به گزارش اکوایران؛« هیچ هزینه‌ای بابت نسخ الکترونیک پلتفرم‌های آنلاین پرداخت نمی‌شود» ،پیامک جدیدی که برای آزمایشگاه‌ها ارسال شده است . سازمان تامین اجتماعی در اقدامی فراقانونی اعلام کرده است که از این به بعد نسخ الکترونیک پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شامل ویزیت، پاراکلینیک، داروخانه و... در تعهد سازمان تامین اجتماعی نیست و هزینه‌های مربوط به این امور توسط این سازمان پرداخت نخواهد شد.

 در متن این پیامک نوشته شده: «به اطلاع می‌رساند ارائه خدمت بابت نسخ الکترونیک عرضه‌شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی درمانی از طریق فضای مجازی شامل ویزیت، پاراکلینیک، داروخانه و...) در تعهد سازمان تامین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نمی‌باشد.»

photo_2024-08-20_14-31-23

این خبر در حالی منتشر شده که دو روز پیش رئیس انجمن تجارت الکترونیک در نامه‌ای به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تهدید آزمایشگاه‌ها از سوی سازمان بیمه تأمین اجتماعی به قطع همکاری در صورت کار با کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال خبر داده بود. 

در این نامه خطاب به حسین افشین آمده است: بخش رسیدگی و کنترل صورت‌حساب سازمان بیمه تامین اجتماعی استان تهران، تعدادی از آزمایشگاه‌های همکار با کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال را احضار کرده و با اعمال فشار و تهدید به پرداخت جریمه‌های سنگین، از آنها خواسته است تا همکاری خود را با این سکوها متوقف کنند.

انجمن تجارت الکترونیک در ادامه با اشاره به «اهمیت فعالیت کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال در ارتقای سلامت عمومی و مقوله اشتغال در این حوزه»، این موارد را با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در میان گذاشته است:

۱- این بخش از سازمان تامین اجتماعی به پشتوانه کدام قانون به آزمایشگاه‌ها پیام عدم همکاری با سکوهای حوزه سلامت می‌دهد؟ و این که چه رخداد غیرقانونی یا مشکل غیرقابل‌حلی رخ داده که رویکرد جدیدی توسط این سازمان اتخاذ شده است؟

۲- با توجه به این که نماینده سازمان تامین اجتماعی در مسیر تصویب‌نامه ۵ تیر ۱۴۰۱ هیئت وزیران درخصوص حمایت از کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال و طراحی ماده ۲۲ این آئین‌نامه حاضر هستند؛ این سوال مطرح است که چرا هیچ‌وقت مسیر گفت‌وگو اتخاذ نمی‌شود و چرا با برخوردهای خودسرانه و بدون اعلام قبلی از جانب این سازمان در قبال کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال روبه‌رو هستیم؟

۳- حوزه سلامت، حوزه‌ای بسیار حساس برای مردم است. در فضایی که کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال در صدد کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات درمان و افزایش میزان دسترسی افراد به این خدمات هستند؛ اعمال فشارهایی که مبنای قانونی ندارند تنها موجب تضییع حقوق کسب‌وکارهای آنلاین، آزمایشگاه‌ها و کاربران می‌شود. این فضای ارعاب و تهدید صورت گرفته، چگونه می‌خواهد برطرف شود و امنیت فعالیت در این فضای حساس را چطور باید تامین کرد؟

اعمال فشارهایی که مبنای قانونی ندارند تنها موجب تضییع حقوق کسب‌وکارهای آنلاین، آزمایشگاه‌ها و کاربران می‌شود.

هر چند انجمن الکترونیک از متولیان حوزه سلامت، خواستار توقف سریع رویکرد اعلام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی و رفتار قانونی شده بود ،اما به نظر می رسد نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه موضع‌گیری نسبت به پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شدیدتر شده و دیگر هیچ‌ خدمتی از سوی آن‌ها مورد تعهد تامین اجتماعی نخواهد بود.