شاید خیلی از ما ایرانی‌ها با نام کمپانی چینی  هواوی آشنا باشیم.

اما خیلی‌ها نمی‌دانند که این شرکت تنها تولیدکننده گوشی نیست بلکه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه در دنیا است و برای رسیدن به این جایگاه راه طولانی را طی کرده.

داستان شروع به کار هوآوی

این شرکت چینی که سال ۲۰۱۶ درآمد ۷۵ میلیارد دلاری داشت، در سال ۱۹۸۷ توسط رن ژنگفی با سرمایه اولیه ۳۴۰۰ دلار در شهر شنزن چین تاسیس شد

در سال ۱۹۸۰ دولت چین یک استراتژی چندگانه برای توسعه زیر ساخت‌های مخابراتی در کشور خود داشت

 که سرانجام رن ژنگفی معاون و مدیر سابق ارتش آزادی‌بخش پیش قدم شد تا بتواند یک شرکت مخابراتی چینی  قابل رقابت با رقبای خارجی را تاسیس کند

رن به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی که معمولا تمایلی به انتقال تکنولوژی خود به شرکت‌های چینی نداشتند، راه دیگری انتخاب کرد. او روی تحقیق و توسعه‌ی محلی برای تولید سویچ‌ با استفاده از مهندسی معکوس تکنولوژی خارجی‌ تمرکز کرده بود.

شرکت در طول سال‌های اول، عمدتا روی فروش مجدد سویچ‌هایی که از هنگ‌کنگ وارد می‌شدند تمرکز داشت. اولین موفقیت بزرگ هواوی سال ۱۹۹۳ بعد از راه‌اندازی برنامه‌ی کنترل سویچ تلفن اتفاق افتاد.

این سویچ‌ها در آن زمان قدرتمندترین نمونه موجود در چین بودند. این شرکت با استقرار در شهرهای کوچک و مناطق روستایی و با تأکید بر خدمات و قابلیت‌ سفارشی‌سازی، توانست به بازار اصلی راه پیدا کند.

 شرکت هواوی همچنین روابط سرمایه‌گذاری مشترکی با مقامات محلی آغاز کرد. به این صورت که مبلغی از سود سهام خود را به آن‌ها می‌داد و آن‌ها نیز در عوض از محصولات هواوی برای شبکه‌ی خود استفاده می‌کردند.

 

شروع فعالیت بین المللی هوآوی

در سال ۱۹۹۴ طی ملاقاتی با دبیر کل حزب به او درباره تکنولوژی تجهیزات سویچینگ وارتباط آن‌ها با امنیت گفت و با موافقت دبیر کل حزب او توانست کمک‌های دولت را هم داشته باشد و این عاملی کلیدی برای موفقیت این شرکت بود. این شرکت از ۱۹۹۷ فعالیت‌های خود را در سطح بین‌المللی گسترش داد.

از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ با IBMدر راستای مشاوره مدیریتی و تحول قابل توجه مدیریتی و ساختار توسعه محصول قرارداد بست. در سال ۲۰۰۰ هوآوی سرعت گسترش خود به بازارهای جهانی افزایش داد که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بدست آورد

و یک مرکز R&D را در استکهلم سوئد تأسیس کرد.

در سال ۲۰۰۱ هوآوی چهار مرکز R&D  در ایالات متحده تاسیس کرد،

در سال ۲۰۰۴ هوآوی به گسترش بین‌المللی خود با قراداد ساخت شبکه نسل سوم اپراتور موبایل Telfort هلند ادامه داد. این قرارداد  اولین قرارداد با یک کمپانی اروپایی بود. سال ۲۰۰۳ حجم قراردادهای این شرکت به رقم قابل‌تامل ۸/۳ میلیارد دلار رسید در سال ۲۰۰۵، برای اولین بار سفارش‌های قرارداد بین‌المللی از فروش داخلی پیشی گرفت.

و تکرار جهش‌‌های فروش خارجی هوآوی پیام معنی‌داری برای کارشناسان اقتصادی داشت.این‌که هوآوی قصد تسخیر سریع بازارهای منطقه را دارد. و این تسخیر بازار‌ها تا امروز ادامه داشته تا جایی که محصولات و خدمات شرکت هواوی در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا عرضه می‌شوند. عنوان سومین برند پرطرفدار موبایل در سال ۲۰۱۵ از آن این غول فناوری است. برندی که سال ۲۰۱۸ اولین گوشی سه دوربین جهان را به بازار جهانی عرضه کرد.

این کمپانی که امروز بیش از ۱۹۰ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و نفوذ زیادی در بازار‌های جهانی دارد به حدی که بعضی از کشور های اروپایی و آمریکا را برآن داشته تا با این غول تکنولوژی مقابله کنند.