افراد بیشتر زمان خود را در یک شبانه‌روز به چه فعالیت‌هایی اختصاص می‌دهند

مرکز آمار نتیجه تحقیقی را منتشر کرده که در آن به‌سراغ افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در سکونتگاه‌های شهری زندگی می‌کنند، رفته تا پاسخ این پرسش را پیدا کند که این افراد بیشتر زمان خود را در یک شبانه‌روز به چه فعالیت‌هایی اختصاص می‌دهند. با توجه به شیوع کرونا و محدود بودن خیلی از فعالیت ها در تابستان امسال، نتیجه پژوهش مرکز آمار نکات جالبی دارد.

بررسی نتایج این طرح نشان می دهد متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به ترتیب به رسیدگی و خودمراقبتی با ۱۱ ساعت و ۴۲ دقیقه اختصاص یافته است. این فعالیت‌ها شامل خوابیدن، خوردن و آشامیدن، مراقبت‌های بهداشتی – پزشکی و سفر است.

تابستان زمان فراغت بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان است طبق اعلام مرکز آمار در تابستان گذشته افراد چهار ساعت و ۱۳ دقیقه از زمان خود را به فعالیت‌های فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی همچون بازدید از رویدادهای / و مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی، سرگرمی‌ها، شرکت در ورزش‌ها، استفاده از رسانه‌های گروهی، مطالعه در اوقات فراغت، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، سفر مرتبط با فرهنگ، فراغت، رسانه های گروهی و تمرین‌های ورزشی سپری کردند.

اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد بخش دیگری از فعالیت‌هایی بود که افراد در تابستان انجام دادند. زمان اختصاصی برای این موضوع به طور متوسط دو ساعت و ٥٦ دقیقه است. این یکی از دو حوزه ای است که بین زنان و مردان در گذران وقت تفاوت فاحش وجود دارد، زنان تقریبا یک پنجم مردان وقتشان را به فعالیت های مزدی اختصاص داده اند از آن طرف مشابه همین شکاف اما برعکس، مربوط به خدمات خانگی بدون مزد بوده که اینجا زنان نزدیک به ۵ برابر مردان زمان گذاشته اند.

کرونا نتوانسته برنامه ایران ها را چندان تغییر بدهد

شاید جالبترین بخش گزارش مرکز آمار این باشد که در کمال ناباوری می بینیم کرونا نتوانسته برنامه ایران ها را چندان تغییر بدهد. در بخشی از گزارش مرکز آمار مدت زمان فعالیت های مختلف ایرانی ها در چهار فصل اخیر با هم مقایسه شده است یعنی پاییز وزمستان ۹۸ و بهار و تابستان ۹۹، مقایسه این فصل ها نشان می دهد که از اواخر زمستان سال گذشته که شیوع کرونا شروع شد و اینطور به نظر می رسید که فعالیت ها را با اختلال جدی رو به رو کرده، تغییر چندانی در زمانبندی ایرانی ها برای انجام کارهایشان ایجاد نشده است و بررسی های مرکز آمار تفاوت معناداری بین مدت زمانی که مردم برای فعالیت های مختلف می گذارند در چهار فصل اخیر گذاشته اند،‌ نشان نمی دهد حتی بعضی کارها مثل معاشرت، ارتباطات اجتماعی و شرکت در مراسم های دینی نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است.