نرخ تورم بسیار بالاست، میزان تولید نفت به‌شدت کاهش یافته و میلیون‌ها نفر به کشورهای همسایه آواره شده‌اند. در سال‌های اخیر فساد مالی همواره یکی از عوامل ضعف در اقتصاد بوده است.

 

 

چاه های نفت غیر فعال در ونزوئلا

برای نخستین‌بار در بیش از یک سده گذشته، هیچ چاهی در ونزوئلا برای اکتشاف نفت فعال نیست.

چاه‌هایی که روزگاری برای استخراج نفت از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان فعال بودند، مدت‌هاست به حال خود رها شده‌اند و از آنها گازهای سمی خارج می‌شود.

پالایشگاه‌هایی که زمانی با ظرفیت بالا فعال بودند و فرآورده‌های نفتی برای صادرات تولید می‌کردند درحال از میان رفتن هستند، نفت‌خام از آنها نشت می‌کند و سواحل را نابود کرده.

صنعت عظیم نفت ونزوئلا ه‌دلیل سال‌ها سوءمدیریت و تحریم‌های آمریکا عملا تعطیل شده.

کشوری که یک دهه پیش بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آمریکای‌لاتین بود و سالانه ۹۰ میلیارد دلار از صادرات این ماده خام درآمد داشت اما امروز این رقم به ۳/ ۲ میلیارد دلار رسیده.

 

تحریم ها، عامل اصلی کاهش تولید نفت ونزوئلا

تحریم‌های آمریکا سبب شده اکثر شرکت‌های نفتی به فعالیت‌های خود در این کشور پایان دهند.

در واقع نه فعالیت استخراج انجام می‌شود و نه ونزوئلا می‌تواند نفت خود را بفروشد.

روند افول اقتصاد وابسته به نفت ونزوئلا از سال ۲۰۱۴ آغاز شد .تولید نفت این کشور از ۹/ ۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۳ به ۳۶۳ هزار بشکه رسیده و بنا به اعلام صندوق بین‌المللی پول، اکنون تولید ناخالص داخلی این کشور کمی بالاتر از یک سوم رقم مربوط به ۷ سال پیش است.

همچنین گفته میشود که حداقل ۶/ ۳ میلیون نفر از مردم ونزوئلا از کشورشان آواره شده‌اند و بیش از ۱۹ میلیون نفر نیازمند کمک فوری انسان‌دوستانه هستند.

در چنین شرایط پر فشاری، بعید است روی کار آمدن پارلمانی هم سو با نیکلاس مادرو، متشکل از ائتلاف حزب سوسیالیست متحد و دیگر احزاب وفادار دولت کمکی به کاهش فشارها بر اقتصاد این کشور شود.

گرچه به قول یک کارشناس سیاسی، هم خوآن گوایدو و هم مادورو در انجام وعده‌هایی که داده‌اند ناکام بوده‌اند.

بی‌اعتمادی کامل حکمفرماست و این بی‌اعتمادی بی‌دلیل نیست.