در دو هفته اخیر، حواشی و رشد عجیب و غریب سهام گیم استاپ باعث تعجب بسیاری از فعالان بازارهای مالی در دنیا شده و واکنش ‌های متفاوتی نیز به این اتفاق رخ داده است.

 

داستان سهام گیم استاپ چیست؟

سهام گیم استاپ در ۲ هفته اخیر رشدی ۱۳۴ درصدی را تجربه کرده است و این روند با سرعت سرسام آوری همچنان ادامه دارد

پس از این حواشی تیم اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد که به این ماجرا نظارت کامل دارد

اما دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟

برای شروع، مثال ساده زیر را در نظر بگیرید

یکی از دوستان شما ۱۰ تا مداد دارد و قیمت هر مداد هم ۱۰ هزار تومان است. شما به دلایلی حدس می‌زنید که قیمت مداد قرار است به زودی کمتر شود و برای همین ۱۰ تا مداد دوستتان را برای مدتی از او قرض می‌گیرید و می‌گویید تا هفته آینده خودکارهایتان را پس می‌دهم. اما بالافاصله با قرض گرفتن این مدادها آن را می‌فروشید، حالا ۱۰۰ هزار تومان پول دارید و بعد از آنکه چند روز بعد قیمت هر خودکار به ۵ هزار تومان رسید، به بازار می‌روید و ۱۰ خودکار جدید و مشابه قبلی می‌خرید وخودکارهای دوستتان را پس می‌دهید. در این بین اما شما ۵۰ هزار تومان سود کرده‌اید.

در واقع مهره‌های بزرگ وال استریت وقتی حدس می‌زنند سهام یک شرکتی در حال سقوط است، می‌روند مقدار قابل توجهی از سهام آن شرکت را قرض می‌کنند، آن را می‌فروشند، وقتی سهام افت کرد، دوباره به همان اندازه سهم خریداری می‌کنند و در زمان مشخص شده سهم قرض گرفته شده را پس می‌دهند. به کل این فرآیند Short Sell می‌گویند.

اما ربط این قضیه به گیم‌استاپ چیست؟

فروشگاه گیم استاپ که اوضاع چندان خوبی را سپری نمی‌کند قرار بود به یکی از آخرین قربانی‌های حرص و طمع کمپانی‌های بزرگ تبدیل شود.

هفته گذشته یک فرد، متوجه شدکه تعداد سهم‌هایی که به سرمایه‌گذاران قرض داده شده بود بیشتر از تعداد کل سهم‌های موجود بود، یعنی برخی از سهم‌ها دو بار قرض داده شده‌اند.

این کاربر با نوشتن تاپیکی به همه توضیح داد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و برخی از شرکت‌هایی چون سیتروئن می‌خواهند با خرید دوباره این سهام‌ها از امثال من و شما، سود کنند. برای همین او بقیه را به خرید سهام گیم استاپ و ممانعت از فروش آن تشویق کرد.

 

برای اولین بار به صورت تاریخی بازار در جهت مخالف حرکت می‌کند. افراد ضعیف‌تر جامعه علیه قشر مرفه ایستاده‌اند و می‌خواهند آن‌ها را اسیر طعمه‌ای کنند که خودشان سال‌ها از آن استفاده می‌کردند

در حال حاضر این ماجرا بسیار فراتر از گیم استاپ رفته و مردم شروع به خرید سهام شرکت‌های دیگری کرده‌اند که حدس می‌زنند قربانی‌های بعدی Short Sell باشند و گویا بیشتر آن‌ها با وجود آنکه سودهای بسیار کلانی کرده‌اند، قصد ندارند سهامشان را به فروش برسانند.