بلای تورم بر جان جوانان

 

اگر افرادی که بین نیمه دوم دهه ۵۰ و ابتدای دهه ۶۰ بزرگ شده اند، خاطرات کودکی شان با جنگ گره خورده، برای دهه ۷۰ای ها، پررنگ ترین خاطره یک مسئله اقتصادی بوده است: تورم.

 

تورم،از ابتدای تولدشان در دهه ۷۰ در سطح بالایی قرار داشته و حال که به سنین جوانی رسیده اند نیز تورم رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است.

دو پژوهشگر جامعه‌شناس از دانشگاه یزد به این موضوع پرداخته اند که تورم با متولدین دهه ۷۰ چه کرده است؟

آثار تورم بر زندگی جوانان ایرانی

تورم موجب شده تا ۷ اثر ناگوار بر زندگی جوانان ایجاد شود. از نظر این پژوهشگران، تورم باعث بحران انگیزه، عطش پول، غلتیدن در ابهام و روزمرّگی، عادی‌پنداری، قناعت‌پیشگی و ناهنجاری‌های تعاملی و بزرگسالی زودرس شده است.

 

 

نتایج تورم در کوتاه مدت و بلند مدت

بدیهی ترین نتیجه تورم،‌ عدم ثبات در قیمت ها و قابل پیش بینی نبودن اقتصاد حتی برای آینده ای نزدیک است و همین عامل باعث میشود جوانان نتوانند برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرند چرا که پیش بینی از آینده نخواهند داشت و قدرت خرید پول امروزشان کفاف زندگی ساده‌ را هم نمیدهد. این پول است که ملکه ذهن جوانان شده،‌ شاید بی تقصیر هم نباشند چرا که به گمان آن ها این پول است که میتواند آن ها را در این شرایط اصف بار به هرخواسته ای که میخواهند برساند

موج سواری تورم در زندگی دهه هفتادی ها

به عقیده این محققان متولدان دهه هفتاد، با تجربه دست‌کم دو موج تورمی در انتهای دهه ۸۰ و نیمه دهه ۹۰، حساسیت خود را نسبت به تورم و گرانی از دست داده‌اند. این نسل، تورم و گرانی را امری عادی می‌پندارند چرا که تولد در شرایط تورمی و تجربه موج‌های متعدد گرانی موجب شده است که برای این وضعیت راه حلی جز بی‌تفاوتی  وجود نداشته باشد. آنها سعی می‌کنند با این وضعیت کنار بیایند و به آن عادت کنند و بدون تعجب از نوسان قیمت‌ها، به زندگی در این شرایط ادامه دهند.

پژوهشگران همچنین عنوان کرده‌اند که افزایش قیمت‌ها و نوسانات پیش‌بینی‌ناپذیر در برخی مواقع سبب سهیم‌ شدن و مشارکت جوانان در مخارج خانواده‌ها شده است. جوانان ضمن رویارویی با زندگی شخصی خود، تلاش می‌کنند بخشی از هزینه خانواده را تامین کنند. از این رو به‌ناچار از خواسته‌های جوانی خود چشم‌پوشی می‌کنند تا بتوانند باری از دوش والدین خود بردارند. جوانان برای زندگی ‌کردن در تورم از سفر و خرید هم صرف‌نظر می‌کنند.

 

 

 

 

آثارمخرب تورم در زندگی

تورم فقط یک پدیده اقتصادی نیست،‌ تورم بر اجتماع، فرهنگ و خانوار هم اثر میگذارد،‌ وقتی مشکلات معیشتی ناشی از تورم بر خانواده ها غلبه کند اثرش را با دور شدن افراد از یکدیگر و اعضای خانواده نشان میدهد

برآورد این محققان نشان میدهد: تورم، گرانی، رکود و ناپایداری اقتصادی، تاثیرات عمیق بر جنبه‌های فردی و فرهنگی نسل جوان دارد.