تا این جای کار حداقل ۶ مهره کلیدی در دولت بایدن حضور دارند که حضورشان می‌تواند اتفاق خوبی برای ایران باشد و در نهایت منجر به بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای شوند. این چهره‌ها را بشناسیم. 

 

نفر اول: کاملا هریس

از شخص کاملا هریس شروع می کنیم، معاون اول بایدن و نفر دوم هرم قدرت در ایالات متحده، زنی که انتخابش توانست سر و صدای زیادی به راه بیندازد چون اولین زن آمریکایی-آفریقایی- آسیایی است توانسته در آمریکا به این مقام برسد. از آنجایی که هریس قبلا چهره ای فعال در عرصه سیاست خارجی و امنیتی نبوده اظهار نظرهای زیادی درباره ایران نداشته اما او یکی از طرفداران سر سخت بازگشت آمریکا به برجام است و تا کنون بارها روی این موضوع تاکید کرده.

 

نفر دوم: آنتونی بلینکن

نفر دوم مهره ای کاملا مثبت و امیدوار کننده برای ایران محسوب می شود: آنتونی بلینکن. او وزیر امور خارجه آمریکا خواهد بود، مردی که اخیرا گفته برجام یک توافق اثربخش و کارآمد بود و چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای پایبند بود و خروج امریکا از برجام شرایط را تغییر داد. بلینکن ۵۸ ساله که پیش‌تر در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، معاون وزیر خارجه بود و بارها در مصاحبه هایش به حل مسالمت آمیز مناقشاتی که آمریکا درگیر آنهاست تاکید کرده

 

نفر سوم: جان کری

نفر سوم جان کری است، مردی که از قبل برای ایرانی ها چهره ای آشناست چرا که به عنوان وزیر امور خارجه اوباما نقش زیادی در شکل گیری برجام داشت و حالا قرار است به عنوان مشاور بایدن و نماینده ویژه کابینه در امور اقلیمی در دولت جدید آمریکا هم حضار باشد.

 

نفر چهارم: جک سالیوان است

چهارمین نفر، جک سالیوان است، مرد جوانی که به عنوان مشاور کاخ سفید در امور مربوط به امنیت ملی برگزیده شده و چهره ای دموکرات که قبل تر اعلام کرده بود که با روی کار آمدن بایدن، واشنگتن آماده محترم شمردن برجام خواهد بود و با برداشته شدن تحریم های هسته ای ایران زمینه برای گفت و گو در مورد مسائل مهمتر آماده خواهد شد.

 

نفر پنجم: رابرت مالی

و اما رابرت مالی، کسی که به‌عنوان نماینده ویژه امور ایران در دولت جدید آمریکا منصوب شده و انتخابش موجی از نگرانی را بین تندروهای مخالف ایران در منطقه و جهان راه انداخته و خیلی ها تایید شدن او را یک خوش شانسی برای ایران می دانند. مالی نه تنها اخیرا حادثه ترور شهید فخری زاده را محکوم کرده بلکه بارها اعلام کرده راه حل رفع مشکلات خاورمیانه مذاکره است.

 

نفر ششم: جنت یلن

در آخر باید به یک اسم دیگر هم اشاره کرد، زنی که قرار است روی صندلی وزارت خزانه داری آمریکا بنشیند و و با مروز مسئولیت ها و عملکردهای سابقش می فهمیم که چندان با تحریم غریبه نیست اما حامیان جنت یلن معتقدند که او اعتقاد جدی به سیاست‌های طیف میانه‌رو دموکرات دارد و شخصیتش به گونه‌ای است که هیچ‌گاه برخلاف تلاش‌های مافوق خود یعنی بایدن مبنی بر کاهش فشار تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران، اقدام نخواهد کرد.