دوران ابرتورم؛ از سیاست تا اقتصاد

ابرتورم ها به دلیل رشد تصاعدی عرضه پول بوجود می آیند. وقتی بانک مرکزی پول زیادی چاپ و منتشر می کند سطح عمومی قیمت ها افزایش می یابد و وقتی که بانک مرکزی با سرعت بیش از حد به چاپ پول میپردازد ، نتیجه اش ابرتورم است.

اما بانک مرکزی به چه دلیل این کار را انجام میدهد؟ ابرتورم ها هنگامی آغاز میشوند که درامد دولت ها برای جبران مخارج آنها کافی نیست. شاید دولت ترجیح دهد با انتشار اوراق قرضه این کسری بودجه را تامین مالی کند، اما ممکن است  به علت عدم اطمینان مردم به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه، به دولت اعتماد نکنند و از این رو دولت به چاپ اسکناس برای جبران کسری بودجه روی اورد. راهی که به رشد سریع پول و ابرتورم منتهی میشود.

به همراه ابرتورم مشکلات مالی نیز وخیم تر میشود؛ رشد سریع حجم پول به ابرتورم و ابرتورم نیز به کسری بودجه ی بیشتر منجر و درنتیجه بازهم نیاز به چاپ و انتشار سریع تر پول بیشتر میشود.

 

گذر اقتصاد در دوران ابرتورم زیمباوه

زمانی در زیمبابوه ، مردم با یک دلار زیمبابوه یک قرص نان می خریدند. چند سال بعد برای خرید همان نان به اندازه ۱۰۰ تریلیون دلار پول زیمباوه لازم بود! مردم به تبدیل دلار زیمباوه به دلار امریکا و یورو روی اوردند و هرساعت و هر روز ارزش پول ملیشان افت میکرد این یک درس جالب در تاریخ است که نشان می دهد وقتی اعتماد به ارز ملی از بین می رود چه اتفاقی می افتد

کنترل دستوری قیمت در دوران ابرتورم زیمباوه

کمبود عرضه در اقتصاد زیمباوه  با اعمال کنترل قیمت ها بدتر شد. کنترل قیمت کالاهای اساسی به منظور این بود که قیمت ها مقرون به صرفه باشد و تورم متوقف شود. اما ، از آنجا که هزینه تولید سریعتر از قیمت افزایش یافت ، تأمین کنندگان انگیزه کمی برای تهیه کالا (حداقل از طریق کانالهای رسمی) داشتند. این مسئله کمبود را شدت بخشید و تورم واقعی را بدتر کرد.

 

انتظارات تورمی

از اواسط دهه ۱۹۶۰ زیمبابوه تورم بالایی داشت. مردم به انتظارات تورمی بیشتر عادت کردند. اگر مردم انتظار تورم بیش از حد را داشته باشند ، آنها با پیش بینی تورم بالاتر در آینده را میکنند ، دستمزد را بالاتر میبرند و قیمت را افزایش می دهند.

 

داستان ابرتورم به کجا ختم میشود؟

معمولا فرجام تورم های لجام گسیخته تقریبا با اصلاحات مالی همراه است، وقتی اهمیت مشکلات مشخص میشوند دولت ها به اصلاحات سیاسی روی می اورند من جمله: مخارج را کاهش و مالیات ها را افزایش میدهند تا از چاپ پول بیشتر جلوگیری کنند. انجام اصلاحات مالی نیاز دولت به درامد حاصل از نشر اسکناس را کاهش میدهد که این خود باعث کاهش رشد حجم پول و نزدیک شدن به پایان ابرتورم میشود.