بزرگ ترین مزایده تاریخ ایران

بانک آینده می خواهد تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال را در یک مزایده بزرگ به صورت  نقد و اقساط بفروشد، مزایده ای که اگر سر بگیرد بزرگ ترین مزایده تاریخ ایران خواهد بود چرا که طبق اعلام این بانک، قیمت پایه برای شرکت در این مزایده ۸۵ هزار میلیارد تومان است یعنی جدود ۳.۴ میلیارد دلار!  برای اینکه بزرگی این عدد را بهتر درک کنیم، بد نیست بدانیم که ۸۵ هزار میلیارد تومان حدود سه برابر بودجه سالانه شهر تهران و یک پنجم بودجه عمومی در سال ۹۹ است. حتی این عدد از کل ساخت و ساز دولت در سال جاری، یعنی بودجه عمرانی بیشتر خواهد بود.

برای اینکه بیشتر تعجیب کنید یادتان باشد که این تازه کف قیمتی است و برخی از کارشناسان، پیش بینی می کنند که برنده مزایده کسی است که نزدیک به یک سوم روی این مبلغ بگذارد و آن را به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برساند، عددی که در ذهن خیلی از ما نمی گنجد. اگر برای شما هم سوال شده که چرا ایران مال تا این اندازه گران به فروش گذاشته شده بد نیست بعضی از ویژگی های پروژه را با هم مرور کنیم. ایران مال نه فقط در مقایسه یا پروژه های ایرانی بزرگ است بلکه یکی از بزرگ ترین مراکز خرید دنیا هم محسوب می شود که فقط دو هتل ۵ ستاره در خودش دارد و زیربنای ۱٬۷۱۰٬۰۰۰ متر مربعی دارد. بودجه صرف‌شده برای این مجموعه ۲۲ هزار میلیارد بوده طی چند سال گذشته فقط بابت تخلفات مربوط به پارکینگ و نوع کاربری و پروانه ساخت  ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه به حساب شهرداری واریز کرده‌است.

 

 

بازتاب های آگهی فروش ایران‌مال

این رقم بزرگ واکنش های زیادی را هم به دنبال داشته، مثلا امام جمعه لواسانات آگهی فروش ایران‌مال توسط بانک آینده را فاجعه سرمایه ‌داری لجام‌ گسیخته دانست و گفت: سیاستگذاران، قانون‌گذاران، مجریان، ناظران بیدار شوند. همچنین داود سوری، اقتصاددان سرمایه ایران مال را به استقراض از بانک مرکزی وصل کرد و در توئیتی نوشت: تورم ناشی از آن را ما تحمل کردیم.

جدا از واکنش ها، انتشار خبر این اتفاق سوالات دیگری هم به وجود آورد، مثل اینکه بعد از مزایده تکلیف واگذاری ایران مال در بورس که بانک آینده قبلا وعده اش را داده بود چه می شود؟ اینطور که مسئولان این بانک می گویند واگذاری در بورس هنوز هم یکی از گزینه های روی میز است و آگهی مزایده ایران مال به معنی پایان تلاش برای عرضه در بورس نیست، احتمالا سرنوشت ایران مال وابسته به این است که کدام یک از این اتفاق ها زودتر بیفتد.

اگر طرفدار واگذاری ایران مال در بورس هستید و دلتان با فروش آن به یک یا چند نفر محدود، صاف نیست این را بدانید که بعضی ها می گویند سه احتمال در مورد مزایده ایران مال وجود دارد که فروش صد در صدی پروژه، ضعیف ترین احتمال ممکن است، احتمال دیگر طولانی شدن فرآیند مزایده آن هم به دلیل رقم بالای آن و واگذاری پروژه به بازار سرمایه است. احتمال سوم که از بقیه قوی تر به نظر می رسد فروش بخشی از پروژه یعنی کمی بیشتر از ۵۰ درصد و واگذاری باقی آن به بورس است. پس طبق دو احتمال آخر شاید شما هم در صورت فعالیت در بودس یک روز صاحب بخشی از ایران مال محسوب شدید.