به گزارش اکوایران، به غیر از کاهش ارزش سهام‌های چین،‌ ادامه بحران مسکن و اقتصادِ همراه با چالش این کشور، دست‌کم یک نگرانی دیگر وجود دارد که سرمایه‌گذاران چینی را طی شب بیدار نگه می‌دارد: پیروزی بالقوه دونالد ترامپ‌، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در انتخابات عمومی ایالات متحده در نوامبر 2024.

به نوشته بلومبرگ، شرکت آمریکایی خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس در گفت‌وگو با مشتریان خود در پکن و شانگهای از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های سهام خصوصی و مدیران دارایی در شرکت‌های بیمه طی هفته گذشته، به این موضوع پی برده است.

اقتصاددانان گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کردند: «بیشترین سوالی که در میان سرمایه‌گذاران داخلی چین پرسیده می‌شود شامل این موضوع است که پیامدهای پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آمریکا چه خواهد بود.»

نگرانی سرمایه‌گذاران چینی بدون دلیل هم نیست. واشنگتن‌پست در روزهای اخیر اعلام کرده دونالد ترامپ در حال سبک و سنگین کردن گزینه‌هایی برای یک تهاجم اقتصادی جدید و همه‌جانبه به چین در صورت پیروزی در انتخابات است.

دونالد ترامپ که در رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان پیشتاز است، معتقد است که باید چین را به عنوان مورد ترجیح‌ترین شریک تجاری آمریکا کنار گذاشت؛ اقدامی که می‌تواند منجر به وضع تعرفه‌های فدرالِ دست‌کم 40 درصدی بر واردات کالاهای چینی به ایالات متحده شود.

واشنگتن‌پست همچنین اعلام کرده ترامپ با مشاوران خود درباره امکان وضع تعرفه 60 درصدی بر کالاهای وارداتی از چین گفت‌وگو کرده است. در روز یکشنبه (15 بهمن) رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به فاکس‌نیوز اعلام کرد این احتمال وجود دارد که میزان تعرفه حتی بالاتر هم برود.

سهام چین

دیوید فایرستاین - رئیس و مدیر اجرایی «بنیاد جورج اچ دبلیو بوش برای روابط ایالات متحده و چین» - انتظار ندارد که انتخابات آمریکا تأثیر زیادی بر روابط بین دو کشور داشته باشد.

آقای فایرستاین اعلام کرده: «هر کس که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 پیروز شود، چه بایدن چه ترامپ، فکر نمی‌کنم که در رویکرد آمریکا نسبت به چین تغییری ایجاد کند. صرف نظر از اینکه بایدن یا ترامپ پیروز شود، جو سیاسی آمریکا در رابطه با چین بسیار شبیه به شرایط 8 یا 9 سال گذشته خواهد بود. زمانی که بایدن به کاخ سفید وارد شد، او نه تنها سیاست‌های ترامپ را ادامه داد، بلکه بر شدت این سیاست‌ها نیز افزود.»

او افزود: «از سوی دیگر چین ممکن است از پیروزی ترامپ در انتخابات 2024 بسیار خوشحال شود زیرا جدیت ترامپ در اعمال تعرفه‌های جدید، هنوز به‌طور کامل مشخص نشده و تردیدهایی در مورد اینکه چقدر باید این جنبه از سیاست ترامپ را جدی گرفت، وجود دارد.»

بازار سهام چین در هفته گذشته شاهد افت چشمگیری بود. معامله‌گران در تشخیص علت اصلی این افت ارزش با چالش روبه‌رو شده‌اند، اما آن‌ها نگرانی در مورد فروش اجباری توسط سرمایه‌گذارانی که برای سرمایه‌گذاری وام گرفته بودند را یکی از عوامل موثر در این زیان ناگهانی و سریع ذکر کرده‌اند.

شاخص سی‌اِس‌آی 300 چین در این مدت با افت 4/6 درصدی روبه‌رو شد که بزرگ‌ترین کاهش آن از سال 2022 بوده است. همچنین شاخص اس‌اس‌ای (SSE Composite Index) این کشور افت 6/2 درصدی را تجربه کرد و بدترین هفته خود از سال 2018 را رقم زد.

سرمایه‌گذاران چینی انتظار دارند چشم‌انداز اقتصادی این کشور در سال 2024، آسودگی زیادی برای آن‌ها به همراه نداشته باشد. زمانی که بانک گلدمن ساکس از آن‌ها پرسید که چشم‌انداز اقتصادی چین را از صفر تا 10 چگونه ارزیابی می‌کنند (صفر نمایان‌گر وضعیتی مشابه دوران همه‌گیری کرونا و قرنطینه و امتیاز 10 مشابه شرایط مثبت سه‌ماهه نخست سال 2023 است که با بازگشایی اقتصاد چین همراه بود)، نیمی از 12 پاسخ‌دهنده، چشم‌انداز چین را در سطح صفر ارزیابی کردند. باقی سرمایه‌گذاران هم به‌طور میانگین امتیاز 3 را انتخاب کردند.

به گفته گلدمن ساکس، جدا از نگرانی‌ها در مورد دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاران محلی چینی مشتاق بودند عواملی که ممکن است باعث تسهیل سیاست‌های تهاجمی‌تر در پکن شود را درک کنند و به دنبال دانستن نظر سرمایه‌گذاران خارجی درباره سهام‌های چین به دنبال افت ارزش اخیر بودند.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران خارجی بر مبانی اقتصادی چین از جمله بخش مسکن تمرکز دارند و خواهان دانستن این موضوع هستند که آیا بحران مسکن چین به اوج خود رسیده و از این پس، روند مثبتی در آن ظاهر می‌شود یا خیر. در کنار بخش مسکن، سرمایه‌گذاران خارجی خواهان دانستن استراتژی‌هایی هستند که سیاست‌گذاران چین می‌توانند برای مبارزه با تورم منفی استفاده کنند.