به گزارش اکوایران،‌ آمریکا اعلام کرده یک کمک 3 میلیارد دلاری را به یکی از صندوق‌های سازمان ملل متحد اعطا خواهد کرد تا از این طریق به کشورهای در حال توسعه در جهت کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای و تطبیق پیدا کردن با تغییرات اقلیمی، کمک شود.

به نوشته بلومبرگ، این کمک همزمان با اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل متحد در شهر دبی در امارات متحده عربی، می‌تواند اعتماد به کمک کشورهای ثروتمند در جهت تأمین مالی مرتبط با تغییرات اقلیمی را احیا کند.

بریتانیا، فرانسه،‌ آلمان،‌ ژاپن و کشورهای دیگر نیز به تازگی نسبت به پرداخت 9/3 میلیارد دلار در زمینه تغییرات آب‌وهوایی متعهد شده‌اند.

اختصاص این مبلغ از سوی دولت جو بایدن به دنبال افزایش مستمر کمک‌های مالی،‌ وام‌ها و سایر منابع مالی است که آمریکا در جهت کاهش تأثیرات تغییرات اقلیمی متعهد شده است. ایالات متحده در تلاش است خود را از تأثیرات منفی دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ که این کشور را از توافق اقلیمی پاریس خارج و بودجه طرح‌های بزرگ مرتبط با گرمایش زمین را لغو کرد،‌ بازیابی کند.

این تعهد مالی به تقویت اعتبار آمریکا در اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل متحد موسوم به «کاپ 28» (COP28) که به مدت دو هفته در شهر دبی برگزار می‌شود،‌ کمک خواهد کرد.

در مذاکرات سال‌های اخیر در جریان اجلاس‌های آب‌وهوایی سازمان ملل، کوتاهی کشورهای ثروتمند برای تأمین مالی مرتبط با تغییرات اقلیمی، باعث بی‎اعتمادی و تنش در این زمینه شده است.

کشورهای ثروتمند قرار بود از سال 2020، سالانه 100 میلیارد دلار برای تأمین مالی اقلیمی برای اقتصادهای نوظهور فراهم کنند و به نظر می‌رسد این نقطه عطف با تأخیر دو ساله در حال اجرا شدن است.

آمریکا که اقتصاد خود را از مصرف سوخت‌های فسیلی ساخته و امروزه بیشترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، تحت فشار قرار دارد تا برای کشورهایی که با بدترین تبعات تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین روبه‌رو هستند، کمک‌های بیشتری فراهم کند.

کمک‌های مالی آمریکا برای تغیرات اقلیمی در سال 2022 به 5/8 میلیارد دلار رسید، در حالیکه این میزان در سال 2021 میلادی 1/5 میلیارد دلار بود که دلیل پایین بودن میزان آن در سال 2021، اثرات سیاست‌های ترامپ در این زمینه بوده است.

یکی از مقامات آمریکایی به بلومبرگ اعلام کرده تخصیص مالی آمریکا قرار است از مرز 9/5 میلیارد دلار عبور کند و این کشور در مسیر رسیدن به هدف جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای تأمین بیش از 11 میلیارد دلار در سال 2024 برای اهداف مرتبط با تغییرات اقلیمی است.

تخصیص بودجه‌های جدید اقلیمی توسط آمریکا از سال 2024 تا 2028 به نظر کنگره آمریکا بستگی دارد که در آن طرح‌های مشابه با مقاومت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه مواجه شده است. برای مثال، باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در سال 2014 به کمک 3 میلیارد دلاری برای «صندوق اقلیم سبز» سازمان ملل متحد متعهد شده بود، اما تنها 2 میلیارد دلار از این مبلغ تأمین شد.

مقامات دولت آمریکا امیدوارند با گسترش آگاهی بیشتر از این صندوق سازمان ملل متحد و فواید آن - از جمله ابتکارات برای تقویت کشت برنج در تایلند و بهبود مدیریت خطر سیل در بوسنی و هرزگوین، حمایت بیشتری از این تخصیص‌های مالی انجام دهند.

اما در سال 2014 که صندوق سبز سازمان ملل متحد به تازگی تأسیس شده بود، از سوی قانون‌گذاران به عنوان یک پروژه بسیار جاه‌طلبانه در نظر گرفته می‌شد.

در ماه اکتبر، ایالات متحده به دلیل بن‌بست کنگره بر سر بودجه دولت فدرال، در کنفرانس صندوق اقلیم سبز شرکت نکرد. استرالیا، ایتالیا، سوئد و سوئیس نیز از تخصیص‌های جدید خودداری کردند. کل تعهد اولیه بسیار ناچیز در نظر گرفته شد و کمتر از 10/3 میلیارد دلاری بود که برای راه‌اندازی این صندوق در سال 2014 جمع‌آوری شد.

این تخصیص‌ها تنها کسری از صدها میلیارد دلار بودجه مورد نیاز تا پایان سال 2030 برای کمک به کشورهای در حال توسعه است تا بتوانند به ساخت زیرساخت‌های انعطاف‌پذیرتر در مقابل گرمایش زمین و حفاظت از منابع آبی بپردازند و با جهان در حال گرم شدن، سازگاری پیدا کنند.

براساس آخرین برآوردهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، به نظر می‌رسد کشورهای ثروتمند در سال 2022 حداقل 100 میلیارد دلار برای کشورهای فقیر فراهم کردند. با این حال، مبلغی که برای حمایت از انطباق با گرمایش زمین صرف شد، تقریباً 14 درصد در سال 2021 کاهش یافته بود. طبق گزارش‌ها، حمایت مالی آمریکا برای سازگاری با تغییرات اقلیمی از 269 میلیون دلار در سال 2021 به حدود 2/3 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافت. جو بایدن هدف خود را برای اختصاص 3 میلیارد دلار برای سازگاری با تغییرات اقلیمی تا سال 2024 تعیین کرده است.