قاسمی پور، فقط در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد 30 کلاس درس وجود دارد که هنوز معلم ندارد.

براساس اظهارات نماینده مریوان و سروآباد، وزیر آموزش و پرورش در جلسه غیرعلنی به محمدباقر قالیباف قول داده بود که مشکل کمبود معلم طی دو هفته حل و فصل شود.

به گفته قاسمی پور، برخی کلاس‌های چند پایه نیز با یک معلم اداره می‌‍شود یا مجبور هستند دانش آموزان را از یک مدرسه به مدرسه دیگری با سرویس در آستانه فرارسیدن فصل سرما و برف منتقل کنند که مشکلات بسیاری را به دنبال دارد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرده که شهر مریوان 800 کلاس درس کم دارد، این کمبود فقط مربوط به شهر مریوان است نه روستاهای اطراف؛ از سوی دیگر حتی با نبود صندلی در کلاس‌‎های درس نیز مواجه هستیم.

به گفته قاسمی پور، شنیده‌ها حاکیست که در استان و حتی شهر تهران نیز همچنان با مشکل کمبود معلم مواجه هستیم و در نشست دیروز کمیسیون آموزش نیز نماینده پاکدشت به این مسئله اشاره کرد.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرده، در نشست غیر علنی وظایفی برای وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی تعیین و نهایتا مقرر شد که دو هفته‌ای معضل کمبود معلم در کشور حل شود ولی روز گذشته با وجود گذشت یک ماه از نشست غیرعلنی مجلس، همچنان در سراسر کشور با مشکل کمبود معلم مواجه هستیم.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز  پیش‌تر اعلام کرده بود که برای پیگیری بحث کمبود معلم در کلاس‌های درس وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری و استخدامی به مجلس آمدند و در آن جلسه مقرر شد که  کمیسیون آموزش این موضوع را دنبال کند اما هنوز مشکل کمبود معلم در کلاس‌های درس حل نشده و معلم‌های خرید خدمت تعیین تکلیف نشده‌اند.

در حالی نمایندگان مجلس به کمبود معلم بعد از دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید ِتاکید دارند، مسئولان آموزش و پرورش از رفع کمبود معلم در مدارس خبر می‌دهند.

آخرین بار هفته گذشته بود که سخنگوی آموزش و پرورش در نشست خبری خود اظهار کرده که الان کلاس خالی از معلم نداریم. او همان زمان اعلام می‌کند: در هیچ جای کشور کلاس خالی تحت عنوان اینکه معلم نداشته باشد، نداریم. طبق آماری که ما از سراسر کشور گرفتیم؛ عبارتی به نام کلاس خالی از معلم نداریم.

 علی فرهادی گفته که کمبود معلم ما حدود ۲۰۰ هزار نفر است که حدود ۳۴ هزار نفر کمبود معلم توسط اضافه تدریس بازنشستگان تامین شد. ۸۵ هزار نفر کمبود معلم نیز توسط اضافه تدریس همکاران شاغل تامین و تعداد ۳۰ هزار نفر کمبود نیز از طریق ادامه خدمت همکاران بازنشسته تامین شد.

این در حالیست که وزیر آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس از کمبود ۲۰۰ هزار معلم در سراسر کشور خبر داده بود.

صحرایی تاکید کرده بود که هر کسی در هر نقطه‌ای که می‌گوید معلم ندارد به آموزش و پرورش شهر خودش مراجعه کند، کلاس خالی در گزارش مدیران کل آموزش و پرورش در هیچ جای کشور نداریم.