مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۱۸۰ میلیون نفر است که فرصت بسیار عالی برای برقراری رابطه اقتصادی با آن ها را برای ایران فراهم کرده.

 

بیشترین سهم تجارت با همسایگان

آمارها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از کل تجارت جهانی به تبادلات کشور ها با منطقه ی تجاری و کشور های همسایه  که در آن قرار دارند، اختصاص دارد؛ از این رو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند بازار بزرگی ایجاد کند و تجارت میان اعضا را تسهیل و بهبود بخشد و تسهیلات زیادی را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان آورد.

 

کرونا و تحریم مانع تجارت

با آنکه کرونا نفس تجارت جهانی را به شماره انداخته و تحریم ها هم بر اقتصاد ایران سنگینی میکند اما همسایه های شمالی برای تجارت با ایران چراغ سبز نشان داده اند. جزییات آمارهای صادراتی منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات محصولات کشاورزی و میوه اصلی‌ترین سبد صادراتی ایران به روسیه است،‌ اما لزوم توجه به  بستر گسترده موجود در این بازار بیش از پیش احساس میشود و تا کنون هم یک میلیارد و صد میلیون دلار ارز از رابطه تجاری ایران با منطقه اقتصادی اوراسیا عاید کشور شده است.

 

فرصت های صادراتی پیش روی ایران

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، فرصت‌های صادراتی به روسیه شامل برخی محصولات پتروشیمی، خشکبار، محصولات صنایع غذایی، آبزیان، محصولات لبنی، کفش و چرم، نساجی، مصالح ساختمانی، تجهیزات الکترونیک، دارو، تجهیزات پزشکی، قطعات یدکی اتومبیل و خدمات تجارت الکترونیک است و در صورتی که این کالاها وارد سبد صادراتی ایران شود، در روسیه خریدار خواهند داشت. در کنار آن شرکت‌های دانش بنیان ایرانی نیز برای فعالیت و ارائه خدمات خود فرصت مناسبی در روسیه پیدا خواهند کرد.

 

نقش شناخت بازارهای هدف در صادرات

در شرایط تحریمی، استفاده از بازارهای منطقه­ای می تواند یک فرصت برای تخفیف تبعات تحریم باشد. ایجاد فضای یکپارچه اقتصادی، توسعه بازارهای مشترک، دستیابی به حرکت آزاد کالا و کاهش هزینه های حمل و نقل مواد خام، ترویج رقابت سالم در بازار منطقه ای و سیاست های مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل از جمله اهداف اعلام شده از سوی اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که تداوم این موافقت نامه بین ایران و اتحادیه اوراسیا آثار بلندمدت قابل توجهی بر تولید و اقتصاد کشورهای عضو خواهد داشت.