شاید همین موضوع هم باعث شده که مسئولان ایرانی از جمله رئیس دفتر رئیس جمهور با اعتماد به نفس بیشتری درباره تصمیم ایران برای خرید واکسن روسی اظهار نظر کنند.

 

 

اثربخشی واکسن کرونای روسی ورق را برگرداند

مدتی پیش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفر به روسیه اعلام کرد که کشورمان واکسن کرونای روسی به نام اسپوتنیک وی را خریداری خواهد کرد. کمی بعد هم اعلام شد که وزارت بهداشت تاییده فوری برای این واکسن صادر کرده است، این اتفاقات با واکنش های زیادی مواجه شدند و حتی بعضی از چهره های برجسته جامعه پزشکی اعلام کردند که این واکسن را تزریق نخواهند کرد چون درای تاییده های بین المللی نیست اما طی چند روز گذشته اتفاقاتی افتاده که بعد دیگری از واکسن کرونای روسی را نشان داده و تا اندازه ای اظهار نظرهای در مورد آن را تعدیل کرده است. این اتفاق ها باعث شده که دولت هم با قدرت بیشتری در مورد این واکسن موضع گیری کند مثلا رئیس دفتر رئیس جمهور بگوید که با توجه به روابطمان با روسیه می توانستیم مدت ها پیش واکسن آنها را خریداری کنیم اما بررسی های تخصصی باعث شد که این فرآیند بیشتر طول بکشد. این اظهار نظر بعد از آن اتفاق افتاده که منابع علمی معتبر اعلام کردند که واکسن اسپوتنیک، در آخرین کارآزمایی‌های خود ۹۲.۶ درصد اثرگذاری داشته است. این نتایج به تازگی در مجله معتبر پزشکی لنست منتشر شده و به این معنی است که واکسن پرحاشیه روسی می‌تواند تا ۹۲.۶ درصد ما را در برابر کرونا بیمه کند. البته این پژوهش یک نتیجه دیگر هم داشته و آن هم این است که اسپوتنیک صد در صد از ما در برابر بستری در بیمارستان و مرگ بر اثر ویروس کرونا محافظت خواهد کرد. این نتایج حالا باعث شده که به گفته دانشمندان اسم این واکسن هم، به گروه واکسن‌هایی مانند آسترازنکا، مدرنا و فایزر بپیوندد که به جنگ علیه ویروس کووید-۱۹ رفته‌اند.

 

بازتاب خبر اثربخشی واکسن کرونای روسی

دو پروفسور غیروروس درباره این واکسن در مجله نوشته‌اند که «قبلا پیشرفت اسپوتنیک به خاطر عجله و سانسور اطلاعات خیلی مورد تردید بود اما نتیجه‌ای که حالا منتشر شده نشان می‌دهد که رویه‌های علمی آن شفاف شده است.»  این دو محقق اضافه کرده‌اند که با تزریق اول اسپوتنیک، واکسن تاثیر مثبتی روی همه سنین می‌گذارد و شدت بیماری را می‌تواند کاهش دهد. البته آنها تاکید کرده‌اند که باید تجزیه تحلیل بیشتری برای این انجام بدهند تا ببینند اسپوتنیک می‌تواند افرادی که بدون هیچ علامتی مبتلا ویروس کرونا شده‌اند را هم درمان کند یا نه؟

خبر موفقیت واکسن روسی را رسانه‌های انگلیسی زبان مانند بی بی سی جهانی هم منعکس کردند. بر اساس گزارش بی بی سی نحوه عملکرد واکسن اسپوتنیک شبیه به آکسفور-آسترازنکا و واکسن جانسون است. یعنی با تزریق آن بدن شروع به تولید آنتی‌بادی می‌کند و بعد این آنتی‌بادی‌ها سپر ما دربرابر ابتلا به کرونا خواهند شد. ویژگی دیگر آن این است که می‌شود آن را در دمای فریزر معمولی هم نگهداشت که حمل و نقل آن را آسان‌تر می‌کند.  واکسن اسپوتنیک مثل همه واکسن‌ها عوارضی هم دارد. اما گزارش بی بی سی می‌گوید این عوارض محدود به یک درد کم در بازو، کمی خستگی و یک تب خفیف خواهد بود.