مسعود شفقی، بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT درباره شکل گیری موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT گفت: این پلتفرم مأموریت خود را ایجاد فرصت‌های آموزشی و همکاری برای افرادی تعریف کرده است که به‌دنبال ارتقای دانش و مهارت‌های خود در زمینه اختراعات هستند. این پلتفرم با ارائه‌ی منابع بر پایه APIهای گوناگون و ابزارهای تحلیلی، سعی در تسهیل فرایند ایده‌پردازی و ثبت اختراعات دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه موتور هوش مصنوعی RIT با ارائه ابزارها و ویژگی‌های متنوع می‌تواند نقش مهمی در تسهیل و تسریع فرآیندهای خلاقیت و نوآوری ایفا کند، گفت: این پلتفرم با هوشمندسازی وظایف و فعالیت‌ها، تحلیل هوشمند و ارائه‌ی محیطی تعاملی، به کاربران کمک می‌کند تا ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

شفقی با اشاره به اینکه این پروژه از حدود یکسال پیش آغاز شده است افزود: برای انجام این پروژه بیش از ۴۰ نخبه و مدال آور ایرانی و همچنین 5 مشاور خارجی را گرد هم آوردیم که حضور مشاوران خارجی به این دلیل بود که نیازهای سایر کشورها را متوجه شده تا بتوانیم خدمات این موتور هوش مصنوعی را صادر کنیم.

شفقی در رابطه با قابلیت‌های RIT Engine اظهار داشت: امروز RIT Engine به ۵۰ زبان زنده دنیا خدمات ارائه می‌دهد. یکی از دغدغه‌های اصلی ما این بود که اکثر ابزارهای هوش مصنوعی که ما به‌دلیل تحریم‌ها مجبور به استفاده از آنها هستیم، در ایران فیلتر هستند؛ درحالی‌که شما برای استفاده از RIT Engine به فیلترشکن نیازی ندارید. این ابزار به کاربران ایرانی متناسب با شرایط ایران خدمات ارائه می‌دهد و کاربران بین‌المللی هم در بستر شرایط خود، خدمات را دریافت می‌کنند.

وی در تشریح خدمات این پلتفرم خاطر نشان کرد: خدمات این موتور هوش مصنوعی به نحوی طراحی شده تا به کاربران حوزه نوآوری و اختراعات در هر مرحله‌ای از شکل‌گیری ایده تا توسعه‌ محصول‌ نهایی کمک کند.

بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT یکی از این خدمات را کشف ایده‌ها عنوان کرد و گفت: در این مرحله، تشویق به ایده‌پردازی و نوآوری به‌کمک ابزارها و راهنمایی متخصصان سبب کشف ایده‌ها می‌شود. در مرحله ارزیابی ایده‌ها، برای پیدا کردن برترین ایده‌ها، ایده‌ها پالایش و ارزیابی می شود.

به گفته وی، مرحله بعدی تولید پیش‌نویس است که در آن به کاربران کمک می‌شود نقشه‌های فنی و پیش‌نویس‌های ایده‌ها و اختراعات خود را تهیه کنند و مرحله نهایی، پیاده‌سازی نام دارد که در این مرحله نیز پشتیبانی‌های لازم در مراحل نهایی توسعه و اجرا از سوی پلتفرم ارائه می‌شود.

بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT با اعلام اینکه این پلتفرم به ۵۰ زبان دنیا خدمات ارائه می دهد، افزود: یکی از دغدغه‌ها در ایران در حوزه هوش مصنوعی این است که اکثر ابزارهای هوش مصنوعی به دلیل تحریم ها، فیلتر هستند اما برای استفاده از این پلتفرم نیازی به فیلتر شکن نداریم. این پلتفرم در ایران مدل سازی شده و به مارکت می رسد و بعد خدمات آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی مخترعین به ثبت تمامی سوال و جواب ها در این موتور هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: اکانت افراد از لحظه ای که ثبت می شود ذخیره می شود تا اگر نوآور یا مخترع به مرحله ای رسید که از لحاظ حقوقی مجبور شد کار خود را به مراجع ذی ربط اراجاع دهد، مشکلی وجود نداشته باشد.

همچنین یکی دیگر از دغدغه ها، فرایند جستجو و دریافت جواب در ابزارهای هوش مصنوعی بود که با این پلتفرم، جواب سوال ها پالایش شده در اختیار افراد قرار می گیرد.

مسعود شفقی ادامه داد: این موتور هوش مصنوعی دارای تمام استاندارهای هوش مصنوعی اروپا می باشد و براساس آنالیز اطلاعات، شاهد بیش از ۹۹ و ۶ دهم درصد خروجی دقیق نسبت به داده ها در این موتور هوش مصنوعی هستیم. به نحوی که طی ۵ ماه بیش از ۲۲ هزار درخواست توسط ۱۳۲ نفر ارسال شده و بیش از ۱۶ میلیون ریزداده توسط این موتور به آنها تحویل داده شده است.

مدیر اجرایی فدراسیون جهانی مخترعین گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، سوم آبان 1403، در وی‌کست مرکز نوآوری آزادی رویدادی را با حضور 100 نفر از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مخترعین  برگزار کرده و موتور هوش مصنوعی RIT Engine را رونمایی خواهیم کرد که پس از آن وارد بازار می‌شود و برای استفاده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. همچنین اول ژانویه 2025، آپدیت‌هایی برای آن خواهیم داشت.

شفقی در ادامه افزود: این موتور هوش مصنوعی ۲ آپدیت در ۳ ماه آینده و ۶ ماه آینده خواهد داشت و براساس آن تمام فرایندهایی که اداره ثبت اختراع به آن نیاز دارد از جمله پیشینه تحقیق و … تکمیل خواهد شد. طی این بروز رسانی هنگامی که افراد می خواهند ایده ای را ثبت کنند، این پلتفرم می داند افراد چه مواردی را نیاز دارند و بر اساس آن یک فایل ورود به مخاطبان ارائه می دهد. همچنین این پلتفرم، نقشه های فنی طراحی می کند تا کار ساخت محصول و برندینگ راحت تر انجام دهند.

بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT در پایان خاطر نشان کرد: ارائه پشتیبانی جامع، امکان استفاده‌ی آسان و بدون‌دغدغه از ابزارهای مختلف این موتور هوش مصنوعی، جمع‌آوری داده‌های مرتبط با نوآوری، خلاقیت و اختراعات از منابع معتبر مانند مقالات علمی، کتاب‌ها، پتنت‌ها و سایت‌های شخصی از مزایای این موتور هوش مصنوعی می باشد.