انتخابات آمریکا آغشته به بوس آبدار ترامپ

ترامپ برای اینکه نشان دهد به طور کامل از چنگال کرونا رها شده و آنقدر سرحال است که برنده انتخابات آمریکا باشد در جمع هوادارانش گفت میتواند تک تک آنها را ببوسد اما این حرف های پرشور هم نتوانست او را در نظرسنجیها جلو بیندازد و کماکان روی کاغذ این جو بایدن است که برنده انتخابات آمریکا در سوم نوامبر خواهد بود، البته در این مورد هم نمیتوان با اطمینان اظهارنظر کرد چون درست چهار سال پیش مشابه همین اتفاق در رقابت بین هیلاری کلینتون و ترامپ رخداد و دموکرات ها را ناکام باقی گذاشت، بد نیست پیچیدگیهای نظرسنجیها و گمانه زنیها را دراین مورد مرور کنیم.

دو روز پیش پزشک ترامپ اعلام کرد که تست کرونای رئیس جمهور آمریکا برای چندروز متوالی منفی بوده و او دیگر ناقل این بیماری نیست، این حرف ها سر و صدای کسانی را سرعت بهبودی ترامپ برایشان مشکوک بود درآورد. اما باعث نشد که هوادارانش او را در اولین میتینگ انتخاباتی بعد از ابتلا به کرونا همراهی نکنند،‌ به این ترتیب ترامپ بین جمعیت رفت و سعی کرد در قالب جملات عجیب نشان دهد که خیلی سالم و سرحال است. با وجود این حرف ها و شور و هیجان طرفداران ترامپ، اینطور که نظرسنجی ها میگویند میزان محبوبیت او اختلاف معناداری با بایدن دارد و این شانس ترامپ را برای ماندن در کاخ سفید کم می کند اما این یعنی خیال بایدن و دموکرات ها می تواند راحت باشد؟

مسیر سخت پیروزی در انتخابات آمریکا

جواب این سوال منفی است مخصوصا وقتی بدانیم وضعیت بایدن نسبت به رقیب قبلی ترامپ یعنی کلینتون در بعضی شاخصها چندان خوب نیست. تا دو روز پیش یعنی ۲۱ روز مانده تا روز انتخابات آمریکا، جو بایدن هم در نظرسنجی‌های ملی و هم در نظرسنجی‌های نرخ محبوبیت، شرایط نسبتاً بهتری از هیلاری کلینتون در همین فاصله از انتخابات ۲۰۱۶ داشته. اما به رغم پیشتازی جو بایدن در نظرسنجیهای مختلف، یک نشانه نگران‌کننده در نظرسنجی ایالت‌های کلیدی وجود دارد. جو بایدن در ایالت‌های میدان نبرد بطور میانگین ۴.۹ واحد درصد از دونالد ترامپ پیش است و این در حالی است که هیلاری کلینتون در زمان مشابه در سال ۲۰۱۶ با فاصله ۵.۱ واحد درصدی از رقیبش ترامپ پیش افتاده بود. البته دموکراتهای خوشبینتر، ترجیح می دهند که به جای فکر کردن به فاصله اندک بایدن و کلینتون در ایالت های کلیدی، روی وضعیت کلی بایدن که بهتر از کلینتون به نظر می رسد حساب کنند، آنها می گویند پیشتازی ۱۰.۶ واحد درصدی بایدن نسبت به ترامپ در حالی است که هیلاری کلینتون در زمان مشابه سال ۲۰۱۶ تنها با ۷.۱ واحد درصد اختلاف نسبت به ترامپ پیش بود. بر این اساس بایدن ۳.۵ واحد درصد نسبت به هیلاری کلینتون شرایط بهتری دارد.

آنها اعتقاد دارند که اگر اتفاق عجیبی نیفتد از هم‌اکنون می‌توان با قطعیت ۲۱۲ رأی الکترال را در سبد جو بایدن و ۱۲۵ رأی الکترال را در سبد دونالد ترامپ ریخت. درباره ۲۰۱ رأی الکترال ایالت‌هایی که در نقشه آنها را خاکستری رنگ می بینید هم نمی‌توان با قطعیت یک نامزد را پیروز انتخابات آمریکا دانست.

کرونا عامل تعیین کننده در نتیجه انتخابات؟

نکته جالب دیگر تاثیر ابتلای ترامپ به بیماری کرونا بر روی نظر سنجی ها است، اگرچه نمی توان بهبود نسبی شرایط ترامپ را درست قبل و بعد از بیماری اش صرفا به کرونا مربوط دانست اما بامقایسه نظر سنجی ها می بینیم که ترامپ درست دو روز قبل از عمومی شدن نتیجه مثبت کرونا در پایین‌ترین سطح محبوبیتش قرار داشت.

اما در روزهای بعد مخصوصا چند روز اخیر که خبر بهبودی کامل او منتشر شده وضعیت محبوبیتش در سطح ملی هم تا اندازه‌ای ترمیم شده اگرچه کماکان بین او و بایدن فاصله قابل توجهی وجود دارد، فاصله ای که طرفداران دموکرات ها را به بیرون کردن ترامپ از کاخ سفید و پیروزی نماینده خودشان در انتخابات آمریکا امیدوار می کند.