اما در میان این کسب‌و ‌کار‌های به گل نشسته، کمپانی‌هایی هستند که در این بحران نه تنها به فعالیت خود ادامه دادند و نیرو‌های خود را تعدیل نکردند، بلکه باعث رضایت بیشتر کارکنان خود شدند.

نشریه فوربز هرساله فهرستی از بهترین شرکت‌ها برای کار را تهیه می‌کند. امسال فرصتی پیش آمده تا برای رده بندی، از کارکنان این شرکت‌ها، نوع واکنش به بحران کرونا را بپرسند.

یعنی امسال در رده‌بندی بهترین شرکت‌ها برای کار، واکنش به مقابله با بحران کرونا هم سنجیده شده است.

رده بندی بهترین شرکت ها برای کار 

فوربز با همکاری شرکت تحقیقاتی استاتیستا این رده‌بندی را از طریق پیمایش از ۱۶۰ هزار کارمند در ۵۸ کشور برای شرکت‌های بزرگ چندملیتی تهیه کرده.

در این پرسشنامه‌ها از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود که درجه اشتیاقشان به اینکه کارفرمای خود را به یک دوست یا اعضای خانواده برای مشغول شدن به کار پیشنهاد دهند تا چه اندازه است و اینکه کارفرمایان آن‌ها چه واکنشی به کووید۱۹ داشتند. در کنار این پرسش‌هایی در موضوعات پرورش استعداد‌ها، برابری جنسیتی و مسئولیت اجتماعی نیز پرسیده شد..

در بررسی شرکت‌‌ها شرکت سامسونگ الکترونیک در مقام اول قرار گرفت وبعد آن به ترتیب آمازون، آی بی ام، مایکروسافت و ال‌جی رتبه دوم تا پنجم را کسب کردند.

رتبه‌های ششم تا دهم هم متعلق به اپل، ادوبی، آلفابت، زیمنس و بوش است.

 

اهمیت روحیه کارکنان در مقابله با کرونا

نکات جالب این رتبه‌بندی مربوط به روحیه کارکنان و بحث مقابله با بحران کروناست.

برای مثال شرکت اچ‌پی با برگزاری یک مهمانی مجازی ۲۰۰۰ نفری در زوم کارکنان خود را دعوت کرد تا با آهنگ باید برقصی از گروه بی‌جیز برقصند تا روحیه کارکنان در دوره پاندمی حفظ شود.

 علاوه بر آن شرایط دریافت وام ضروری ۱۰ هزار دلاری را برای کارکنانش تسهیل کرد.

زیمنس هم با سبک زندگی مبتنی به دورکاری را به رسمیت شناخت و بسیاری از کارکنانش را هفته‌ای ۲ تا سه روز به دورکاری فرستاد.

معاون ارشد منابع انسانی شرکت زیمنس می گوید: « یکی از معدود جنبه های مثبت بحران کووید این است که برخی از تعصبات در مورد دورکاری دود شد و به هوا رفت. همه ما شاهد بودیم که کار از خانه تا چه اندازه می تواند موثر و مولد باشد.»

البته کسب این رتبه‌‌ها برای شرکت‌های حوزه فناوری عجیب نیست چون اکثر این شرکت‌ها در دوران کرونا شاهد رشد کسب‌وکارهایشان بودند و توانستند خیلی ساده‌تر شیوه دورکاری را اجرا کنند.