در دولت نهم طرحی به منظور فروش بخشی از سهام شرکت های دولتی به اقشار با درآمد پایین تصویب شد که سهام عدالت نامیده می شد. بعد از سال ها اجرای مرحله آزادسازی سهام عدالت به طور رسمی آغاز شد و بر این اساس دارندگان سهام عدالت باید نوع مالکیت خود را انتخاب می کردند. برای تعیین روش مالکیت دو گزینه  روش مستقیم و غیر مستقیم پیش روی دارندگان سهام بود که باید با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت یکی از این دو را انتخاب کرده و ثبت نام خود را کامل می کردند. در این بین سوالات زیادی به ذهن متبادر می شود که در این گزارش به مهم ترین آنها پرداخته می شود.

آیا همه کسانی که برگه سهام عدالت را دارند سهامدار محسوب می شوند؟

برگه های سهام عدالت خود به تنهایی ملاک نیست و اشخاصی که با داشتن برگه های دعوتنامه سهام عدالت و سایر مدارک لازم تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۴ ثبت نام انجام داده اند و مشخصات آنها در سامانه سهام عدالت درج شده باشد مشمول این سهام هستند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که این سهام شامل تمام افرادی است که در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات تکمیل و ارسال شده و بر این اساس امکان ثبت نام برای افراد تازه متولد شده وجود ندارد. تمام افراد خانواده باید در زمان ثبت نام شماره شبای بانکی خود را در سامانه وارد کرده و شماره شبای سرپرست خانوار برای تمامی اعضا قابل قبول نیست. لازم به ذکر است تقریبا حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر برگه ثبت نام اولیه دارند ولی سهامدار نیستند و برگه های در اختیار آنها فاقد هرگونه ارزشی است و در زمان آزاد سازی هیچگونه کاربردی ندارد و مشمولان صرفا با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir می توانند از وضعیت سهامداری خود مطلع شوند.

سود سهام عدالت هرچند وقت یکبار واریز می شود؟

سود سهام عدالت سالی یکبار و به طور تقریبی ۸ ماه پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود از شرکتها ومشخص شدن سود قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می شود . لازم به ذکر است سود عملکرد سال ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ شرکتهای سرمایه پذیر بین مشمولین سهام عدالت تخصیص و پرداخت شده که این پرداخت سود برای همه یکسان نیست و به تناسب ارزش هر فرد در سامانه سهام عدالت تعیین می شود. کلیه مشمولینی که تاکنون سود این سهام را دریافت نکرده اند باید نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه اینترنتی سهام عدالت اقدام کنند.

سازو کار فروش سهام عدالت به چه صورتی است؟

برگه های سهام عدالت فاقد هرگونه ارزشی است و قابلیت خرید و فروش ندارند و حتی امکان انتقال سهام از پدر به فرزندان و یا برعکس وجود ندارد و پس از فوت نیز وزاث با مرجعه به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و ارائه مدارک شناسایی و گواهی حصر وراثت می توانند نسبت به تسهیم و انتقال سهام بین وراث اقدام کنند. لایحه ساماندهی سهام عدالت در دستور کار مجلس قرار دارد و در صورت تصویب و ابلاغ لایحه مذکور سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا خواهند کرد. نکته ایی که باید به آن توجه شود این است که امکان واریز برای افزایش میزان سهام عدالت وجود ندارد.

هنوز سوالات فراوانی درباره این سهام وجود دارد که  اکو ایران در این گزارش به 10 مورد از مهم ترین آنها می پردازد.