میزان ابتلای افراد تنها در آبان ماه برابر با کل بهار شد

هنگامی که تعداد افراد مورد ابتلا بیشتر می شوند یعنی میزان مرگ و میر در یک الی سه هفته آینده نیز بیشتر خواهد شد. با بررسی داده های منتشر شده به راحتی می توان پیش بینی کرد که روزهای سخت تری در انتظار مردم است. روند صعودی مبتلایان که نسبت به ابتدای شیوع این ویروس رشد چشم گیری داشته است.

 

در ۲۵ امین روز از ماه آبان تعداد مبتلایان در این ماه به ۱۲۵۴۳ رسید. یعنی نسبت به روز مشابه در ماه قبل با رشد ۱۷۵  درصد داشته است. به همین طریق در ماه مهر نسبت به ماه پیشین نیز ۶۸ درصد، شهریور به مرداد  ۲۰ درصد و مرداد به تیر نیز -۵ درصد شده است.

 

چرا به این مرحله از بحران رسیدیم؟ 

برای این سوال جواب های متعددی را می توان مطرح کرد.

از عدم توجه به دستورات بهداشتی توسط مردم و رفتن مسافرت های متعدد، تا جدی نگرفتن کرونا توسط دستگاه های اجرایی و برگزاری کنکور و مراسمات گوناگون. اما بالا رفتن این آمار لایه های پنهان دیگری نیز دارد.

از ابتدای سال تاکنون بسیاری از مشاغل دچار آسیب جدی شده اند. این در حالی است که وضعیت اقتصادی ایران به علت شرایط تحریم ها و چالش های متعدد داخلی دچار بحران شده است و با رشد منفی دست و پنجه نرم می کند. حال در این وضعیت اسفناک، قطع به یقین کسی که به کرونا مبتلا می شود در وهله اول امکان این که شغل خود را کنار بگذارد و از خانه خارج نشود بسیار کم است. در ثانی به علت هزینه تست و در ادامه بستری، آن فرد به بیمارستان مراجعه نمی کند. 

هر خانواده از ابتلا تا درمان کرونا چقدر هزینه دارد؟ 

از آن جا که هر فردی مشکوک به کرونا می شود احتمال این که خانواده او نیز در معرض این ویروس قرار گرفته باشد زیاد است، باید همه اعضا تست بدهند، بنابراین اگر هزینه متوسط هر تست را ۵۰۰ هزار تومان بگیریم، برای یک خانواده چهار نفره دو میلیون تومان تنها هزینه تست می شود. حال اگر این هزینه را در نسبت با درآمدهای دهک های مختلف جامعه مقایسه کنیم در می یابیم که تنها پرداخت تست برای هفت دهک پایین جامعه که نزدیک به هفتاد درصد جامعه را تشکیل می دهند مبلغ بسیار قابل توجهی است. حال فرض کنیم که فرد مبتلا به کرونا شده و نیازمند است که بستری شود. 

با توجه به ظرفیت کم بیمارستان ها و کمبود تخت های خالی، هزینه بستری نیز همانند روند متبلایان در حال صعود است. بنابراین بسیاری از افراد حتی بعد از تشخیص، قادر پرداخت هزینه بستری را ندارند. آمار ها نشان می دهد هزینه بستری در بیمارستان ها از یک میلیون تا ۱۴۰ میلیون گزارش شده است.

حال که صحبت از تعطیلی شهر ها مطرح است، باید گفت در این دوئل سلامت و اقتصاد، اگر برنده ای نداشته باشد قطعا بازنده خواهد داشت و آن بازنده جان مردم است.