بلومبرگ: اقتصاد امارات بیش از پیش بینی‌ها آسیب خواهد دید

واشینگتن پست: وخامت اوضاع همه گیری کرونا در آفریقای جنوبی

تایمز: بوریس جانسون، در انتظار تصویب طرح تجارت آزاد با اتحادیه اروپا در پارلمان

 

مجله فوربز شخصیت سال در حوزه رمز ارزها رو معرفی کرده

به گزارش فوربز با توجه به چاپ پول به میزان خالص بیش از ٣ تریلیون دلار از جانب فدرال رزرو، طراز نامه بانک مرکزی آمریکا طی این فرایند تقریبا دو برابر شده.

آنتونی پومپلیانو، از چهره های سرشناس دنیای رمزارزها و بنیان گذار شرکت دیجیتال مورگان کریک، این تزریق نقدینگی را «بدهی ای به اندازه دو قرن طی یک ماه» توصیف کرده و گفت جریان مخارج دولت و بانک مرکزی برای مبارزه با رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در نهایت منجر به تورم می شود که بیت کوین و رمزارزها در برابرش به عنوان یک مانع قوی عمل خواهند کرد و به طور خلاصه آقای پومپلیانو که داور جایزه ی شخصیت سال فوربز در حوزه ی رمزارزها هم بوده، آقای جروم پاول، رییس فدرال رزرو رو به واسطه بر پایی یک کمپین بازاریابی ٣ تریلیون دلاری برای بیت کوین، شایسته ی این جایزه دانسته.

 

دولت کوبا بالاخره سیستم دو گانه واحد پولی رو کنار گذاشت

رییس جمهور کوبا میگل دایاز کانل رسما اعلام کرده که در اولین روز سال نوی میلادی، کوبا پزوی قابل تبدیلش را از بین می برد و پزو تنها پول رایج کشور خواهد شد.

داستان راه اندازی سیستم دو گانه پولی در کوبا به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برمی گردد که حامی مالی کوبا بود و با از بین رفتنش، کوبا مجبور شد واحد پولی جدیدی را در اقتصادش تعریف کند که از آسیب های جنگ سرد و پیامدهای اقتصادی فروپاشی شوروی در امان بماند.

بنابراین در کنار پزوی کوبایی، پول جدیدی به نام پزوی قابل تبدیل بر اساس دلار آفریده شد تا از کاهش ارزش پزو نسبت به دلار جلوگیری شود.

بر این اساس در کوبا، دستمزدها و مستمری ها به پزوی کوبا پرداخت می شود اما پرداخت قیمت محصولات وارداتی و خدمات صنعت گردشگری و فعالیت شرکت های خارجی با پزوی قابل تبدیل بر اساس دلار انجام میشود.

هر یک پزوی قابل تبدیل معادل ٢۴ پزوی کوباییست.

حقوق کارگرانی که در بخش خصوصی محدود کوبا کار میکنند بر اساس پزوی قابل تبدیل پرداخت میشود که تقریبا هفت برابر دستمزد یک کارگر استخدام دولت است.

اهمیت از بین بردن پزوی قابل تبدیل، از این جهت است که بخش دولتی را مجبور به پذیرش بیشتر بخش خصوصی میکند و اقتصاد را رقابتی تر.

تولید کنندگان و مصرف کنندگان در سراسر کشور از این به بعد فقط از پزو برای مبادله استفاده خواهند کرد و برآورد میشه که این اقدام منجر به افزایش پنج برابری حقوق های بازنشستگی و دستمزدها خواهد شد.

ولی در کنار آن تورم، که همین الان هم در کوبا نرخ بالایی دارد افزایش پیدا میکند.

سوبسیدهای آب، حمل و نقل و برق کاهش داده میشوند و کوبا در حالی پا به عصر جدید پولی میگذارد که یک دلار معادل ٣۵ تا ۴٠ پزو در بازار سیاه معامله میشود.

اصلاحات آقای کانل هنوز شامل رفع محدودیت های کشت و کار در مزارع کشاورزی کوبا نمیشود.

کشاورزان در کوبا هنوز اجازه ندارند خودشان تصمیم بگیرند که چه محصولی بکارند و با چه قیمتی بفروشند.

همین طور کارآفرینان بخش های صنعتی هم کماکان اجازه فعالیت اقتصادی خارج از محدوده ی دولت را ندارند ولی جای ناامیدی نیست چرا که دولت اخیرا اعلام کرده که به بعضی از کسب و کارهای کوچک مثل رستوران ها اجازه ی خصوصی سازی داده خواهد شد.

تغییرات کوچکی مثل این دست خصوصی سازی ها و از بین بردن پزوی قابل تبدیل، می‌تواند سرآغاز حرکت رژیم کمونیستی کوبا به سمت اقتصاد آزاد تلقی شود.

 

اقتصاد امارات متحده عربی بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت آسیب خواهد دید

پیش بینی میشد که تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب در سال ٢٠٢٠ افت ۵.۲ درصدی داشته باشد ولی بانک مرکزی این کشور اخیرا اعلام کرده که این افت حدود ۶ درصد خواهد بود که البته از پیش بینی افت ۶/۶ درصدی صندوق بین المللی پول خوشبینانه تر است.

با این وجود ولی چشم انداز رشد اقتصادی مثبت۲.۵ درصدی برای امارات در سال ٢٠٢١ دیده میشود.

اخلال در صنعت توریسم به واسطه شیوع کرونا و افت قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضای جهانی از مهمترین دلایل آسیب اقتصادی امارات عنوان شده.

خبر خوب برای امارات این است که تولید ناخالص داخلی غیر نفتی رشد ۳.۶ درصدی در سال ٢٠٢١ خواهد داشت که محرک های مالی، اشتغال و با ثبات سازی بازار املاک، علت های اصلی این رشد خواهند بود.

 

گونه ی جدید و جهش یافته ی ویروس کرونا در آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی به تازگی موارد گونه ی جدید و جهش یافته ی ویروس کرونا مشابه کرونای انگلیسی در بسیاری از شهرها از جمله ژوهانسبورگ، کیپ تاون، دوربان و پورت الیزابت دیده شده و کار را به جایی رسانده که دولت مجبور شده رفت و آمدهایی در حد خرید سیگار از سوپرمارکت را هم ممنوع اعلام کند.

در فاصله ی ٢۵ تا ٢٩ دسامبر، ۵٠ هزار کیس جدید مبتلا شناسایی شدند که آماری تکان دهنده و حقیقتا ترسناک است تا حدی که آقای سیریل رامفوسا، رییس جمهور آفریقای جنوبی با گریه از شهروندان درخواست کرده با دولت برای مقابله با موج جدید همکاری کنند.

 

بوریس جانسون طرح جدید تجارت آزاد با اروپا را به پارلمان معرفی کرد

نخست وزیر بریتانیا آقای بوریس جانسون اخیرا طرح جدید تجارت آزاد با اروپا را به پارلمان معرفی کرده و امیدوار است که نمایندگان بدون تاخیر طرح را تصویب کنند و به گفته ی آقای جانسون اجازه بدهند که کشور وارد فصل جدیدش شود و بعد از بحث و جدل های فراوان در مورد برگزیت، بالاخره تصمیم قطعی و نهایی برای بریتانیا گرفته شود تا با قدرت برای آینده برنامه ریزی کنیم.

ایشان همچنین تاکید کرده که توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا منافع طرفین را تامین می‌کند و ضمانتیست برای حفظ ارزش های مشترک با همسایگان اروپایی.

حال باید دید این طرح از صافی پارلمان چه طور عبور می‌کند یا نه.