به گزارش اکوایران، بازار کار ایران را می‌توان به اشکال مختلفی تقسیم‌بندی کرد. یکی از رایج‌ترین روش‌های دسته‌بندی، تقسیم فضای کار به دو بخش «خصوصی»‌ و «عمومی»‌ است. بخش خصوصی بخشی است که به طور کامل مستقل از دولت تامین مالی شده و فعالیت می‌کند. بخش عمومی نیز شامل مراکز عمومی و دولتی است و بودجه آن به صورت کامل یا جزئی از طریق دولت تامین می‌‌شود. هر دوی این بخش‌ها تعدادی از شاغلان را در خود جای داده‌اند.

طبق داده‌هایی که مرکز آمار اخیرا منتشر کرده، در بهار امسال، بالاترین سهم بخش خصوصی از اشتغال زنان مربوط به استان گیلان بود. به تبع، کمترین سهم بخش دولتی از اشتغال زنان نیز به همین استان مربوط است. نکته جالب توجه این است که به جز گیلان، دو استان مازندران و اردبیل که هر دو از استان‌های ناحیه شمالی کشور هستند نیز در رتبه دوم و سوم از نظر سهم بالای بخش خصوصی در اشتغال زنان قرار گرفته‌اند.

تهران به عنوان پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور اما رتبه‌ای در میانه این طیف به خود اختصاص داده است. با این حال، همچنان سهم بخش خصوصی از اشتغال زنان در این استان بالاتر از سهم بخش دولتی است.

در سمت مقابل این طیف‌، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام قرار گرفته‌اند که در آن‌ها کمتر از 52 درصد از زنان در بخش خصوصی فعال‌اند و اکثریت آن‌ها در بخش دولتی فعالیت دارند.

030528

سهم بخش خصوصی از اشتغال زنان

آمارها حاکی از آن است که در بهار امسال، به طور میانگین 76.8 درصد از زنان شاغل، در بخش خصوصی مشغول به کار بودند و 23 درصد باقی‌مانده از آنها در بخش عمومی و دولتی فعالیت داشته‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد بخش خصوصی عرصه پویاتری برای اشتغال زنان است.

استان تهران که به عنوان قطب اقتصادی کشور شناخته می‌شود، 77.5 درصد از زنان شاغل را در بخش خصوصی و 22.5 درصد از آنان را در بخش دولتی مشغول کرده است. این نسبت با این که از میانگین کشوری بالاتر است، اما از حدود 13 استان دیگر کمتر است و سهم بخش خصوصی از اشتغال زنان در 13 استان بالاتر از تهران است.

در رتبه اول، استان شمالی گیلان قرار گرفته که در آن 84 درصد از زنان شاغل مشغول به کار در بخش خصوصی هستند. در این استان تنها 15 درصد زنان شغل دولتی دارند. در رتبه دوم، مازندران با سهم 82 درصدی اشتغال بخش خصوصی قرار گرفته است. در جایگاه سوم نیز اردبیل جای گرفته که 82.1 درصد زنان شاغل آن در بخش خصوصی مشغول به کار بوده‌اند.

در سوی دیگر این طیف، تنها یک استان قرار گرفته که کمتر از نصف زنان شاغل آن در بخش خصوصی حضور دارند. به بیان دقیق‌تر، سهم بخش خصوصی از اشتغال زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد 44.3 درصد است. بیش از 55 درصد از زنان شاغل این استان شغل دولتی دارند. در جایگاه بعدی نیز استان ایلام قرار گرفته که در آن 53 درصد از زنان شاغل در بخش خصوصی و 46 درصد از آنان در بخش دولتی مشغول به کار هستند.

به طور کلی، به نظر می‌رسد در استان‌هایی که از نظر اقتصادی و جغرافیایی برخوردارتر هستند، سهم زنان از اشتغال خصوصی بالاتر است و در استان‌هایی کمتربرخوردار هستند سهم بخش دولتی از مشاغل این قشر جامعه بالاتر است.