فایننشال تایمز : افزایش تنش های تجاری بین چین و آمریکا

ترامپ به تازگی ۶٠ شرکت تکنولوژی چینی را در لیست سیاه صادرات قرار داد. این لیست شامل چندین شرکت سازنده تراشه های کامپیوتری و یکی از بزرگترین شرکت های تولید پهباد است.

بنابر اعلام وزارت بازرگانی ایالات متحده شرکت های حوزه تکنولوژی برای فروش قطعات به این ۶٠ شرکت چینی باید مجوز رسمی دریافت کنند چرا که به نظر میرسد این شرکت های چینی از ریز پردازنده ها و تراشه های خود برای اهداف نظامی و جاسوسی ارتش چین استفاده میکنند.

از جمله ی این شرکت ها شرکت تولید پهباد دی جِی آی هست که بزرگترین تولید کننده پهباد در جهان میباشد و سهم عمده ای در بازار خود آمریکا داره .علت این اقدام استفاده این شرکت از پهبادها در راستای نقض حقوق بشر در چین و در نقاط دیگر دنیا اعلام شده.

موسسه تکنولوژی پکن و چندین موسسه دیگر نیز جزو این لیست سیاه آورده شده اند.

ویلبور راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده گفته رفتار فاسد و قلدرمآبانه حکومت چین درون و بیرون از مرزهایش که به منافع ملی آمریکا، هم پیمانانش و اقلیت های مذهبی در داخل چین آسیب میزند، مستوجب تنبیهه بوده و باید در مقابلش ایستاد.

به نظر میرسد سر کردن با چین برای جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا با این اقدام بسیار سخت خواهد شد چرا که بایدن نه به اندازه ی دولت ترامپ ولی تا اندازه ای چاره ای جز ادامه ی این شیوه ی برخورد با چین ندارد چرا که بسیاری از ادعاهای دولت ترامپ در مورد چین، فارغ از اغراق هایی که شده، درست از آب درامد.

وال استریت ژورنال : تایید نهایی واکسن مادرنا توسژ سازمان غذا و دارو آمریکا

روز جمعه بالاخره بعد از تاخیرهای طولانی اف دی ای مجوز نهایی توزیع واکسن مادرنا را هم صادر کرد که در کنار شرکت فایزر و شریک آلمانی اش، بایون تک، دومین شرکتی باشد که به خط مقدم مبارزه با کرونا میاید.

مادرنا یک شرکت بیوتکنولوژی با ده سال سابقه ی حرفه ایست که تا به امروز محصولی که از صافی سازمان غذا و داروی آمریکا عبور کرده باشد نداشته و واکسن کرونا اولین ثبت رکوردش در این زمینه بوده.

مقامات دولت فدرال وعده داده اند که نهایتا تا دوشنبه همه ی مراکز ارائه دهنده خدمات واکسیناسیون، ذخایر شرکت مادرنا رو دریافت خواهند کرد و به تناسب مقدار دوز دریافتی و با رعایت اولویت بندی، مردم رو واکسینه خواهند کرد.

مقامات اضافه کردند که ذخایر مادرنا پوشش خوبی برای واکسیناسیون است ولی برای ایمن سازی همگانی تا بهار یا حتی تابستان وقت لازمه است.