رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری خود گفت که حافظه دوربین‌های آسیب دیده در خرابکاری سایت کرج، مفقود شده که بسیار عجیب است و از ایران توضیح خواسته و در مقابل ایران هم گفته که خب کارت حافظه در خرابکاری از بین رفته و اصلا «آژانس باید پاسخ بدهد که چرا از ظرفیت‌هایش برای ممانعت از این‌گونه عملیات‌های خرابکارانه که منشاء آن هم مشخص است استفاده نمی‌کند». فعلا ایران و آژانس توافق کرده‌اند که نسل تازه دوربین‌های آژانس در تاسیسات کرج نصب شود و گروسی در نشست خبری‌اش با نشان دادن این دوربین‌ها اعلام کرد که آنها غیرقابل نفوذ هستند . در حالت ایده‌آل در صورت احساس برجام بررسی خواهند شد.

آرامش پیش از طوفان؟

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور که نرم‌افزار ماسک منتشر کرده، برای اولین بار بعد از پیک اول کرونا در ایران، تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا به صفر رسیده است. با این وجود، به دلیل گسترش سویه امیکرون (کرونای آفریقای جنوبی) در بیش از ۸۰ کشور جهان، رعایت مراقبت‌های بهداشتی کماکان ضروری است.‌‌ خبر خوب دیگر اینکه از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۱۶ استان هیچ فوتی ناشی از کرونا نداشته‌اند. اما خبر بد اینکه در همین مدت، ۴۶ نفر دیگر بابت ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده اند.

ادامه مذاکرات،‌ ده روز دیگر

دور هفتم مذاکرات وین پس از نزدیک به سه هفته گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک و فنی در شرایطی به پایان رسید که سه کشور اروپایی برغم مقاومت و انکار طولانی مطالبات ایران از مواضع خود عقب نشینی کرده و به این ترتیب مذاکرات درباره متن مشترکی که با مواضع ایران منطبق است در دور آتی پیگیری خواهد شد. سه کشور اروپایی هم با صدور بیانیه‌ای مشترک، با احتیاط به عقب‌نشینی مواضع خود در مذاکرات اعتراف کرده و عنوان کردند که در گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی حاصل شده است. در بیانیه آن‌ها آمده است: طی ۲۴ گذشته برخی پیشرفت‌های فنی حاصل شده است اما تنها ما را به آنجایی که مذاکرات در ماه ژوئیه قرار داشت می‌رساند.

اروپایی ها تاکنون از پذیرش عبارت پیشرفت در مذاکرات خودداری می کردند، همزمان رسانه‌های نزدیک به دولت به استقبال این ماجرا رفته و آن را دستاورد مذاکراتی دولت ابراهیم رئیسی دانسته اند. اختلاف هایی هم در مورد زمان از سر گیری مذاکرات وجود دارد. طبق گفته های علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران، گفت‌وگوها ده روز دیگر ادامه پیدا خواهند کرد.