اثر دلار ۲۴ هزار تومانی در قیمت مسکن

قیمت مسکن در ماه های گذشته رشد قابل توجهی داشت به طوریکه نرخ رشد ماهانه مسکن در سال جاری در بیشتر ماه‌ها ۱۰ درصد بود. البته در شهریورماه نرخ رشد قیمت مسکن به نصف رسید و تورم ۵ درصدی را تجربه کرد اما در مهرماه شاهد برگشت تورم دو رقمی به مسکن بودیم.

همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به جز روز نخست شمارش آراء که دونالد ترامپ از رقیب خود پیش افتاد و بازارها صعودی شدند، پس از آن و با برتری نسبی بایدن بازارهای اقتصادی روند نزولی به خود گرفتند به طوریکه قیمت دلار که در روز انتخابات آمریکا در محدوده ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان متغیر بود، نزولی شد و حتی تا کانال ۲۴ هزار تومان هم پایین آمد.

به هر روی اثر روانی پیشتازی بایدن در بازارها محسوس بود، با ریزش قیمت دلار مشتریان سایر بازارها چشم انتظار کاهش قیمت ها هستند که متقاضیان خرید ملک هم از این قاعده مستثنی نیستند.

انتظار خریداران برای کاهش قیمت مسکن

روند تاریخی بازار مسکن در سال ۹۷ همزمان با نوسان شدید قیمت ارز نشان می دهد بازار مسکن حداقل در کوتاه مدت حتی در مواقعی بر خلاف رشد قیمت دلار، روند کاهشی داشت.

اما در این مقطع که بهای دلار در فاصله کم مرز روانی ۳۰ هزار تومان را هم شکست و حالا روند ریزشی به خود گرفته، انتظارات برای تاثیر آن در مسکن را بالا برده است.

پرسشی که این روزها در ذهن متقاضیان بازار مسکن وجود دارد، آینده این بازار است. سوال اصلی اینکه مسکن ارزان می‌شود؟ حمید یاری کارشناس بازار مسکن معتقد است که قیمت مسکن کاهش می‌یابد، هر چند یکی از دلایل آن به رابطه دلار با سایر بازارها از جمله مسکن بر می گردد اما دو اثر داخلی در پیش بینی نرخ کاهشی قیمت دلار موثر است.

در عین حال یک فرض دیگر هم وجود دارد، و آن این است که قیمت دلار مقطعی ریزشی خواهد بود و دوباره ممکن است روند صعودی به خود بگیرد. واکنش بازار مسکن به فرضیه رشد احتمالی قیمت دلار پس از نوسان مقطعی چیست؟

حالا پاسخ اصلی به این سوال که مسکن ارزان می شود؟ با استناد به اظهارات کارشناسان «مثبت است» اما دلیل آن لزوما کاهش قیمت ارز نیست.