۱۷ دسامبر ۱۹۸۹ : سفر  نیکلای چائشسکو به ایران

نیکلای چائشسکو به دعوت اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان  اولین مهمان خارجی دوران ریاست جمهوری هاشمی به تهران آمده بود تا همکاری‌های خود را با ایران گسترش دهد.

 

۲۰ دسامبر  : بازگشت برای سرکوب

چائشسکو  تهران را به مقصد بخارست ترک کرد تا در خانه، با نا آرامی‌ها و اعتراضات مواجه شود. احتمالا او نمی دانست که این آخرین سفر زندگی‌اش بوده.

 

۲۱ دسامبر : سخنرانی چائشسکو در مرکز شهر بخارست

چائشسکو در اجتماع بیش از صد هزار نفری معترضان در ابتدا با زبانی نرم سعی کرد از دستاوردهای شوروی و پیشرفت‌های حکومت سوسیالیستی‌اش بگوید و سپس دشمنان را به تلاش برای خدشه بر استقلال کشور متهم کرد.

برخی ابتدا شروع به تشویق کردند اما سپس بخش اعظم مردم که برای لحظاتی سکوت کرده بودند واکنش خاصی نشان ندادند. با ادامه پیدا کردن صحبت‌ها و وعده دادن‌های چائشسکو مردم شروع به اعتراض کردن و شعار‌های مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

این لحظات که که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد به یکباره متوقف شد.

و آخرین سخنرانی استالین رومانی در حالی انجام شد که همان موقع در گوشه‌ای دیگر از کشور، تحولات دیگری نیز در جریان بود، یگان‌های ارتشی برای سرکوب مردم معترض به تیمیشوآرا، یعنی محل جرقه اعتراضات، فرستاده شده بودند.

اتفاق عجیبی رخ داد؛ یگان‌ها از تیراندازی به مردم خودداری کردند و در اقدامی خودمختارانه پادگان‌ها را ترک کردند.

 

۲۲ دسامبر: روز پایانی رهبری

در جلسه کمیته مرکزی حزب رهبر بزرگ  اعلام کرد وزیر دفاع خودکشی کرده

از آن جا که به نظر می‌رسید وزیر دفاع در مقابل سرکوب مردم مقاومت کرده، برداشت عمومی این بود که وزیر دفاع کشته شده در نتیجه شعله‌های اعتراض بار دیگر روشن شد... وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.

معترضان به ساختمان کمیته مرکزی حزب کمونیست حمله کردند و پس از خلع سلاح نگهبانان به داخل یورش بردند.

واحد‌هایی از ارتش به مردم پیوستند.

سپس نیکلای چائوشسکو و همسرش النا با بالگرد از کاخ ریاست جمهوری فرار کردند. حوالی ظهر خلبان بالگرد با متقاعد ساختن رئیس جمهور درباره خطر حمله پدافند هوایی، در گوشه‌ای از شهر فرود آمد. این اقدام زمانی رخ داد که خلبان از اخبار انقلاب آگاه بود. ابتدا محافظان خواستند آن‌ها را صحنه دور کنند اما با پیشنهاد راننده به مکان امنی رفتند. اما راننده نیکلای و النا را به جایی برد، در را رویشان قفل کرد و به ارتش اطلاع داد...

 

 

۲۵ دسامبر: سکانس آخر برای چائشسکو و همسرش

سرانجام نیروهای موسوم به جبهه نجات تصمیم گرفتند او را محاکمه کنند. در نتیجه این امر دادگاه نظامی تشکیل شد و حکم اعدام برای سال‌ها جنایت و کشتار برای چائشسکو و همسرش صادر شد. همسرش در طول سال‌های حکمرانی نقشی کلیدی در اداره کشور داشت. حکم همان روز کریسمس اجرا شد

و لحظه اعدام از تلویزیون پخش شد...

جالب اینست که این آخرین اعدام در رومانی بود

و به فاصله دو هفته بعد از اعدام رهبر بزرگ قانون اعدام در رومانی الغا شد...

 

درس‌ عبرت‌هایی از انقلاب رومانی

باید به این نکته توجه کنیم که پایان دیکتاتوری او نتیجه چند روز انقلاب نبود بلکه نتیجه سال‌ها قبضه کردن و کنترل اقتصاد با برنامه‌ریزی متمرکز بود

و نتیجه حکمرانی سوسیالیستی که آزادی فردی را به رسمیت نمی‌شناخت...