بنابر گزارش های وال استریت ژورنال ایران در ماه های اخیر دستکم افزایش ۲ برابری صادرات نفت را در اواخر سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی تجربه کرده است.

 

 

سایه تحریم ها بر صادرات نفت

اردیبهشت ۹۷ بود که آمریکا از برجام خارج شد. در آن زمان اگرچه در هر فصل تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌شد اما همچنان به هشت کشور اجازه داده شد تا با ایران به معامله نفتی بپردازند. صادرات نفت که پیش از خروج آمریکا از برجام چیزی در حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز بود بعد از بازگشت تحریم ها از بهار۹۷ به تعداد  یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

 

کاهش شدید فروش نفت ایران در سال ۹۷ و ۹۸

در سالگرد یک‌سالگی خروج آمریکا از برجام، ظریف، وزیر امور خارجه طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد هیچ معافیتی برای فروش نفت ایران وجود ندارد. با این‌که مقامات کشور ازجمله وزیر نفت اعلام کرده بودند صادرات نفت ایران به کمتر از یک‌میلیون بشکه نخواهد رسید اما در برخی از فصول سال این اتفاق افتاد و صادرات نفت ایران طبق اعلام منابع غیررسمی به کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید. بنابر گزارشات مقامات کشور با وجود فشار حداکثری آمریکا، هیچ‌گاه صادرات نفت به صفر نرسید.

 سال ۹۸ بی شک یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران در چهاردهه اخیر بوده و فروش نفت به حداقل خود رسید، با وجود آنکه آمار دقیقی از فروش نفت خصوصا در دو سال اخیر در دسترس نیست اما بنابر گمانه زنی ها ایران از ۳۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار بشکه نفت در روز صادرات داشته است اما تازه ترین گزارش های  وال استریت ژورنال، تانکرز ترکرز و اس‌وی‌بی اینترنشنال نیز نشان میدهد فروش صادرات نفت ایران به بیش از ۲ برابر ماه های گذشته رسیده، هرچند در میزان صادرات اختلافاتی وجود دارد اما در هر حال نشان دهنده این مسئله است که ایران تا حد امکان توانسته تحریم ها را دور بزند.

 

فروش نفت ایران در سال جدید چقدر است؟

 با توجه به این افزایش در میزان صادرات و تغییرات احتمالی در سیاست های آمریکا در قبال ایران، لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر اساس فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت که درآمدی ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی را برای کشور رقم خواهد زد،‌ بسته شده است ؛ البته به عقیده کارشناسان این برآورد حتی در صورت گشایش اقتصادی نیز ممکن نبوده، چرا که مشکلات فنی که در طول سالهای اخیر به علت تحریم ها بر صنعت نفت سایه افکنده امکان این حجم از تولید را سلب می کند، اما بیژن زنگنه، وزیر نفت معتقد است که در صورت رفع تحریم و تامین منابع محدود برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان به‌دلیل تحریم کم شده، صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت دست یافتنی است، هرچند که دولت در بودجه ۹۹ نیز فروش نفت به میزان ۱ میلیون بشکه و با قیمت ۵۰ دلار را پیش بینی کرده بود ولی به علت کاهش در تقاضا و همچنین تحریم ها و کرونا، با کاهش در قیمت و تعداد بشکه های صادراتی نفت در سال ۹۹ مواجه شد.