در این هفته بازهم شورای رقابت دست به قلم شد و فرمول جدیدی را برای تعیین قیمت خودروها به کار برد. همین خبر نه‌تنها ثبات نسبی بازار را بهم زد بلکه باعث افزایش قیمت‌ها نیز شد.

 

رکورد های پیاپی قیمت پراید

دی ماه ۹۷، پراید کم کم پریدن آموخت و قیمت ۳۶ میلیون تومان را ثبت کرد،‌ بعد از یکسال و درست در دی ماه ۹۸ این خودرو با ثبت قیمت ۵۵ میلیون تومان رکود جدیدی زد. هرچقدر که ۲۰۶ و سمند و پژو از دسترس خارج شده بودند،‌ پراید خودروی روزمره خیلی ها شده بود تا اینکه به لطف تعیین قیمت دستوری در ماه های اخیر،‌ این حلبی ۱۰۰۰ کیلیویی قیمت ۱۰۰ میلیون

تومان را ثبت کرد و حالا برای خیلی ها به افسانه بدل شده است.

 

فرمول شورای رقابت برای قیمت خودرو

در ماه های اخیر که به علت کمبود در تقاضا، شرایط کمی به ثبات رسیده بود و حتی در هفته های گذشته شاهد کاهش قیمت در بعضی خودروهای ملی بودیم، در این هفته بازهم شورای رقابت دست به قلم شد و فرمول جدیدی را برای تعیین قیمت خودرو ها به کار برد، درست در  زمانی که قرار بر آزادسازی قیمت خودرو بود تا اینکه یکی از اعضای شورای رقابت بر حواشی پایان داد، از این رو با تصمیم‌های اتخاذ شده قرار نیست آزادسازی قیمت انجام شود، بلکه خودروها تقسیم‌بندی شده و قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ به نحوی که برای عموم مردم به صرفه هستند، بر اساس فرمول قبلی محاسبه می‌شود. براساس اعلام شورای رقابت ۱۸ خودرو مشمول این فرمول جدید شده اند.

 

وابستگی افزایش قیمت به افزایش تولیدات خودرو

نکته جالب توجه در دستورالعمل شورای رقابت، وابستگی افزایش قیمت به افزایش تولید است؛ یعنی هر چه تولید افزایش یابد به همان تناسب قیمت نیز بالاتر می‌رود همین خبر نه تنها ثبات نسبی بازار را بهم زد بلکه براساس مشاهدات میدانی باعث افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت ها نیز شد

قیمت گذاری دستوری،‌ انحصار دولتی در خودروسازی و مالیات های سنگین بر واردات در طی این سال ها باعث شده است تا هربار شاهد افزایش در قیمت خودروها باشیم.