اکونومیست: تصمیم نابخردانه بایدن در خصوص حمایت از کالای آمریکایی و سخت‌گیری بر تجارت آزاد

سی‌ان‌بی‌سی: جف بزوس از مدیرعاملی آمازون کناره‌گیری می‌کند، نه از فضای حرفه‌ای

 

هشدار انباشت بدهی ملی در کانادا

بر اساس گزارش اندیشکده فریزر بدهی ملی کشور کانادا در فاصله ی سال های ٢٠٠٧ تا ٢٠٢٠ دو برابر شده و انتظار میرود که در سال ٢٠٢١ از مرز دو تریلیون دلار عبور کند و سرجمع بدهی ملی کانادا به نود و یک و شش دهم درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید که عدد ترسناک و نگران کننده ای است.

بزرگ شدن دولت، افزایش مداخله‌گرایی و به تبع آن افزایش مخارج دولت در حوزه های مختلف از جمله خدمات عمومی در دهه ی گذشته و بستن مالیات‌های سنگین بر کسب و کار‌ها از مهمترین عوامل این چالش اقتصادی کانادا عنوان شده و همه گیری کرونا هم در سال گذشته باعث شده انباشت بدهی با شیب تندتری افزایش پیدا کند. در این گزارش هشدار داده شده که دولت توانایی اجرای تعهدات بی‌پشتوانه را در دراز مدت نخواهد داشت و نمیتوان تا ابد بیشتر و بیشتر خرج کرد و به واسطه ی افزایش مخارج، بیشتر مالیات گرفت. این وضعیت انگیزه‌ها را در فضای کسب و کار تضعیف می‌کند، مردم را در تله ی فقر گرفتار می‌کند و رقابت پذیری اقتصاد کانادا در جهان را با مشکل مواجه می‌کند. نویسندگان گزارش در پایان اضافه کردند که مشکل انباشت بدهی ملی و کسری بودجه در کانادا داره به یک نُرم  تبدیل میشود که آثار دراز مدتش می‌تواند به قیمت فروپاشی اقتصاد این کشور تمام شود و بنابراین دولت‌ها در شرایط پسا کرونا موظف هستند به این وضعیت خاتمه بدهند.

 

اکونومیست  : تصمیم جو بایدن در خصوص حمایت از کالای آمریکایی نابخردانه است

آقای بایدن از زمان تحویل مقام ریاست جمهوری نزدیک به چهل فرمان اجرایی را ابلاغ کرده از جمله برداشتن محدودیت‌های مهاجرتی و بازگشت ایالات متحده به معاهده ی تغییرات آب و هوایی پاریس اما تصمیم آقای بایدن در خصوص حمایت از کالای آمریکایی و کنار گذاشتن عرضه کنندگان خارجی، از دید نویسنده ی مقاله بدترین اشتباه رییس جمهور جدید بوده.

کمپین «آمریکایی بخرید» سابقه ی طولانی ای دارد و از سال ١٩٣٣ قانونی در این کشور به تصویب رسیده که دولت را مجاب می‌کند کالای داخلی را به کالای خارجی ترجیح بدهد.

خیلی از رای دهندگان و رییس جمهورها تصور میکنند حمایت از کالای داخلی ایده ی خوبیست چون ایجاد اشتغال می‌کند و به نوعی هم درست میگویند ولی ضرر بستن مرزها به روی رقبای خارجی و فاصله گرفتن از تجارت آزادِ جهانی به مراتب از سود کوتاه مدتی که دارد، بیشتر است و فرصت‌های شغلی زیادی را از بین می‌برد. همین حالا برآورد میشود که اگر آمریکا مقررات حمایت از کالای داخلیش را کاهش بدهد، سیصد هزار موقعیت جدید شغلی برای این کشور فراهم میشود.

نویسنده ادامه داد که این ادعا هم که خرید کالای داخلی منجر به نوآوری و خلاقیت میشود را هم رد کرده چون هیچ شواهدی که این ادعا را ثابت کنند، در دست نداریم و اتفاقا تجربه نشان داده که سیاست های حمایت گرایانه مانع جدی ای بر سر راه بهره وری در دراز مدت هستند و هیچ فضیلتی در این که شرکت‌های داخلی با دریافت سوبسید از دولت که از جیبِ مصرف کننده برداشته شده، به تولید کالا بپردازن، وجود نداد.

نویسنده در پایان با ناامیدی گفت به نظر میرسد تفاوتی بین بایدن و ترامپ در نداشتن آگاهی از نحوه ی عملکرد تجارت آزاد، وجود ندارد.

 

خبر کناره گیری جف بزوس از مدیریت آمازون

بنیان گذار و مدیر عامل شرکت آمازون، آقای جف بزوس، در نامه ای به کارکنان آمازون گفت قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۱ از مدیر عاملی این شرکت کناره گیری کند و جای خودش رو به آقای اندی جَسی، مدیر عامل بخش خدمات اینترنتیِ این شرکت بده. شرکت آمازون در حال حاضر ارزشی به اندازه ی ۱.۷ تریلیون دلار دارد و ثروت آقای بزوس به عنوان بنیانگذار این شرکت معادل ۱۸۸ میلیارد دلار تخمین زده شده.آقای بزوس در این نامه اشاره کرده که مدیر عامل شرکت آمازون بودن مسئولیت سنگینیست و تمرکز بالایی را می‌طلبد و وقتی چنین مسئولیتی داشته باشید، نمیتوانی روی موضوعات دیگر تمرکز کنی.

آقای بزوس خاطر نشان کرد قصدش بازنشستگی و کنار کشیدن از کار حرفه ای نیست و قصد دارد از این فرصت استفاده کند تا به پروژه های دیگر مثل بلو اوریجین که پروژه ی فضایی بزوس هست، بپردازه.

بزوس همچنین گفته نمی‌دانم ایده‌هایی که دارم چه قدر احتمال اجرایی شدن دارند ولی هرگز نمیخواهم تلاش نکرده به سنین بالا پا بگذارم و پشیموان شوم از این که چرا برای اجرایی شدن ایده هایم به اندازه ی کافی وقت و انرژی نگذاشتم.