چرا سازمان تامین اجتماعی تمایلی به الکترونیک شدن خدماتش ندارد

با اینکه سال‌هاست شعار دولت الکترونیک جزو اهداف سازما‌ن‌های دولتی و نیمه دولتی بوده اما این شعار تحقق نیافته و مقاومت‌هایی هم در برابر آن وجود دارد تا ساختار بوروکراتیک سازمان‌ها همچنان ادامه پیدا کند تامین اجتماعی یکی از همین سازمانست؛ در همین دوران کرونا که باید تلاش برای آنلاین شدن خدمات تامین اجتماعی بیشتر می‌شد باز هم هیچ‌ تغییری در روند آنلاین شدن خدمات رخ نداد

اینکه چرا سازمان تامین اجتماعی تمایلی به الکترونیک شدن خدماتش ندارد را باید در منفعت کارگزاری‌ها جستجو کرد. کارگزاری‌هایی که با الکترونیکی شدن خدمات‌شان باید تعداد نیرو های خود را کم کنند.

اخیرا دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات عنوان کرده که یکی از دلایل الکترونیکی نشدن بسیاری از خدمات سازمان تامین اجتماعی بجای مشکلات فنی مربوط به مقاومت کارگزاریهای سازمان در برابر خدمات آنلاین است.

 

بخش زیادی از افراد جامعه دانش لازم برای استفاده از فضای مجازی را ندارند

اخیرا برنامه تهران ۲۰ با حضور علی برین رییس هئیت مدیره انجمن صنفی کارگزاریهای تامین اجتماعی و مهدی یوسف زاده مسئول پروژه سلامت الکترونیک شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور پخش شد که مورد توجه قرار گرفت. در این برنامه علی برین ادعا کرد که ۶۰ درصد از افراد جامعه دانش لازم برای استفاده از فضای مجازی را ندارند و نداشته و عملا نیازمند مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاریها هستند.

آقای یوسف زاده در خصوص خدمات سازمان تامین اجتماعی گفته: به عنوان ناظر بر این نوع از پروژه ها معتقدم ۹۹ درصد از خدماتی که در حال حاضر توسط سازمان تامن اجتماعی داده میشود میتواند غیر حضوری ارائه شود.

 

که بیشترین مراجعات حضوری مردم برای کدام خدمات تامین اجتماعی است؟

از بیش از ۷۰ خدمتی که تامین اجتماعی ارائه میدهد ۲۳ خدمت پرکاربرد داریم که بیشترین مراجعات حضوری مردم هم مربوط به این نوع خدمات است.  به گفته مسئول پروژه سلامت الکترونیک شورای اجرایی فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی متعهد شده جدای از خدمات برخط فعلی خود، تا بهمن ماه ۳۰ خدمت حضوری دیگر خود را به شکل برخط ارائه دهد اما تا کنون تلاشی برای آن صورت گرفته نشده.

در مقابل، رییس هئیت مدیره انجمن صنفی کارگزاریهای تامین اجتماعی در مقابل این پاسخ‌ها ادعاهایی عجیب ارائه می‌دهد؛ اینکه مردم علاقه مندند خودشان حضوری برای دریافت دفترچه های تامین اجتماعی مراجعه کنند و درخواستی برای برای صدور آنلاین دفترچه و تحویل درب منزل وجود ندارد.

 

آیا سازمان تامین اجتماعی جلوی ارائه خدمات آنلاین را میگیرد؟

بر اساس اطلاعات موثق، تا سال گذشته یک استارتاپ اینترنتی به شکل غیر حضوری این خدمات را انجام میداد تا در نهایت با فشار کارگزاریها، سازمان تامین اجتماعی جلوی ارائه خدمات خود توسط این استارتاپ را گرفت.

البته مقاومت کارگزاری‌ها و سازمان تامین اجتماعی عجیب نیست. سازمانی که با انحصار، حق انتخاب را از کسب‌وکار‌ها گرفته و آنها چاره ای جز استفاده از خدمات این سازمان ندارد. سازمانی که علاوه بر دریافت حق بیمه، ردیف بودجه هم دارد.

سازمانی که در سال‌های اخیر عملا کوچک نشده و حتی دفاتر جدید کارگزاری و شعب بیشتری تاسیس کرده، چرا باید به دنبال کوچک شدن و الکترونیکی کردن خدمات خود باشد؟